Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Terveysväittämien käyttöä selkiytetään monessa maassa



Terveysväittämien käyttö elintarvikkeiden markkinoinnissa saa aiempaa tarkemmat pelisäännöt useissa Euroopan maissa. Suomen Elintarvikevirasto uusii ohjeistustaan terveysväittämistä tämän vuoden aikana.


Ruotsissa vastaava työ on tarkoitus saada valmiiksi jo huhtikuun alkuun mennessä. Britanniassa otetaan tänä keväänä käyttöön Hollannin tyyliin "code of practise", jonka puitteissa asiantuntijaelin tarkastelee terveysväittämien käyttöä tapauskohtaisesti.

Terveysruokien markkinoinnin selkiyttäminen on noussut ajankohtaiseksi teollisuuden nopean tuotekehityksen takia. Myös Euroopan unioni laatii aiheesta omaa direktiiviä, mutta sen arvoidaan valmistuvan vasta vuosien kuluttua. Alan teollisuudelle EU-aikataulu on aivan liian hidas.

Valvontalakimies Kirsi Hannula Elintarvikevirastosta toteaa, että myös viranomaiset kaipaavat alalle nykyistä selkeämpiä ohjeita.

- Vuodelta 1997 peräisin oleva opas ei ehkä ole tarpeeksi konkreettinen, sillä tuotekehittely on ollut hyvin nopeaa. Toisaalta terveysväittämien tarkka ohjeistaminen on hankalaa, hän myöntää.

Suomessa seurataan tarkkaan Ruotsin elintarvikeviraston terveysväittämiä pohtivan työn etenemistä ja sikäläisiä ratkaisuja. Naapurimaassa on tarkoitus mm. määritellä, millaisia dokumentteja vaaditaan, jotta tietyn elintarvikkeen voisi sanoa vaikuttavan terveyteen.


Laki voisi olla nykyistä lievempi

Suomessa elintarvikkeiden markkinointia säätelee elintarvikelaki, joka kieltää lääkkeellisten tietojen ja terveyteen viittaavien väitteiden käytön markkinoinnissa.

Hannula arvelee, että lakiin tuskin on tulossa muutoksia ainakaan ennen EU:n direktiivin valmistumista. Muutostarvetta hän kuitenkin näkee jonkin verran olevan.
- Lakia voitaisiin selkiyttää. Siihen on kuitenkin vaikea ottaa kantaa, kuinka paljon sitä pitäisi lieventää, Hannula pohtii.

Markkinoinnissa sallitaan nykyisin ns. toiminnalliset väitteet kuten "vahvistaa luustoa" tai "auttaa hallitsemaan kolesterolia", kunhan väitteiden paikkansapitävyydestä on riittävästi näyttöä.

Lisäksi markkinoinnissa on korostettava kokonaisruokavalion merkitystä terveyden kannalta, ja vaikuttava ainesosa on saatava tuotteen tavanomaisen käyttömäärän puitteissa.

Kiellettyä sen sijaan on esimerkiksi sairauksien ja vaivojen mainitseminen siten, että mainostettavan tuotteen voi kuvitella ehkäisevän niitä. Hannula korostaa, että ratkaisevaa on mainoksen antama kokonaiskuva.
- Aika monien yritysten kanssa on näistä asioista neuvoteltu, hän huomauttaa.

Terveysväittämien käyttöä valvovat elintarvikevalvontaviranomaiset mm. kuntatasolla. Säädösten vastaiseen markkinointiin voi kuitenkin puuttua vain Elintarvikevirasto.

Viimeisin tapaus, jolloin terveysväittämiä käytettiin selkeästi väärin markkinoinnissa, on parin vuoden takaa, kun Noni-mehua kaupattiin ihmelääkkeenä jokseenkin joka vaivaan.

FF-IA
3.3.2000


Politiikka -sivulle