Joulunajan ylensyönti on ikivanha perinne
STT-IA, 28.12.2000
Jos jouluna tuli mässäiltyä ylenpalttisesti, voi lohduttautua sillä, että kyseessä on ikivanhan perinteen jatkumo. Tapa juontaa juurensa jo esikristilliseltä ajalta.
Joulun jälkeen monet innostuvat laihduttamaan. Tässä toistuu
alkutalven härkäviikkojen henki, tulkitsee ruokahistorian tutkija
Merja Sillanpää.
- Nykyajan joulussa yhtyy maatalousyhteiskunnan ikivanha
sadonkorjuujuhla eli kekri, jota vietettiin loka-marraskuussa ja
uudempi porvarillinen tapakulttuuri, selvittää Sillanpää.
Kekrijuhlilla ylensyönnin uskottiin takaavan hyvän sadon
seuraavanakin vuonna. Nämä pakanalliset uskomukset ovat
vaivihkaa siirtyneet kristillisen joulunvieton osaksi.
- Ennen uskottiin, että mitä raskaammin isännän pää notkui
joulupöydässä, sitä pulskempia viljantähkiä huojui pellossa
tulevana suvena.
Uskomus ei kuitenkaan kattanut juopottelua, muistuttaa Sillanpää.
- Päinvastoin. Jos isännän juhlamieli pääsi lipsahtamaan kaatokännin puolelle, edessä oli varma katovuosi.
Vanhaa perua on myös sanonta "Olispa aina joulu, että sais
yölläkin syödä". Tapana oli jättää jouluruuat yöksi esille
pöytään, sillä näin taattiin, että pöytä notkuisi koko tulevan
vuoden.
Joulun jälkeen koittaa ainakin naistenlehdissä ihmedieettien
sesonki.
- Ne jatkavat vanhaa härkäviikkojen perinnettä, tulkitsee Merja Sillanpää.
Entisajan ihmiset elivät
talvivarastojensa armoilla ja joulumässäilyn jälkeen suu oli
pantava säkkiä myöten, jos mieli selvitä hengissä kevääseen.
Loppukeväästä alkoivat köyhempien talojen ruokavarastot
uhkaavasti huveta. "Kevät keikkuen tulevi" tarkoittaa sitä, että
ihmiset horjuivat nälästä heikkoina. Sanonta jatkuu "suvi suuta
vääristellen", sillä petäjäinen leivän jatkeena maistui karvaalta.
Ajassa -sivulle
|