Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lento-onnettomuuksien lähihistoriaa

Concorden turma ensimmäinen vakava ääntä nopeamman onnettomuus



Tiistaina 113 ihmisen hengen vaatinut lento-onnettomuus Ranskassa ei ollut historian pahin, mutta se oli ensimmäinen ääntä nopeammalle matkustajakoneelle tapahtunut vakava onnettomuus. Pariisin lähellä sijaitsevaan Gonesseen on kuitenkin ennenkin pudonnut yliäänikone: neuvostoliittolainen Tupolev 27 vuotta sitten.


Vaikka lentäminen on tilastollisesti yksi turvallisimmista tavoista matkustaa, vakavat onnettomuudet vaativat aina lukuisia uhreja. Viime vuosikymmenellä tapahtui monia onnettomuuksia, jotka muistetaan pitkään.

Vuoden 1991 heinäkuussa kanadalaisen Nationairin tilauskone, joka kuljetti pyhiinvaeltajia Mekasta, räjähti pian nousun jälkeen Jeddassa. 261 kuoli.

Huhtikuussa 1994 China Airlinesin kone räjähti mukanaan 264 ihmistä, kun se syöksyi kiitoradalle Japanissa.

Vuoden 1996 tammikuussa ainakin 350 ihmistä kuoli rahtikoneen pudottua torille silloisen Zairen pääkaupungissa Kinshasassa. Marraskuussa samana vuonna 349 ihmistä sai surmansa, kun saudiarabialainen jumbojet törmäsi kazakstanilaiseen koneeseen ilmassa Intian Delhin lähellä.

Indonesialainen kone putosi Sumatralla syyskuussa 1997. Yhteensä 234 koneessa ollutta kuoli.

Syyskuussa 1998 New Yorkista lähtenyt Swissairin kone syöksyi mereen vieden 229 ihmistä mukanaan.

Kuluvan vuoden tähän mennessä pahin onnettomuus tapahtui Norsunluurannikon edustalla tammikuussa, kun Kenya Airwaysin kone putosi mereen. Tuolloin 169 ihmistä kuoli, kymmenen pelastui.

Ilmailuhistorian toistaiseksi vakavin onnettomuus tapahtui maaliskuussa 1977. Silloin kaksi jumbojetiä törmäsi toisiinsa maassa Teneriffan lentokentällä Kanarian saarilla, ja yhteensä 583 ihmistä sai surmansa.

Pahin yhdelle lentokoneelle tapahtunut onnettomuus sattui vuonna 1985 Japanissa. Tuolloin kotimaanlennolla ollut kone törmäsi Osutakavuoren rinteeseen ja 520 ihmistä sai surmansa.


Kohtalokas matkaohjelman muutos pelasti 33 hengen

Ryhmä saksalaisia matkustajia pelastui tiistaisesta Concorde-koneen suuronnettomuudesta aikaistamalla viime hetkellä lähtöään Pariisista New Yorkiin.

Air Francen Yhdysvaltain varajohtaja Christopher Korenke kertoi, että 33 saksalaisturistia oli pelastunut kaikkien koneessa olleiden hengen vaatineesta turmasta ylivarauksen ansiosta.

Saksalaisen Deilmann-matkatoimiston järjestämä Karibian-risteilypaketti Concorde-lennoilla myytiin erityisen edullisesti ja lippuja oli myyty enemmän kuin Concorde-koneessa on paikkoja. Välttyäkseen kiusalliselta tilanteelta Air France oli lennättänyt 33 ylimääräistä matkustajaa aikaisemmalla lennolla New Yorkiin odottamaan sieltä alkavaa loistoristeilyä.

Onnekas turistiryhmä lähti Pariisista reilut viisi tuntia aikaisemmalla Concorde-lennolla ja heidän lentonsa saapui New Yorkiin ongelmitta.


Kapteeni vaati korjausta

Huoltomiehet tutkivat Charles de Gaullen -lentokentällä kohtalokkaan Concorden juuri ennen nousua. Ylimääräinen tarkastus koski yhtä koneen moottoreista. Air Francen mukaan onnettomuuskoneen työntövoiman suuntaa säädelleessä järjestelmässä havaittiin vika, kun kone saapui New Yorkista 24. heinäkuuta.

Yhtiö oli tuolloin ilmoittanut, ettei varaosaa ole käsillä, mutta kone voi tästä huolimatta tehdä matkansa New Yorkiin. Koneen kapteeni oli kuitenkin vaatinut moottorin korjausta ennen lähtöä ja uusi osa olikin vaihdettu varakoneesta.
- Osan vaihto kesti puoli tuntia, ilmoitti Air France keskiviikkona tiedotteessaan.

