Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttajaviranomainen pitää verkkokauppaa riskialttiina



-Omastakin kokemuksesta tiedän, että epäonnistumisen riski on yli 50 prosenttia, sanoo Kari-Matti Lahti Kuluttajavirastosta. Lahti tuntee verkkokaupan ongelmat perusteellisesti, sillä juuri hän käsittelee Kuluttajavirastoon tulevia valituksia.


Tällä hetkellä lainsäädäntö ei tunne sähköistä kaupankäyntiä. Monilla onkin harhakäsitys, että verkkokaupan pelisäännöt ovat täysin vapaat. Lahti kuitenkin muistuttaa, ettei käsitys pidä paikkaansa, sillä kuluttajansuojalaki koskee kaikkea kauppaa.

- Sovellamme verkkokauppaan täysin samoja sääntöjä kuin tavalliseen postimyyntiin.

Tekeillä olevassa kuluttajansuojalain uudistuksessa mainitaan erikseen, että sähköinen kauppa on etämyyntiä. Hallitukselta valmistunut lakiesitys sisältää myös joitakin verkkokauppaa koskevia erityissäännöksiä.


Palautusoikeus pätee myös verkkokaupassa

Kuluttajavirastoon tulee vuosittain noin 3 000 valitusta. Niistä 5-10 prosenttia koskee verkkokauppaa.

- Osuus kaikista valituksista on melko pieni, mutta verkkokaupan käyttäjien määrään nähden valituksia on paljon, Lahti arvioi.

Yleisimmin valitukset koskevat tavaroiden palautusoikeutta.

- Postimyyntiä koskeva seitsemän päivän palautusoikeus koskee myös verkkomyyntiä. Oikeutta ei saa mitenkään rajoittaa, eikä kuluttajaa saa vaatia maksamaan palautuskustannuksia.

Rajoitukseton palautusoikeus on tarpeen, koska posti- ja verkkokaupassa kuluttaja ei pysty tutustumaan tuotteeseen fyysisesti ennen kauppaa.

- Tutustumisaika on kuitenkin aina annettava, Lahti muistuttaa.

Valmisteilla oleva uusi laki rajoittaa palautusoikeutta ainoastaan elintarvikkeiden kohdalla.


Viivästymisestä voi vaatia korvauksia

Kuluttajavirastoon valitetaan myös toimitusajoista. Verkkokauppiaiden lupaamat toimitusajat vaihtelevat ja niiden venyminen on yleistä. Pahimmillaan viikossa luvattua tuotetta voi joutua odottamaan kaksikin kuukautta.

- Kuluttajalla on oikeus perua kauppa heti luvatun toimitusajan umpeutuessa. Jos kuitenkin haluaa tuotteen viivästymisestä huolimatta, voi vaatia alennusta hintaan.

On vielä kolmaskin vaihtoehto, jota kuluttajien pitäisi Lahden mukaan käyttää nykyistä useammin.

- Kaupan purun jälkeen kuluttaja voi ostaa tuotteen muualta ja vaatia verkkomyyjää maksamaan hinnan erotuksen, koska tämä on syyllistynyt sopimusrikkomukseen.


Maksun periminen ennakkoon yleistynyt

Verkkokauppaan liittyy Lahden mukaan myös ongelmia, joita ei esiinny tavallisessa postimyynnissä. Ne herättävät epäilyksiä tahallisesta huijauspyrkimyksestä.

- Hinnastot eivät aina pidä paikkaansa. Painetuissa postimyyntihinnastoissa se on ymmärrettävää, mutta verkkomyynnissä varsin outoa ottaen huomioon miten helppo verkkosivuja on päivittää.

Vieläkin ongelmallisempaa on maksun vaatiminen etukäteen. Se on Lahden mukaan yleistynyt rajusti.

- Sopimusoikeudellinen peruslähtökohta on, että tavara ja raha vaihtavat omistajaa samanaikaisesti. Jos niin ei voida tehdä, on suotavaa, että yrittäjä kantaa luottoriskin eikä siirrä sitä kuluttajalle.

Ennakkomaksun yleistyminen kuulu Lahden mukaan olennaisesti verkkokaupan luonteeseen.

- Myyjät haluavat toimia ilman varastoa ja minimoida omat riskinsä. Juuri siinä on sähköisen kaupan ihanuus yrittäjän kannalta.

