**
*
    Verkkouutiset
  Pääkirjoitus | Politiikka | Kotimaa | Talous | Ulkomaat | Ajassa | Kolumnit | Sisältö
*

  • Etusivu
  • Ajanviete
  • Päivän sää
  • TV-ohjelmat
  • Viikon äänestys
  • Rekisteröidy
  • Arkisto
  • Haku Verkkouutisista:



    Viro kilpailuttaa bussiyhtiöitä

    STT-IA, 29.12.2000



    * Viro on saanut energiayhtiönsä, rautatiensä ja suurimmat vesilaitoksensa yksityistetyksi. Nyt ovat vuorossa suurimpien kaupunkien bussiyhtiöt ja bussilinjat.


    Tartossa on ruotsalainen Connex Transport AB ostamassa kaupunkiliikenteestä vastaavan Liikor-yhtiön. Liikor on Tarton kaupungin omistuksessa.

    Kaupunginjohtaja Andrus Ansip kertoo, että yhteinen aiepöytäkirja on jo allekirjoitettu ja mahdollinen sopimus solmitaan ennen vuodenvaihdetta. Sopimuksessa on maininta, jonka mukaan kaupunki voi lisätä linjakilometrejä viidellä prosentilla lisäkorvauksia maksamatta.

    Ansip kuitenkin vakuuttaa, että kaupunki ei kilometrivaatimuksia toteuta, ellei uusi yhtiö ala supistaa liikennöintiään heikoimmin tuottavilla reiteillä.

    Julkisten kulkuneuvojen käyttö on Tartossa viime aikoina vähentynyt nopeasti, mutta Ansipin mukaan hyvällä palvelulla on mahdollisuus päästä entiselle tasolle, jossa 40 prosenttia kaupunkilaisista käytti joukkoliikennettä.

    Tallinnassa puolestaan ovat bussilinjojen tarjouskilpailussa eturivissä mukana suomalainen Savonlinja yhteistarjouksella SL-linjojen kanssa ja norjalais-ruotsalainen Concordia Bus -yhtiö.

    Niiden, samoin kuin virolaisen Seben, tarjoukset ovat selvästi paremmat kuin suomalais-saarenmaalaisen Neomobilen ja virolaisen MRP-linjaliikenteen.

    Edullisimman, 13 kruunun (n. viiden markan) kilometritarjouksen on tehnyt Savonlinja-SL. Sebe puolestaan on ainoana yrityksenä ilmoittanut, että Tallinnan johdinautoliikenne saa jatkua, vaikka bussiyhtiö vaihtuisikin. Samalla se on luvannut tuoda suuriin lähiöihin Öismäkeen ja Mustamäelle liikennöiville linjoille peräti sata uutta bussia.

    Tallinnan kaupungin edustajan Margo Toomingasin mukaan kilpailu ratkennee viimeistään ensi vuoden alussa ja voittaja saa liikenteen haltuunsa vuoden 2002 tammikuussa.



    Ulkomaat -sivulle

    **