Potkukelkan tie ylellisestä menopelistä nykypäivään
Päivä jos toinenkin on pyörähtänyt siitä, kun potkukelkkaa pidettiin Suomessa kummallisena ja jopa ylellisenä kulkupelinä. Näin tapahtui kuitenkin vielä 1904 Anton Harilaiselle, joka osti potkurin Viipurista ja matkasi sillä kotikyläänsä Koivistolle.
Anton näki potkukelkan Punaisenlähteen torilla ja
ihastui siihen oitis. Vaikka potkureita olikin jo
melkoisen tovin nähty eri puolilla Suomea, se oli
Anton Harilaisen kotikylässä vielä kummajainen.
Muutaman päivän kelkkailuharrastuksen jälkeen
Anton myikin menopelinsä kylän kauppiaalle.
Harilainen arveli, että tämän olisi helpompi
käyttää moista ylellisyyttä kylällä.
Kyläläiset katsoivat näet Antonia ja arvelivat, että
kaikki uutuudet tuolla pojalla pitää olla. Mutta
eipä aikaakaan, kun kelkkoja alkoi olla jo
toisillakin ja kylällä nähtiin jopa polkupyöriä.
Mm. tällainen tarina sisältyy Potkukelkka - rakas
kulkuvälineemme -kirjaan (Maahenki).
Ympäristöystävällisen liikuntamuodon historiasta
ja nykypäivästä kertovan teoksen on toimittanut
Kari A. Nurmela, valokuvat ovat Topi Ikäläisen ja
kuvitus Antti Huovisen.
Kirjahanketta ovat
rahoittaneet ympäristöministeriö ja
maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä. Idean
taustalla on Maaseutumatkailun teemaryhmä.
Potkukelkka on sikäli hämmästyttävä menopeli,
että se on säilyttänyt asemansa
huipputeknologian puristuksessa. Sen paremmin
autot, moottoripyörät, mopot ja moottorikelkat
eivät ole pystyneet häivyttämään kuvasta tätä
talvista menopeliä.
Ja kehitys sen kuin kehittyy: käytössä on
potkurikelkkoja ympärivuotiseen käyttöön,
taitettavia malleja ja viimeisimpänä vinkauksena
kansainvälinen versio kickspark.
Naisille soveltuva kapine
ja köyhän miehen hevonen
Potkukelkan historian aamuhämärästä ei juurikaan
ole jäänyt tietoa. Uskotaan kuitenkin, että
erilaisia liukumavälineitä tai kelkan tapaisia on
ollut liki pitäen yhtä kauan kuin ihmisiäkin.
Meidän tuntemamme potkuri sujahti julkisuuteen
Ruotsissa 1800-luvun loppupuolella. Kirjan
mukaan on vaikeata sanoa, onko kelkka aikoinaan
tullut meille läntisestä naapurimaastamme vai
onko se kehittynyt täällä omia aikojaan.
Potkukelkka ei alun alkaen ollut järin kallis eikä
sitä ollut vaikea valmistaakaan. Aluksi se
väsättiin kokonaan puusta - hinta kallistui kun
mukaan tulivat metalliset jalakset.
Potkukelkkaa pidettiin aluksi hyötyvälineenä
kotipiirissä: sen avulla kuljetettiin niin vedet kuin
polttopuut. Vesikelkalla oli erityisen suuri
merkitys talouksissa, joissa ei ollut hevosta. Sitä
kutsuttiinkin köyhän miehen hevoseksi.
Luistelua ei aikoinaan pidetty naisille sopivana
lajina ja vielä 1800-luvun puolella saatettiin myös
naisten hiihtoharrastukseen suhtautua nuivasti.
Potkukelkkailu ei sen sijaan herättänyt
pahennusta.
Suomessa liikuksineet itäkarjalaiset ja venäläiset
kulkukauppiaat havaitsivat oitis, että kelkka oli
mitä parhain kulkuväline talvisin. He alkoivatkin
kuljettaa tavaroitaan uudella menopelillä jo
1800-luvulla.
