Heidi Liehu:
Presidentinvaaleissa olivat vastakkain "vanha ja uusi nainen"
Taannoin käytiin presidentinvaaleissa perinteistä sukupuolisotaa, vakuuttaa filosofi-runoilija Heidi Liehu.
Toisella puolella oli miesehdokas Esko Aho, jota tukivat entiset missit ja urheilijat. Siis ne, joita ilman miehinen valta ei tule toimeen. Toisella puolella tekijänainen Tarja Halonen, jonka oli valtaan pyrkivänä todisteltava naiseuttaan.
- Vasta sitten kun tasa-arvo on toteutunut, voidaan äänestää
vain maailmankuvan perusteella. Sukupuolikysymys käy
väistämättä vielä maailmankuvan edellä, valistaa Liehu niitä,
jotka miettivät, ratkaisiko sukupuoli vaalien lopputuloksen.
Liehu puhuu presidentinvaaleista ja tiedotusvälineistä
poleemisessa kirjassaan Vasen oikea, vasen oikea. Arvostelun
kärki kirjassa on suunnattu omistuskulttuuria, kapitalismia
vastaan.
Liehun mielestä media kaupallisena voimana palvelee näkyvästi
miehistä valtaa ja naisen kehon kauppaa. Onneksi se kuitenkin
palvelee samalla myös tiedonkulun kanavana ja auttaa naisen
nousua itsenäiseksi tekijäksi.
Rahalla ostetut mainokset johdattivat vaaleissa silti lähelle
miehisen vallan voittoa, arvioi Liehu. Kuvat Ahosta kauniin
vaimonsa kera kuuluivat näihin mainoksiin.
- Kirsti Ahon imago
oli kuin perinteisen, miesvaltaa kauniisti tukevan naiseuden
klassinen ilmentymä.
- Vaikka hän ei joutunut tekemään muuta kuin mitä kuka
tahansa julkisuuden henkilö joutuu tekemään - "myymään"
ajamaansa asiaa eli tässä tapauksessa miehensä ehdokkuutta,
niin Kirsti Ahon kehonkuvilla ostettiin miehisen vallan
jatkuvuutta.
Liehun mukaan Ahot joutuivat tahtomattaan edustamaan
perinteistä mallia. Se, mikä oli heidän parisuhteessaan aitoa
sitoutumista toiseen ihmiseen, asetettiin kyseenalaiseksi. Aho
esiintyi vaaleissa uuden ajan presidenttinä, mutta hänen
huomattiin pelaavan vanhalla reseptillä.
Vapaus valita
Kirsti Ahoa ei sovi eikä pitäisi syyttää "perinteisen" naisen osan
edustamisesta. Silti tuo hänen oikeutettu ja tunteisiimme
vetoava elämänmallinsa asettui historiallisen vaalin yhteydessä
vaativaan valoon.
Naisen kotiin jäämisen onni oli yksi Ahon kampanjan tahdoton
piilotajuinen viesti - viesti kestävän parisuhteen pohjasta.
Liehu muistuttaa, että edellisissä presidentinvaaleissa
perinteistä naista esitti Elisabeth Rehn, jolle sovitettiin kuvaa
isoäitinä ja miehelleen kahvia kaatava naisena.
Tarja Halonen esiintyi sitävastoin käydyissä vaaleissa hyvänä
yksinhuoltajaäitinä sille kansanosalle, jolle ydinperhe ei ollut
todellisuutta.
Ruumis vai sielu
Tasa-arvokysymyksen valossa oli erityisen osuvaa, kun Tarja
Halonen viittasi vaalikamppailun aikana tehdyssä
Uutisvuoto-show'ssa Esko Ahon komeuteen. Liehu päättelee
Halosen pyrkineen näin siirtämään naisen perinteisen
objektiroolin miehelle.
Ulkonaisiin seikkoihin kiinnitetään yhä naisen kohdalla enemmän
huomiota kuin miesten kohdalla. Vaikka nainen olisi pyrkimässä
valtaan juuri sitä varten, että muullakin olisi merkitystä.
Presidentinvaalit näyttivät, kuinka kaukana tuo päämäärä vielä
on. Tarja Halonen joutui jopa vastaamaan naisellisuuttaan
koskeviin kysymyksiin, ja hänen ulkonäköään arvioitiin yleisesti
äänestäjien keskuudessa.
Tarja Halonen ei ollut tarpeeksi nainen, ei tarpeeksi kaunis.
Niinpä Kirsti Aho ja Tarja Halonen tuntuivat lopulta nousevan
lähes yhdenvertaisten ehdokkaiden asemaan, kun kuvan
lumemaailma ja muut kaupalliset median muodot uhkasivat imeä
tyhjiin varsinaiset sisällöt, sanoo Liehu.
Patriarkaatin diktatuuri
Esko Aho joutui ydinperheen lisäksi melkein kuin tahtomattaan
puolustamaan "taantumuksellista" puolta vaaleissa. Hän
puhutteli kansaa edustamalla oikeistolaista, kansallisvaltion
itsenäisyyttä tukevaa ideologiaa, mikä viime metreillä huipentui
vielä Itävallan vapauspuolueen puolustamiseen.
- Kansallisvaltioiden maailmassa muukalaisviha elää
nimenomaan miehisen menneisyyden kaikuna, sen järjestelmän
kaikuna, jossa on täytynyt pitää väkivalloin kiinni maan rajoista
ja vihata muukalaista kansallisvaltiota uhkaavana voimana.
- Tarja Halonen saattoi voittaa vaalit myös juuri sen vuoksi, että
hänen haluttiin symboloivan kaikkea sitä mitä naiselta
odotetaan: empatiaa, kansainvälisyyttä ja suvaitsevaisuutta.
Heidi Liehun kirja ilmestyi Sphinx-kustantamolta samoin kuin
hänen edellinen pohdintansa Perhosten valtakunta vuodelta
1998. Pienkustantamo on Heidi Liehun ja hänen äitinsä runoilija
Rakel Liehun yhteinen yritys.
STT-IA
28.4.2000
Politiikka -sivulle
|