Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Matkojen osto Internetin kautta vielä vähäistä



Matkojen osto Internetin kautta on vielä vähäistä. Alan gurut uskovat kuitenkin nettikaupan rajuun lisääntymiseen ja nopeasti.


Joidenkin arvioiden mukaan esimerkiksi lentolipuista puolet hankintaan suoraan verkosta jo parin vuoden kuluttua. Toiset arvelevat vauhdin olevan tuntuvasti hitaampaa.

Olipa murros arvioitua nopeampi tai hitaampi, ala saa totutella aivan uudenlaiseen elämään. Elektronisen Kaupan Instituutin EKI:n tutkijoiden mukaan esimerkiksi vanhat toimijat joutuvat opettelemaan suoramyyntiä asiakkaille. Lisäksi luvassa on uusia pelureita toimialan ulkopuolelta.

Kuluttaja voi odottaa halvempia matkoja. EKI:stä arvioidaan, että alan työpaikat voivat vähentyä jopa 30 prosenttia, kun matka tai muu siihen liittyvä palvelu voidaan myydä suoraan kuluttajalle ilman välikäsiä. Toisaalta uudenlaisia työpaikkoja syntyy.

Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Hannu Hämäläinen kuuluu ainakin vielä epäilijöihin.
- On puhuttu vuosikaudet, että nettikauppa räjähtää. Juuri mitään ei ole tapahtunut, hän sanoi.


Varauksista pari prosenttia verkosta

Hämäläisen mukaan nettikaupan merkityksestä kertoo Taloustutkimuksen viime syksynä tekemä selvitys. Sen mukaan kaksi prosenttia matkavarauksista tehtiin verkossa.

- Epäilen, että siinäkin on puolet liikaa, koska nettikaupassa vellit ja puurot menevät helposti sekaisin. Vaikka kaksi prosenttia pitäisi paikkansa, sekään ei ole kokonaismyynnistä juuri mitään, hän sanoi.

Hänen mukaansa on myös selvää, että osa kuluttajista haluaa aina ammattilaisen avukseen.
- Kaikki eivät hae rakennustarvikkeitakaan kaupasta ja rakenna itse. Sama pätee matkustamisessa.

Hänen mukaansa monet hakevat tiedot Internetistä, mutta hoitavat varaukset ja maksut matkatoimiston kautta varmistaakseen, että kokonaisuus on kuluttajansuojan sisällä.


Uudenlaiset palikat kasassa

Osastopäällikkö Tom Källström Finnairista tuntuu olevan toista mieltä. Hän katsoo, että edelliset 3-4 vuotta ovat menneet kaikilta asian harrastamiseen. Työn tulokset alkavat näkyä vähitellen. Kun murros tapahtuu, muutosvauhti on kova.

- Ei ole mahdottomuus, että kotimaan lentolipuista puolet myydään suoraan asiakkaalle vuonna 2003, hän arveli.

Vielä nyt kotimaan lentopaikkoja on myyty netin kautta vain erilaisissa kampanjoissa, mutta jossakin vaiheessa ne on tarkoitus tuoda jatkuvaan tarjontaan.

- Jakelukustannukset ovat suuri kustannuserä ja suoramyynti vähentää kustannuksia, Källström huomautti.


Jo nyt tilastot sojottavat ylös

Kaikkien mielestä on kuitenkin selvää, että netin merkitys kasvaa koko ajan. Matkatoimisto Lloyd Toursin viime vuoden 55 miljoonan markan matkamyynnistä 10 prosenttia varattiin netin kautta. Vielä tuolloin yhtiö oli Raanamon perheen omistuksessa.

Tänä vuonna määrä on tarkoitus vähintään kolminkertaistaa. Vetoapua tulee uudelta omistajalta, joka on brittiläinen pörssiyhtiö ja harjoittaa toimintaa useammassa Euroopan maassa nimellä ebookers.

