Viro kilpailuttaa bussiyhtiöitä
STT-IA, 29.12.2000
Viro on saanut energiayhtiönsä, rautatiensä ja suurimmat vesilaitoksensa yksityistetyksi. Nyt ovat vuorossa suurimpien kaupunkien bussiyhtiöt ja bussilinjat.
Tartossa on ruotsalainen Connex Transport AB ostamassa
kaupunkiliikenteestä vastaavan Liikor-yhtiön. Liikor on Tarton
kaupungin omistuksessa.
Kaupunginjohtaja Andrus Ansip kertoo, että yhteinen
aiepöytäkirja on jo allekirjoitettu ja mahdollinen sopimus
solmitaan ennen vuodenvaihdetta. Sopimuksessa on maininta,
jonka mukaan kaupunki voi lisätä linjakilometrejä viidellä
prosentilla lisäkorvauksia maksamatta.
Ansip kuitenkin
vakuuttaa, että kaupunki ei kilometrivaatimuksia toteuta, ellei
uusi yhtiö ala supistaa liikennöintiään heikoimmin tuottavilla
reiteillä.
Julkisten kulkuneuvojen käyttö on Tartossa viime aikoina
vähentynyt nopeasti, mutta Ansipin mukaan hyvällä palvelulla
on mahdollisuus päästä entiselle tasolle, jossa 40 prosenttia
kaupunkilaisista käytti joukkoliikennettä.
Tallinnassa puolestaan ovat bussilinjojen tarjouskilpailussa
eturivissä mukana suomalainen Savonlinja yhteistarjouksella
SL-linjojen kanssa ja norjalais-ruotsalainen Concordia Bus
-yhtiö.
Niiden, samoin kuin virolaisen Seben, tarjoukset ovat
selvästi paremmat kuin suomalais-saarenmaalaisen Neomobilen
ja virolaisen MRP-linjaliikenteen.
Edullisimman, 13 kruunun (n. viiden markan) kilometritarjouksen
on tehnyt Savonlinja-SL. Sebe puolestaan on ainoana
yrityksenä ilmoittanut, että Tallinnan johdinautoliikenne saa
jatkua, vaikka bussiyhtiö vaihtuisikin. Samalla se on luvannut
tuoda suuriin lähiöihin Öismäkeen ja Mustamäelle liikennöiville
linjoille peräti sata uutta bussia.
Tallinnan kaupungin edustajan Margo Toomingasin mukaan
kilpailu ratkennee viimeistään ensi vuoden alussa ja voittaja
saa liikenteen haltuunsa vuoden 2002 tammikuussa.
Ulkomaat -sivulle
|