Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Meriturvallisuusjohtaja Heikki Valkonen:

Ulosliputus on turvallisuusriski



Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Heikki Valkonen kritisoi jyrkin sanoin suomalaislaivojen ulosliputusta. Valkonen totesi keskiviikkona Espoossa vuotuisessa meriturvallisuusseminaarissa, ettei laivojen ulosliputtaminen ole pelkkä taloudellinen kysymys.


- Ei ole yhdentekevää, minkämaalainen aluksen henkilökunta on ja millainen turvallisuuskulttuuri varustamolla vallitsee, Valkonen jyrisi ja painotti yhteisen työkielen merkitystä turvallisuudelle.

Valkosen mukaan häntä on kehotettu olemaan puuttumatta ulosliputusasiaan.
- On sanottu, että "pysy sinä lestissäsi, tämä ei kuulu sinulle", Valkonen kertoi ja sanoi olevansa asiasta toista mieltä.

- Erityisen huolissani olen suomalaisten matkustajalaivojen ulosliputuksesta. Valtiovallan pitäisi nyt ryhtyä toimeen ja tehdä kaikki mahdollinen tämän estämiseksi, Valkonen totesi.


Keulat vaaleiksi

Meriturvallisuusseminaarin aiheina olivat tänä vuonna mm. aluskohtaiset sää- ja aaltorajoitukset ja Tallinnan-liikenteen nopeakulkuisten alusten turvallisuus.

Valkosen mukaan merenkulkulaitoksen johtopäätökset sekä matkustaja- ja ro-ro -alusten päällystön kokemukset aluskohtaisista nopeussuosituksista aallokossa käyvät yksiin erittäin hyvin.

Merenkulkulaitoksella on pöytälaatikossa useita konkreettisia esityksiä laivojen ennaltaehkäisevän aallokkoturvallisuuden parantamiseksi. Yksi on kaikkien alusten keulojen maalaaminen vaalealla värillä.
- Vaalealla pohjalla erottuvat ruostejuovat kavaltavat mahdolliset hiushalkeamat. Tummalta pohjalta ne eivät erotu tarpeeksi selvästi, Valkonen kertoi.

Aallokon ennakoiminen on nykyisin mahdollista jo varsin tarkasti Suomen Leijona -majakan läheisyyteen Estonia-turman jälkeen asennetun aaltopoijun ja laskentamallien avulla. Ajantasainen aallokkoennuste löytyy merentutkimuslaitoksen verkkosivuilta.

- Periaatteessa aallokko pystytään ennustamaan kuuden seuraavan tunnin ajalta jo hyvin tarkkaan, Valkonen sanoi.

Tallinnan liikennettä ajatellen seminaarissa haikailtiin kuitenkin toista, Suomenlahdelle sijoitettavaa aaltopoijua.


Tallinnan kantosiipirodeo

Tallinnan liikenteen nopeakulkuisten katamaraanien ja kantosiipialusten turvallisuuskysymyksiä seminaariväelle selvittänyt toimistopäällikkö Jukka Häkämies merenkulkulaitoksesta totesi nopean liikenteen turvallisuuden olevan pääosin kunnossa.
- Silti ensimmäiset syysmyrskyt tahtovat aina yllättää, Häkämies sanoi.

Häkämiehen mukaan liikenteenharjoittajien saattaisi olla syytä pohtia entistä tarkemmin, millaisissa oloissa kannattaa lähteä reitille ja millaisissa ei, koska luotettavia sää- ja aallokkoennusteita on saatavilla.

- Usein matkustajien epämukavuus tulee vastaan aluksen rajoituksia ennemmin, eli Heikki Valkosta siteeraten "reissu muuttuu rodeoksi", Häkämies sanoi.

Häkämiehen mukaan seurauksena on usein "hengenlähtö oli taas lähellä" -tyyppisiä valituksia matkustajilta ja kyselyjä, kuka maksaa hotellihuoneen, kun takaisin ei uskalleta palata saman päivän lipulla.

STT-IA
28.4.2000


Kotimaa -sivulle