Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys


Haku Verkkouutisista:






Pääkirjoitus


Päätoimittaja Ilkka Ahtokivi

28.1.2000


Kyselyt pannaan?


Aamulehden Taloustutkimuksella teettämän mielipidemittauksen mukaan hieman runsaat puolet suomalaisista katsoo, ettei vaaligallupeja tarvitse kieltää. Kokonaan tai määräajaksi vaaligallupit kieltäisi 40 prosenttia vastaajista.

Vaikka täys- tai rajoitettua kieltoa vaativien määrä on kuudessa vuodessa pudonnut kymmenen prosenttiyksikköä, on se silti hätkähdyttävän korkea.

Juuri käyty presidentinvaalien ensimmäinen kierros kertoo, että kannatusmittauksissa ilmaistuilla äänestysaikomuksilla on vaikutusta toisten äänestäjien käyttäytymiseen.

Elisabeth Rehnin ja Riitta Uosukaisen kannatusten raju putoaminen vaalin lähestyessä kertoo siitä, että äänestäjät osaavat ja tahtovat taktikoida toisen kierroksen suhteen jo ensimmäisellä kierroksella.

Mielipidemittaukset eivät kuitenkaan ole syy siihen, että toisella kierroksella ovat juuri Esko Aho ja Tarja Halonen. Mikään mittauksiin sisään kirjoitettu lainalaisuus ei ole, että alhaisella kannatuksella aloittaneet Aho ja Halonen nousivat toiselle kierrokselle ja korkealla kannatuksella aloittaneet Rehn ja Uosukainen eivät sinne päätyneet.

Vaikka mielipidemittausten voi olettaa kärjistävän ja nopeuttavan niitä muutoksia, joita muista syistä jo muutenkin on tapahtumassa, ei niistä sellaisenaan ole kannatusmuutosten perimmäisten syiden selittäjiksi. Syitä kampanjanaikaisiin kannatusmuutoksiin on etsittävä mielipidemittausten ulkopuolelta.

Eräs tekijä, joka tuolloin on otettava huomioon on se, että äänestäjät alkavat vakavissaan etsiä itselleen ehdokasta vasta varsin lähellä vaaleja. Mitä kauempana mittaushetki on varsinaisesta vaalihetkestä, sitä todennäköisemmin mittaus kertoo sellaisista ehdokasehdokkaisiin liittyvistä mielikuvista, jotka eivät ole äänestyspäätöksen kannalta ratkaisevia.

Kuitenkin näillä varhaisilla suosiomittauksilla on vahva taipumus vaikuttaa puolueiden ehdokasasetteluihin. Varhaista gallupsuosikkia on vaikea ohittaa ehdokasvalinnasta päätettäessä.

Tuolloin ei kuitenkaan voi vielä tietää kestääkö ehdokas median eli tosiasiassa äänestäjäkunnan kriittistä tarkastelua tai vastaako hän niitä odotuksia, joita äänestäjillä todellisuudessa ehdokkaan suhteen on.

Puolueiden ongelma on, että tätä ehdokkaan "kulutuskestävyyttä" on vaikea ennakolta arvioida tahi mitata. Tällä kertaa kulutuskestävimmiksi osoittautuivat ne, joilla oli kovin kokemus rautaisina päivänpolitiikan ammattilaisina. Kuusi vuotta sitten kansa haki toisenlaista vaihtoehtoa.

Huolimatta siitä, että kokoomuslaisista valtaosa haluaisi kyselyn mukaan kieltää tai rajoittaa vaaligallupeja, ei Kokoomuksella ole syytä ryhtyä rajoituksia ajamaan.

Käytännössä niiden tekemistä ja julkaisemista ei nimittäin voida mitenkään pitävästi estää. Niiden kanssa on vain opittava elämää.

TIMO KERVINEN


Sivun alkuun