Epävakaa kesäsää hillitsi juomien myyntiä
Vaihteleva sää hillitsi juomien myyntiä päättyneen kesän aikana ja jätti panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden kokonaismyynnin tammi-elokuussa 561 miljoonaan litraan.
Laskua edellisvuoteen oli 1,3 prosenttia, mikä toissakesän loistosäät huomioon ottaen ei kuitenkaan ole suuri
pudotus.
Panimoliiton mukaan siiderin, oluen ja virvoitusjuomien myynti piristyi lämpimän elokuun ansiosta taas kasvu-uralle
alkukesän kohmeuden jälkeen.
Juomateollisuuden eri tuoteryhmistä tammi-elokuussa kasvussa oli vain siideri, jonka myynti nousi kymmenisen
prosenttia edellisvuodesta ja ylsi liki 35 miljoonaan litraan. Alkuvuoteen verrattuna siiderinmyynnin kasvu kuitenkin
hidastui huomattavasti.
Oluen, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti laski tammi-elokuussa parin prosentin verran viime vuodesta.
Olutta myytiin kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 271 miljoonaa litraa, virvoitusjuomia 203
miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 40 miljoonaa litraa.
Long drink -juomien myynnissä laskua oli peräti kymmenen prosenttia ja tammi-elokuun myynti putosi 12
miljoonaan litraan.
Markkinaosuuksissa pieniä muutoksia
Juomasektorin markkinaosuuksissa ei vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden
aikana ole tapahtunut suuria muutoksia siideriä lukuun ottamatta.
Hartwallin vuodenvaihteessa lanseeraama Upcider-tuoteperhe on nostanut yhtiön
markkinaosuuden siidereissä noin kolmannekseen, kun se viime vuoden tammi-elokuussa oli noin viidenneksen.
Upcider on syönyt melko tasaisesti muiden valmistajien osuuksia siiderimarkkinoilla, mutta ei vielä uhkaa
Sinebrychoffia, jonka Golden Cap -tuoteperhe ja 54 prosentin markkinaosuus varmistavat johtoaseman
kuplajuomassa.
Oluessa Hartwall menetti hieman ja Sinebrychoff lisäsi osuuksiaan, mutta suuruusjärjestys pysyi ennallaan.
Hartwall on markkinajohtaja noin 46 prosentin ja Sinebrychoff kakkonen 41 prosentin osuudella.
Hartwall on myös panimoalan kokonaismarkkinoiden ykkönen lähes 45 prosentin
osuudella. Omasta osuudestaan hieman tinkimään joutunut Sinebrychoff on yhä
selkeä kakkonen noin neljäsosan kokonaismarkkinaosuudella.
Kolmannella sijalla on Coca-Cola Juomat 18 prosentin osuudella, ja Olvin osuus on noin 12 prosenttia
kokonaismarkkinoista. Pieni pirkanmaalainen PUP sinnittelee reilusti alle prosentissa.
FF-IA
29.9.2000
Talous -sivulle
|