Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Reaaliaikastrategia sukeltaa pinnan alle, meren pohjaan.



Submarine Titans seuraa Command & Conquerin jalanjälkiä, mutta reaalisotaa käydään meren pohjassa.


Voimalaitokset ovat muuttuneet ilmaa tuottaviksi laitoksiksi, pohjasta kerätään Coriumia sekä metallia ja merivedestä suodatetaan kultaa. Näillä jalometalleilla rakennetaan tuotantolaitoksia, aseita ja sukellusveneitä.

Peli etenee esikuvansa tavoin. Ensin rakennetaan ilmaa tuottava laitos, sen jälkeen rakennetaan sukellusvenetehdas. Tehtaassa rakennetaan kuljetus- ja taistelualuksia.

Rakennuttajalla luodaan metalliesiintymien päälle keräyslaitos ja metallit kuljetetaan kuljetusaluksilla varastoon, josta metallia tarpeen mukaan käytetään.

Jos joku tarvittava aines on loppu, rakentaminen hidastuu tai pysähtyy kokonaan. Metallien sekä ilman kulutus ja keräys on pidettävä tasapainossa.

Myymällä tarpeettomia rakennuksia saadaan hieman käytettyjä varoja takaisin. Metalleja saadaan myös vaihtamalla varastossa olevaa kultaa metalliksi tai Coriumiksi.

Metalliesiintymistä tulee pelin edetessä vastustajien kanssa taistelu, sillä tyhjiin imetty esiintymä ei uusiudu.

Demossa 40 prosenttia täydellisen version yksiköistä

Pelin demoversiossa on käytössä noin neljäkymmentä prosenttia täydellisen pelin yksiköistä ja yksiköiden päivityksistä.

Moninpelaajien määrä on rajoitettu neljään ja vain yksi kenttätyyppi neljästä on käytössä. Demossa voi pelata kahta kampanjaa sekä taistelutehtävää. Demo sisältää kenttägeneraattorin, joten tehtävät ovat aina hieman erilaisia. Demosta on jätetty pois myös selostukset tilan säästämiseksi.

Pelin aloitus on aikaisempiin genren peleihin verrattuna monimutkaisempaa, mutta pelin idean oppii helposti jo ensimmäisen tehtävän aikana. Tehtävät ovat myös haasteellisia, jopa vaikeita.

White Shark-kampanjan suorittamiseksi pelaajan on ohjattava joukko-osasto omaan tukikohtaan, rakennettava Info-Center ja puolustettava tukikohtaa viisitoista minuuttia, kunnes apujoukot saapuvat.

Black Octopi-kampanjassa pelaajan on rakennettava tukikohta, tutkittava vihollisen joukko-osaston liikeitä ja tuhottava kaikki viholliset. Taistelutehtävässä pelaajan on tuhottava kaikki viholliset.

Kaksi tietokonevastustajaa

Sekä kampanjoissa että taistelutehtävässä pelaajalla on vastassa kaksi tietokonevastustajaa. Tietokoneen tekoäly toimii kiitettävän tehokkaasti. Jos koneen joukot taistelun aikana törmäävät ylivoimaan, se vetää joukot takaisin eikä tapata kaikkia yksiköitä.

Konevastustaja rakentaa useamman yksikön ja hyökkää pelaajan tukikohtaan suurella joukolla, eikä yritä yhdellä yksiköllä tuhota pelaajaa. Myös puolustuksen kone hoitaa hyvin. Aina ei satapäinenkään joukko saa vastustajaa nujerrettua.

Haasteellisuuden ja kenttägenerattorin vuoksi demonkin tehtäviä jaksaa pelata yhä uudestaan.

Kentän ja yksiköiden pikkutarkka grafiikka kiinittää huomion. Vihertävä ja hämyinen ilme luovat merellisen tunnelman. Pelissä on myös paljon liikkuvia yksityiskohtia kuten hait, meduusat ja toimivat tulivuoret.

Pelin asetukset säädetään erillisellä ohjelmalla ja ne ovat monipuoliset. Resoluutio valitaan 800*600-1280*1024 tilojen väliltä. Pienemmällä resoluutiolla pelin grafiikka pikselöityisi ja samalla menetettäisiin osa pelattavuudesta.

Meren äänettömyyttä

Alukset eivät pidä liikkuessaan ääntä, eikä taustamusiikkiakaan ole. Äänimaailmaa hallitsee meren hiljainen huokailu. Komentoja annettaessa yksiköt vastaavat englanniksi C&C:n tapaan.

Taisteluissa aseet ääntelevät vaisusti, mutta rakennusten räjähdykset sen sijaan ovat asiallisia. Hieman tehosteääniä lisäämällä peli elävöityisi huomattavasti.

Peliä ohjataan pääasiallisesti hiirellä, mutta myös näppäimistöltä voidaan yksiköitä ohjata. Lähinnä yksiköiden toiminnot voidaan hoitaa näppäimistöllä. Siirtämällä hiiren kursori tapahtumapainikkeen päälle, näytölle saadaan toiminnon näppäinkomento.

Laitteisto: Minimi P233 Mhz MMX (P3 suositellaan), 32 Mb RAM (64 Mb suositellaan), Win 95/98/2000, DirectX 7.0, 24-bittinen SVGA 800*600-resoluutioon yltävä näytönohjain (3D-korttia suositellaan).

Submarine Titans haastaa muut toimintastrategiat omaperäisellä idealla ja haastavuudella.

MIKA KULMALA
28.7.2000


Ajassa -sivulle