Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttajat aloittamassa palveluseurantaa



Pankkijonot otsikoihin nostanut Kuluttajat-Konsumenterna -yhdistys on aloittamassa seurantakampanjaa ravintoloiden ja kauppojen palvelutasosta.


Seurannassa kerätään yksityiskohtia kuluttajien saamasta palvelusta ruokaravintoloissa ja myymälöissä sekä haetaan tietoja mahdollisista palvelun pullonkauloista.

- Tahdomme tietoa siitä, mitä ongelmia asiakkaat kokevat ravintoloissa ja kaupoissa asioidessaan. Yleisenä tavoitteena on ylläpitää keskustelua palvelun laadusta ja aktivoida kuluttajia kiinnittämään huomiota palvelutasoon, selostaa Kuluttajat-Konsumenterna -yhdistyksen kuluttajasihteeri Kaisa Pannimaa-Pätsi.

Kauppojen palveluaukkoja järjestö on kartoittanut 300-500 havainnoijan voimin jo vuodesta 1998. Ravintolapuolelta tietoja kerättiin pienimuotoisesti viime vuonna.

Nyt alkavaan kampanjaan osallistujia odotetaan enemmän, sillä rahoittamisessa ovat mukana Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan liitto ja Liikealan ammattiliitto.


Ravintoloitsijat toivottavat kampanjan tervetulleeksi

Seurantalomakkeissa kartoitetaan paitsi asiakkaan yleistä tuntumaa saadusta palvelusta, myös yksityiskohtaisempia kuluttajia askarruttaneita kysymyksiä.

- Esimerkiksi ruokaravintoloiden suhteen meihin yhteyttä ottaneita kuluttajia häiritsee se, että ruuan alkuperämaasta ei aina saa tietoa kysymälläkään.

- Viime vuoden seurannassa kävi ilmi myös, että sunnuntaisin osa helsinkiläisravintoloista ei tarjoa ollenkaan lämmintä ruokaa, Pannimaa-Pätsi kertoo.

Hotelli- ja Ravintolaliitto toivottaa ravintoloiden palvelusyynin tervetulleeksi.

- Suomalaiset eivät juuri palautetta suoraan viljele, vaan nielevät turhaan pettymyksensä. Erityisesti negatiivinen palaute olisi kullanarvoista, silloinhan ravintoloitsija voi yrittää parantaa tilannetta, sanoo liiton tutkimuspäällikkö Heikki Lankinen.


Kaupan keskusliitto ei hurraa

Päivittäis- ja erikoiskaupan saralta seurannassa keskitytään siihen, pitääkö kassalla jonottaa ja joutuuko myyjiä metsästämään.

- Lisäksi kartoitetaan sitä, miten liha- ja leipätiskejä pidetään auki silloin, kun kauppa on auki kello 21:een. Viime vuoden seurannassa kävi ilmi, että henkilökuntaa ei ole kaikissa kaupoissa pidetty iltamyöhällä riittävästi töissä, Pannimaa-Pätsi sanoo.

Kaupan keskusliiton varatoimitusjohtaja Stig Henriksson ei heti kättelyssä näe tarvetta kauppojen palveluseurannalle.

- Emmehän me voi seurantaa estää, niin kuin pankitkaan eivät voineet laskutuskampanjaa estää. Minun tiedossani kuitenkaan ei ole, että kauppojen palveluissa olisi sellaisia merkittäviä pullonkauloja, mihin pitäisi puuttua, varatoimitusjohtaja Henriksson sanoo.

STT-MH
28.1.2000


Kotimaa -sivulle