Ruotsissa ja meillä
potkukelkkaklubeja
Ruotsissa syntyi todellinen potkuribuumi, ja
erityisiä klubeja perustettiin ensin Tukholmaan ja
sitten myös muualle maahan. Intomielinen asian
puolestapuhuja ja kilpailujen järjestäjä oli upseeri
ja herrasmies Viktor Balck.
Hänen ansiostaan "potkukelkkailuaate" levisi pian
myös Suomeen. Täällä kelkkailu otettiin
ensimmäisen kerran ohjelmaan Hämeenlinnan
pataljoonassa.
Maamme ensimmäinen potkukelkkailun
erikoisseura Oulun Potkinklubi perustettiin
maaliskuussa 1891. Tie kilpailutoiminnalle oli
auki.
Myös kelkkojen valmistus vauhdittui ja niistä tuli
vientiartikkelikin. Ostajamaina mainitaan Venäjä
ja Saksa.
Kun poliisi lopetti
kisojen turbosarjan
Kelkkakilpailujen uusi tuleminen tapahtui
1980-luvulla, jolloin Kuhmo nostettiin yleiseen
tietoisuuteen potkukelkkailulla. Kisat pidettiin
ensimmäisen kerran 1985 Lentiiran järven jäällä.
Kisoja järjestettiin seitsemän vuotta, mutta sitten
tahti hyytyi. Vuonna 1987 kilpailuihin syntyi
turbosarja, kun joku keksi asentaa potkuriin
moottorikelkan moottorin. Käytettiin myös mm.
pyykkikoneen, moottorisahan ja mopon
moottoreita.
Vuonna 1991 saapuivat poliisit tylysti paikalle ja
kielsivät kilpailun. He vetosivat siihen, että
moottoriajoneuvokisoja varten olisi pitänyt anoa
erillinen lupa. Loppujen lopuksi lainvartijat
kuitenkin heltyivät ja sallivat näytösluontoisen
ajon.
Multialla on vuodesta 1988 järjestetty komeasti
MM-kisat, ja myös muilla paikkakunnilla on
kilpailtu. Suomi ei kuitenkaan yksin voi kehua
potkurikilpailuillaan. Niitä on käyty myös ainakin
Kanadassa, Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Norjassa,
Itävallassa ja Hollannissa.
Potkukelkkailusta uusi maaseutumatkailuhanke
Potkukelkkailusta on luvassa uusi
maaseutumatkailutrendi. Porskutellen
Narskuvassa Talvessa hanke aloitettiin 1998,
kertoo pääsihteeri Mirja Nylander
Maaseutumatkailun teemaryhmästä.
Kelkkailukausi on tarkoitus laajentaa
ympärivuotiseksi; lajin menopelejä kun nykyisin
löytyy joka vuodenaikaan.
Meille suomalaisille potkuttelu on ikimuistoisista
ajoista tuttu liikuntamuoto. Se kiinnostaa myös
ulkomaisia matkailijoita; ihastuneita
yhteydenottoja on tullut mm. Kreikasta, Italiasta
ja Saksasta.
Ulkomaisten turistien mukaan
moottorikelkkailua voi harjoittaa lukuisissa
maissa, mutta potkukelkkailua tarjotaan miltei
yksinomaan Suomessa.
Maaseutumatkailun tavoitteena on tuoda esille
potkuttelun merkitys laajasti harrastettavissa
olevana, ympäristöystävällisenä ja terveyttä
parantavana liikuntamuotona.
Hankkeessa on matkailuyrittäjien lisäksi mukana
mm. käsityöläisiä suunnittelemassa ja
valmistamassa potkutteluasuja, menopelien
valmistaja, reitistöjen rakentajia ja huoltajia,
aktiivikelkkailijoita opastamassa matkailijoita
potkuttelemaan sekä elintarviketieteilijä ja
ruoanlaittajia suunnittelemassa ja tekemässä
potkuttelijan eväitä.
Potkutteluhankkeessa on tällä haavaa mukana
toistakymmentä matkailuyrittäjää eteläisestä
Suomesta pohjoiseen.
STT-MH
27.10.2000
Ajassa -sivulle
|