Syvä luottamuspula vaikeuttaa rauhan rakentamista Sudaniin
Vuosikymmeniä jatkuneen sotimisen synnyttämä luottamuspula hidastaa yrityksiä lopettaa Sudania lähes koko sen itsenäisyyden ajan riivannut sisällissota.
Mutta taisteluiden jatkuessa jatkuvat
myös neuvottelut ratkaisun löytämiseksi, vakuutti
Sudanin varaulkoministeri, piispa Gabriel Roric
tiistaina Helsingissä.
Hallituksen ja Etelä-Sudanin kapinallisten kanssa
liittoutuneen opposition neuvottelut jatkuvat
lähiaikoina, ja vielä joulukuussa Sudanissa on
tarkoitus järjestää parlamentti- ja
presidentinvaalit monipuoluepohjalta.
Roricin mukaan Sudanin nykyinen hallitus on
valmis siihen, että Etelä-Sudanin asukkaat saavat
päättää itse tulevaisuudestaan
kansanäänestyksessä. Vaihtoehtoja on kaksi:
maan säilyminen yhtenäisenä, mutta muodoltaan
liittovaltiona, tai Sudanin jakautuminen kahtia.
Tällainen kansanäänestys vastaisi periaatteessa
etelässä keskushallintoa vastaan taistelevan
SPLA-järjestön pitkäaikaisia vaatimuksia, mutta
siitä huolimatta edes pysyvää aselepoa ei ole
saatu aikaiseksi.
Roricin mukaan ongelmana on se, etteivät SPLA ja
sen johtaja John Garang luota keskushallinnon
lupauksiin. Tämä on seurausta vuosia jatkuneesta
sodasta, suurista kehityseroista etelän ja
pohjoisen välillä sekä aiemmista rikotuista
lupauksista.
Vuonna 1983 uudelleen leimahtaneessa sodassa
on kuollut arviolta kaksi miljoonaa ihmistä,
pääosin siviilejä. Ihmisoikeustarkkailijat ovat
syyttäneet sodan molempia osapuolia
ihmisoikeusrikkomuksista.
"Sudan ei ole islamilainen valtio"
Sudan nousee kansainvälisiin uutisotsikoihin
yleensä vain sisällissotansa vuoksi. Tuolloin
sodan asetelma tiivistetään yleensä tiukasti
islaminuskoisen pohjoisen taisteluksi kristityistä
ja luonnonuskontojen kannattajista koostuvia
etelän joukkoja vastaan.
Kuva on todellisuudessa paljon monimutkaisempi:
elävä esimerkki on varaulkoministeri Roric, joka on
varsinaiselta ammatiltaan Etelä-Sudanista
kotoisin oleva episkopaalisen (anglikaanisen)
kirkon piispa.
Roricin lisäksi hallituksessa on muitakin kristittyjä
ministereitä, kristityt kirkot saavat toimia myös
Pohjois-Sudanissa ja ovatpa jopa paavi ja
Canterburyn arkkipiispakin vierailleen maassa.
- Sudan ei ole islamilainen valtio, piispa Roric
vakuuttaakin.
Varmemmaksi vakuudeksi vieressä istuu myös
Suomen suhteista Sudanin Norjan-suurlähettiläs
Charles D'Awol, hänkin etelän kristittyjä. Ettei
asetelma olisi liian yksinkertainen, D'Awol
kuitenkin myöntää, että islamilainen sharia-laki
on - periaatteessa - edelleen voimassa koko
maassa.
Uskonnon ja valtion tuleva suhde onkin Roricin
mukaan rauhanrakentamisen tärkeimpiä
kysymyksiä. Hän näkeekin itsensä kristittynä
piispana ja ministerinä sillanrakentajana, jonka
yrittää vakuuttaa, ettei islamilaista lakia
tulevaisuudessa sovelleta kristittyjen alueilla.
Roric vieraili Suomessa Lähetyksen kehitysavun
(LKA) kutsusta. LKA on välittänyt ulkoministeriön
humanitaarista tukea pakolaiskouluille, joista osa
toimii piispa Roricin alaisuudessa.
STT-MH
27.10.2000
Ulkomaat -sivulle
|