Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Halosen kampanjapäällikkö:

Esko Aho jätti keskikentän Tarja Haloselle



Esko Ahon presidenttivaalikampanja epäonnistui, koska hän meni liian kauas oikealle. Aho jätti Tarja Haloselle liikkuvat äänestäjät ja poliittisen keskikentän, arvelee Halosen kampanjapäällikkö Markku Jääskeläinen.


Jääskeläinen ja tiedotussihteeri Tapio Pekkola julkaisivat torstaina kirjan, Kampanja jonka ei pitänyt onnistua. Kirja perustuu suurelta osin sähköpostiviesteihin, joilla Halosen kampanjaryhmä piti yhteyttä keskenään. Kuvituksena Otavan kustantamassa kirjassa on Pekkolan ottamia kuvia.

Ahon kampanja korosti Jääskeläisen mielestä liiaksi ydinperhearvoja. Useat yleisesti saatavilla olevat tutkimukset olisivat osoittaneet, että ihmisten arvostukset ja asenteet ovat muuttuneet, Jääskeläinen sanoi.

Jälkeenpäin selvisi vielä, että kolme asiaa, jotka vaikuttivat äänestyspäätöksiin kaikkein vähiten olivat juuri ne, jotka olivat julkisuudessa varsin näkyvästi esillä; ehdokkaiden uskonnollinen tausta, perhesuhteet ja kanta EU-maiden Itävallan vastaiseen boikottiin.

Jääskeläinen kertoi, että Halosen kampanjassa käytettiin hyvin paljon hyväksi mielipide- ja mielikuvatutkimuksia. Omat gallupluvut tilattiin joka viikko, jotta tiedettäisiin, miten kannatus liikkuu.

- Ällistyimme, kun kuulimme kuinka vähällä mittaamisella eräät kilpailijat selvisivät, Jääskeläinen sanoi.

Jääskeläisen mukaan kannatusluvut asettuivat heti ensimmäisen kierroksen jälkeen tasolle 57-43, eivätkä juuri liikkuneet sen jälkeen, vaikka julkistetuissa mielipidemittauksissa tulikin erilaisia versioita.

Tosin yksi viikko kierrosten välillä liikuttiin täydellisessä pimennossa. Syynä oli Helsingin Sanomien ulkomuodon uudistus, joka sai lukijoilta murskaavaa palautetta. Lukijat olivat myös tyytymättömiä siihen, että HS julkisti mielipidemittauksen heti ensimmäisen kierroksen jälkeen. HS perui sen jälkeen yhden suunnittelemistaan mittauksista.

Yleisradio ei ollut mittausta tilannut, koska halusi tällä kertaa välttää törmäyksen HS:n kanssa. Halosen kampanjaorganisaatio taas oli aivan varma, että sillä viikolla mittauksia riittää, eikä siksi ollut itsekään tilannut omaa mittausta.

- Niinpä mekin olimme ensimmäistä kertaa kannatuksen suhteen ihan pihalla ja tietysti juuri vaalien jännittävimmällä hetkellä, Jääskeläinen kuvailee kirjassa.


Ohjelma ylitiukka

Kirja kertoo, miten Halosen kampanjan alkamista häiritsivät ulkoministerin tehtävät, eikä ehdokas ehtinyt kiertämään maata niin paljon ja niin varhain kuin olisi haluttu. Syntyi mielikuva, että Halosella ei ole menestymisen mahdollisuuksia. Tätä käsitystä kampanjaorganisaatio yritti parhaansa mukaan hälventää.

Myös käytännön järjestelyissä oli alkuvaiheessa omat ongelmansa - ohjelmat olivat välillä niin tiukkoja, ettei ehdokas ehtinyt naistenhuoneeseen eikä syömään.

- Ehdokas tuskastui joskus nälkäänsä ja ilmoitti meille tarvehierarkian mukaisesti haluavansa ensi sijassa ruokaa ja vasta toissijaisesti presidentiksi, Jääskeläinen kirjoittaa.

Jääskeläinen myönsi, ettei aluksi oltu ymmärretty, että naisehdokkaalla on eri tarpeet kuin miesehdokkaalla. Esimerkiksi tilaisuuksiin valmistautuminen vie enemmän aikaa.

Halosen jaksamista rankalla vaalikiertueella edesauttoivat hyvät unenlahjat. Halonen pystyi nukkumaan vaikka bussissa tai lentokentällä, jos vain vapaata aikaa löytyi.

Tekijät arvelevat, että tulevaisuudessa mennään entistä keskitetympään kampanjasuunnitteluun. Yhteistyö muiden ehdokkaiden ja loppuvaiheessa Esko Ahon kampanjatoimistojen kanssa osoittautui tärkeäksi.

Niin saatiin sovituksi mihin rientoihin ja ohjelmiin mentäisiin, mihin taas ei. Yhteisellä päätöksellä torjuttiin esimerkiksi televisioitu pikatesti johtajankyvyistä.

STT-IKK
28.4.2000


Politiikka -sivulle