Pankkien tarjoamat verkkomaksupalvelut ovat omiaan lisäämään ennakkomaksun käytäntöä.

Verkkokaupassa kiehtoo uutuuden viehätys ja kaupanteon helppous. Lahti ei kuitenkaan usko verkkokaupan koskaan korvaavan perinteisiä kauppoja tärkeimpinä ostospaikkoina.

- Kaikkihan me tiedämme, että shoppailun viehätys on siinä, että saa kulkea ympäriinsä ja hypistellä tavaroita ennen ostamista.


Verkkokauppa vielä marginaalista

Verkkokaupan osuus kaupan kokonaismäärästä on tällä hetkellä arviolta 0,2 prosenttia. Markkoina se merkitsee 400 miljoonaa.

- Verkkokauppa on marginaalinen mutta voimakkaasti kasvava ala, sanoo Matti Räisänen Kaupan keskusliitosta.

Eniten verkossa myydään kirjoja ja äänitteitä. Verkkomyynnin osuus niiden kaupasta on 1-2 prosenttia. Muiden kulutustavaroiden kaupassa verkkomyynnin osuus jää vieläkin alhaisemmaksi.

Elintarvikkeita verkon kautta myydään noin 50 miljoonan markan arvosta. Päivittäistavaroiden kokonaismyynti on 57 miljardia vuodessa. Kansainväliset ennusteet verkkokaupan kehityksestä seuraavan viiden vuoden aikana vaihtelevat 4:stä 20:een prosenttiin arvioijasta riippuen.

Räisänen uskoo maltilliseen kehitykseen.
- Päivittäistavaroissa kasvu jää varmasti alle neljänkin prosentin.

Räisänen ei usko verkkokaupan uhkaavan tavallisia kauppoja. Perinteinen postimyynti sen sijaan saattaa muuttua verkkopohjaiseksi. Postimyynnin osuus on 2,3 miljardia eli pari prosenttia kaupan kokonaismyynnistä.

Verkkokaupan suurin ongelma Kaupan keskusliiton näkökulmasta on arvonlisävero ulkomaisten yritysten kanssa asioitaessa.

- Nyt on epäselvyyksiä siitä, kuka maksaa, mitä ja missä maassa.

Verkkokaupan toimijoita ei ole rekisteröity. Suurten tunnettujen toimijoiden lisäksi verkossa häärää lukematon määrä yksityisiä kauppiaita. Kaupan keskusliitossa on laadittu yrittäjille sähköisen kaupankäynnin pelisäännöt yhdessä kuluttajaviranomaisten kanssa.

- Pyrimme luomaan toiminnalle perusperiaatteet ja tervehdyttämään toimintaa. Varsinainen hämärämiesten valvonta on muiden viranomaisten asia, toteaa Räisänen.


Kuluttajaviraston ohjeita verkkokaupan käyttäjille

1. Älä asioi epäilyttävien yritysten kanssa. Yrityksen nimi, kotipaikka, katuosoite ja puhelinnumero verkkosivuilla ovat yksi merkki yrityksen luotettavuudesta.
2. Lue kaikki tilaamiseen liittyvät ehdot ennen kuin tilaat mitään.
3. Pyydä vahvistus toimitusajan pituudesta, varsinkin jos tilaat ulkomailta.
4. Tarkista, mitä tilaus sisältää.
5. Selvitä kokonaiskustannukset. Ulkomailta tilattaessa kauppahinnan, toimituskulujen ja postikulujen lisäksi voi tulla tullimaksuja ja veroja.
6. Kysy, missä tuotetta voi huoltaa ja onko siihen saatavissa varaosia. Jos tuotteella on takuu, kysy missä ja miten takuukorjaukset hoidetaan. Vaikka takuuta ei ole, myyjä on velvollinen korjaamaan, vaihtamaan tai muuten hyvittämään viallisen tuotteen.
8. Ulkomailta tilatessasi selvitä palautusoikeus ja -kustannukset. Kotimaisilta yrityksiltä ostettaessa pätee aina 7 vuorokauden palautusoikeus.
9. Selvitä maksutapa. Parasta on, että lasku tulee tavaran mukana. Jos maksu on suoritettava etukäteen, neuvottele maksamisesta kahdessa erässä. Maksa loppusumma vasta kun tavara on toimitettu.
10. Dokumentoi kaikki mitä olet sopinut.

STT-IKK
28.7.2000


Ajassa -sivulle