- Välittömästi sen jälkeen, kun osa oli vaihdettu ja matkalaukut saatu koneeseen, kapteeni päätti lähteä nousuun, ilmoitettiin tiedotteessa. Air Francen tiedottajan Francois Broussen mukaan yhden koneen neljästä moottorista nähtiin olevan liekeissä heti koneen nousun jälkeen.

Tulessa ollut Concorde syöksyi vain muutamaa minuuttia nousunsa jälkeen maahan ja osui hotelliin Gonessen kaupungissa.

Onnettomuus vaati kaikkien koneessa olleiden 109 ihmisen hengen. Heistä sata oli matkustajia ja yhdeksän miehistön jäsentä. Lisäksi hotellissa, johon kone törmäsi, sai surmansa neljä ihmistä.

Onnettomuudessa sai surmansa 96 saksalaista, kaksi tanskalaista, yksi amerikkalainen ja yksi itävaltalainen koneen matkustaja sekä ranskalainen miehistö. Matkustajista 47 oli miehiä, 50 naisia ja kolme lapsia. Hotellin kuolonuhreista kaksi oli puolalaisia naisia.


Gonesseen rysähti jo toinen yliäänikone

Pariisin lähellä sijaitsevalla Gonessella on kyseenalainen kunnia olla maailman ainoa paikkakunta, jonka alueelle on murskautunut kaksi yliäänikonetta. Ennen tiistain kohtalokasta Concorde-turmaa venäläinen yliäänikone Tupolev murskautui 27 vuotta sitten kaupungin alueelle.

Tupolevista oli tarkoitus tulla silloisen Neuvostoliiton vastaus läntiselle Concorde-projektille. Turmapaikka sijaitsee vain vajaan viiden kilometrin päässä Concorden tiistaisesta putoamispaikasta.

Tupolev-144 merkkinen yliäänikone lensi vuonna 1973 Pariisin ilmailunäyttelyssä tarkoituksellisen hitaasti ja näyttävästi yli 200 000 näyttelyvieraan. Tämän jälkeen koneeseen tuli vika ja se syöksyi nokka edellä maahan, tappaen 13 ihmistä. Turman syytä ei koskaan virallisesti julkistettu.

Tupolev-projektia yritettiin Pariisin katastrofin jälkeen vielä elvyttää Neuvostoliitossa, mutta toisenkin Tupolevin syöksyttyä maahan 1977 hanke hyllytettiin.

Tupolev ei kuitenkaan ole vieläkään kokonaan luopunut yliäänikoneista. Yrityksen edustaja kertoi keskiviikkona uutistoimisto Reutersille, että yhtiö aikoo saada uuden sukupolven yliäänikoneensa Tu-244:n markkinoille jo ennen tämän vuosikymmenen loppua.


Onnettomuus heilutti Air Francen osaketta

Concorde-lentokoneen tiistainen tuhoutuminen on heijastunut myös koneen omistajayhtiön Air Francen osakekurssiin. Sen sijaan yhtiön riskejä kantavien vakuutuslaitosten kurssit ovat käyttäytyneet rauhallisesti.

Tiistaina ennen onnettomuutta Air France -lentoyhtiön osake maksoi Pariisin pörssissä 20,20 euroa, mistä se putosi heti onnettomuuden jälkeen 18 euron tasolle eli noin 11 prosenttia alemmaksi. Kaupankäynti Air Francen osakkeella jouduttiin hetkeksi keskeyttämään kurssisyöksyn takia. Osakkeen päätöskurssi oli tiistaina 19,3 euroa, mistä se on keskiviikkona jatkanut loivaa nousuaan.

Erään ranskalaispankin markkina-analyytikon mukaan onnettomuus ei vaikuta Air Francen taloudelliseen tilanteeseen mitenkään. Aiemmin Ranskan liikenneministeri Jean-Claude Gayssot kertoi, ettei Concorden tulevaisuutta ole kyseenalaistettu onnettomuuden johdosta.
- Concorde ei ole vielä uransa lopussa, Gayssot täsmensi.

Air Francella on useita vakuutuslaitoksia, jotka yhdessä kantavat vastuun lentoyhtiön onnettomuuden aiheuttamista kustannuksista. Onnettomuus ei kuitenkaan näytä vaikuttaneen kyseisten vakuutuslaitosten kursseihin. AGF- sekä AXA-yhtiöiden osakekurssit olivat lähes prosentin nousuvauhdissa. Sen sijaan Generali Francen kurssi oli 0,9 prosenttia laskussa.

STT-IKK
28.7.2000


Ulkomaat -sivulle