Uusi Tiehallinto lupaa urakoita kilpailtavaksi jo helmikuussa
STT-IA, 29.12.2000
Vuoden vaihteessa toimintansa aloittava Tiehallinto aloittaa tienrakennuksen ja kunnossapidon kilpailuttamisen ripeästi. Tiehallinnon uusi pääjohtaja, joulukuun alussa tehtävässään aloittanut Eero Karjaluoto lupaa, että ensimmäiset tarjouspyynnöt kunnossapitourakoista lähtevät helmikuun lopulla.
Suuria tienrakennushankkeita on niinikään tulossa kilpailutettavaksi. Karjaluodon mukaan ensimmäinen tällainen hanke on Oulu-Liminka-moottori- ja moottoriliikennetie, jonka on määrä olla valmis vuonna 2002.
Nykyinen Tielaitos jakautuu vuodenvaihteessa Tiehallinnoksi ja Tieliikelaitokseksi.
Valtion virastona toimiva Tiehallinto vastaa teistä ja kilpailuttaa teiden rakentamis- ja kunnossapitourakat.
Tieliikennelaitos kilpailee yksityisten urakoitsijoiden kanssa teiden suunnittelu-, rakennus-, kunnossapito- ja hoitourakoista.
Tielaitoksen jako johtuu kilpailuttamisedellytysten luomisesta. Urakoiden tilaaja ja niiden tekijäorganisaatio haluttiin eriyttää.
Runsaasti uutta kilpailtavaa
Karjaluoto pitää kilpailuttamista erittäin merkittävänä
uudistuksena. Säästöjä on laskettu syntyvän noin 300
miljoonaa markkaa vuodessa, mikä on yli kymmenen prosenttia
tiemäärärahoista.
Lisäksi myös kunnat ovat aloittamassa kilpailuttamisen
katuverkkojensa rakentamisessa ja kunnossapidossa.
Urakoitsijoiden mahdollisuudet lisääntyvät, kun syntyy
runsaasti uutta kilpailtavaa, Karjaluoto arvioi.
Kokeiluluontoisesti urakoiden kilpailuttamista on jo harrastettu
muutaman vuoden ajan, ja kokemukset ovat Tielaitoksen
mukaan olleet hyviä.
Kilpailu avautuu vaiheittain niin, että kaikki tienrakennus- ja
-parantamishankkeet ovat kilpailun piirissä vuoden 2002
loppuun mennessä. Kunnossapidossa ja suunnittelussa
määräaika on vuoden 2004 loppu.
Karjaluodon mukaan 80 tienhoitoalueesta 20 siirtyy vuosittain
kilpailuttamisen piiriin. Kuhunkin alueeseen kuuluu 500-1 000
kilometriä tietä, ja kilpailutettavia alueita on alusta lähtien joka
puolella Suomea kaikissa tiepiireissä.
"Päätös oli tasapuolinen"
Yksityiset urakoitsijat ovat arvostelleet voimakkaasti
Tieliikelaitoksen saamien maa-alueiden hinnoittelua Tielaitoksen
jaon yhteydessä. Yksityisten urakoitsijoiden mielestä
Tieliikelaitos sai sora- ja kalliovaransa alihintaan, mikä
vääristää kilpailua.
Asiaa pohtinut työryhmä oli erimielinen, ja hallitus ratkaisi asian
syksyllä niin, että alueiden arvoksi määriteltiin noin 170
miljoonaa markkaa, mikä on lähempänä yksityisten 224
miljoonan markan arviota kuin Tielaitoksen 69 miljoonan markan
esitystä.
Karjaluodon mielestä päätös oli tasapuolinen, eikä sen pitäisi
sisältää vääristymiä. Hän huomauttaa, että Tieliikelaitoksen
omavaraisuusaste on suurin piirtein sama kuin alan yksityisten
yritysten.
Hän ei halua arvioida, miten suuri osa kilpailutettavista urakoista päätyy Tieliikelaitoksen hoidettavaksi.
- Viime kädessä kilpailu näyttää sen, eikä sitä voi ennakoida, hän vakuuttaa. Hän arvioi kuitenkin, että Tieliikelaitoksella on hyvät edellytykset menestyä kilpailussa.
Karjaluoto tuli nykyiseen tehtäväänsä Tielaitoksen tuotantopuolelta, joka on Tieliikennelaitokseksi muuttuva osa vanhaa Tielaitosta.
Talous -sivulle
|