Kalliomaalaukset liittyvät myös kivenpalvontaan
Kalliomaalauksia tutkiva Kymenlaakson maakuntamuseon amanuenssi Timo Miettinen on löytänyt viimeisen tutkimusjaksonsa aikana asioita, jotka vahvistavat aikaisemman käsityksen entuudestaan tutuista kalliomaalauksista.
Hän väittää, että jopa joka viidennessä
niistä kallioista, joihin on tehty kalliomaalauksia, on
antropologisia muotoja eli niistä löytyy valtava kasvoprofiili.
Kalliosta tai kivestä saattaa erottua otsa, nenä ja jopa
silmäkuopat. Muodot ovat syntyneet kallion ruhjoutuessa
mannerjään puristuksessa.
- Itse käyttäisin näistä kallioista nimitystä profiilikallio. Tähän
on kiinnitetty jonkin verran huomiota jo 1970-luvulla. Emme
kuitenkaan tiedä tarkasti kuinka suuri profiilikallioiden määrä
Suomessa on, Timo Miettinen sanoo.
Täysin yksiselitteisiä eivät Miettisen tulkinnat ole. Hän
myöntää, että myös tutkijoiden mielipiteet saattavat erota
tässä asiassa. Se johtuu siitä, että kasvomaisuus käy ilmi
valosta tai sen suunnasta riippuen.
- Profiilikalliot tulisikin käydä läpi ryhmätyönä, jotta syntyisi
objektiivisempi tilasto niiden määrästä, Miettinen toteaa.
Hän liittää tutkimustensa uudet tulkinnat saamelaisten
seitakulttiin. Kallioiden sakralisoituminen on yksi vanhimpia
uskontoja ihmiskunnan keskuudessa.
Miettinen arvioi, että saamelaisten seitakallioista ja kivistä
johtaa pitkä, lähes suora viiva kantakeraamisiin,
kalliomaalauksilla koristeltuihin profiilikallioihin. Kalliomaalaukset
ajoittuvat Suomessa kivikaudelta aivan pronssikauden alkuun.
Pääosa niistä on noin 6 000 vuotta vanhoja.
Kaikella luonnossa sielu
- Uskon, että kallioiden sakralisoituminen on sitä
voimakkaampaa mitä pidemmäs menemme ajassa taaksepäin.
Koska animistinen luonnon sieluttaminen on sitä
intensiivisempää mitä primitiivisemmästä kulttuurista on kyse,
Miettinen perustelee.
Puhuttaessa animistisesta maailmankuvasta puhutaan
ajatustavasta, jonka perustana on se, että kaikki elää. Puilla,
kallioilla, kivillä, vedellä... kaikella on sielu, haltiansa, isäntänsä,
henkensä.
Kalliot ovat herättäneet ihmisissä aina kunnioitusta. Mitä
kauemmaksi ajassa mennemme sitä sieluttuneempana ihminen
on nähnyt luonnon.
- Uljaan kallioseinämän synnyttämä elämys, luo ihmiseen
suunnattoman maagisen latauksen, manan siihen kallioon.
Vasta viime aikaiset tutkimukset ovat paljastaneet, kuinka
selvä yhteys on saamelaisten seitakivillä ja profiilikallioilla,
Miettinen sanoo.
Hän nostaa esimerkiksi saamelaisten mytologian jossa uskottiin,
että seidoissa asuu apajan herra. Myös saamelaisten
noitarummuista löytyy aivan samanlaisia kuvia kuin
kalliomaaluksista. Noitarummuissa, joista suurin osa on
saamelaisten vainon takia tuhottu, löytyvät Miettisen mukaan
Suomen kalliotaiteen juuret.
Kyöpelinvuori demonisointia
Pääsiäiseen liittyvä noitien asuinpaikka Kyöpelinvuori on hyvä
esimerkki aiemmin pyhiksi koettujen kallioiden demonisoinnista.
Miettisen mukaan kyse on henkien taistelusta. Kaikki mikä oli
hyvää muinaisuskossa, sen kristinusko pyrki demonisoimaan.
Vuorista tehtiin hiisien, paholaisten ja pirujen asuinpaikkoja.
Sitä ennen vuoret olivat pyhiä.
Myös kalliomaalaukset on ihminen maalannut hänelle pyhiin
paikkoihin. Niihin liittyy ihmisen uskonnollisuuden vanhin ilmaus,
hedelmällisyyskultti. Se on kaikkien uskontojen juuri, ja esiintyy
myös voimakkaana kristinuskossa, Miettinen muistuttaa.
- Usko ylösnousemukseen näkyy kalliotaiteessa ihan sen
vanhimmista juurista lähtien. Hirven ylösnousemus on yksi
keskeisiä kohtia kalliomaalauksissa, yhtä keskeinen kuin
kristinuskossa, Miettinen muistuttaa.
Kun ihminen maalasi saaliseläimen kallioseinämään hän uskoi,
että kuvan kautta hän sai maagisesti etukäteen itse eläimenkin
haltuunsa. Sitä myös saatettiin pistettää keihäällä tai ampua
nuolella. Eräiden kalliomaalausten alta on löytynyt rikkoutuneita
nuolenkärkiä.
- Kysymys on metsästysmagiasta. Maagisin keinoin pyrittiin
vaikuttamaan luontoon niin, että toimeentulo helpottuisi. Mitä
kauemmas mennään ajassa taaksepäin sitä voimakkaammin
elinkeino ja uskonto liittyvät toisiinsa, Miettinen muistuttaa.
Suomalainen kampakeraaminen kansa uskoi ehkä olleensa
hirvikansaa, joka on totemistisesti periytynyt hirvestä aikojen
alussa. Siksi hirven surmaaminen aiheutti suuren psyykkisen
ristiriidan. Tämän takia tehtiin kallioon hirvestä myös
palautuskuva. Voitiin uskoa, että kuvan kautta pyhän kallion
uumenista tulee hirven sieluja ja ne aineellistuvat metsässä.
- Oli pelko saaliin riittävyydestä, siis hedelmällisyydestä.
Nykykieltä käyttäen kyseessä oli siis elinkeinopoliittinen
projekti, Miettinen kiteyttää.
STT-IKK
28.4.2000
Ajassa -sivulle
|