Lloyd Toursin toimitusjohtaja Marja Raanamo kertoi, että suuren yhtiön mukanaolo näkyy jo siinä, että nyt valtaosa käytää netin kautta varattujen matkojen maksamiseen luottokorttiaan. Aiemmin 80 prosenttia päätyi laskuun.

Hänen mukaansa nettimyynti ryöpsähti kasvuun jo tammikuussa.


Lisäapua alan ammattilaisilta

Myös Suomen Matkatoimiston markkinointipäällikkö Tarja Hakulinen kertoi, että matkojen myynti Internetin kautta lisääntyi rajusti tammikuussa.

Suomen suurimman matkatoimiston viime vuoden myynnistä 10 miljoonaa markkaa tuli netin kautta. Vuoden koko myynti oli 2 miljardia markkaa.

Hakulinen kertoi, että ainakin vielä ihmiset hakevat tiedot netistä ja kääntyvät sitten ammattiväen puoleen. Sen todennäköisempää se on, jos asiakkaan on oltava esimerkiksi liikematkan vuoksi tiettyyn aikaan tietyssä paikassa.

Hänen mukaansa ei myöskään ole tavatonta, että matkatoimistovirkailija pystyy osoittamaan saman matkan selvästi halvemmalla.

Myös EKI:n tutkimus osoittaa, että liikkeelle on lähdetty vanhoja toimintatapoja mukaillen. Pisimmälle ovat edenneet amerikkalaiset.


Maksaminen pullonkaula

Monien mielestä suurin pullonkaula on maksaminen. Samaan on törmätty muillakin aloilla.

Vaikka turvallisempia tapoja maksaa kehitetään koko ajan, moni joutuu edelleen turvautumaan postin kautta välitettävään laskuun. Asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöityjen palvelujen tiellä esteitä on enemmän.

Hämäläisen mielestä koko nykyinen Internet tekee todellisen bisneksen teon todella hankalaksi, ellei suorastaan mahdottomaksi.

Hänen mielestään sähköisen kaupankäynti toimii kunnolla vasta sitten, kun viihde on erotettu omaksi kokonaisuudeksi.


Nopeille pikalähtöjä, hau'lla tietynhintainen matka

Omatoimiset matkailijat hakevat Internetin kautta uusia matkakohteita, jotka on saavutettavissa kohtuullisella matkabudjetilla. Moni hakee myös halvempia vaihtoehtoja tuttujen matkanjärjestäjien myymiin kohteisiin.

Jo nyt on tarjolla palveluita, jotka on saatavilla vain Internetin kautta. Näihin kuuluu esimerkiksi Finnairin Äkkilähdöt ulkomaille. Viikottainen tarjonta vaihtelee sen mukaan, missä koneissa on myymättömiä paikkoja.

Lisäksi matka on maksettava varausta tehtäessä eikä yhtiö maksa rahoja takaisin, jos lippu jää käyttämättä.

- Näin saadaan myytyä ne paikat, jotka muuten jäisivät käyttämättä. On parempi myydä ne johonkin hintaan kuin jättää myymättä, osastopäällikkö Tom Källström Finnairista kertoi.

Paljon muutakin on jo tarjolla. Niihin kuuluu jo jonkin aikaa käytössä ollut Multifly-e yritysasiakkaille. Siinä mukana olevat voivat voi varata lentomatkansa itse eikä lentolippua tarvita. Sama palvelu toimii kännykällä.

Finnairin One World -yhteistyökumppanit ovat olleet kiinnostuneita palvelusta, mutta useamman lentoyhtiön liittäminen palveluun on Källströmin mukaan jo hankalampaa.

Tätä nykyä brittiomistuksessa olevan matkatoimisto Lloys Tours houkuttelee asiakkaita mm. erilaisilla hakumoottoreilla.

Niiden avulla asiakas voi esimerkiksi määritellä hinnan, minkä hän on valmis maksamaan matkastaan tiettyyn kohteeseen. Kun sellainen ilmaantuu myyntiin, tieto välitetään sähköpostiin.

STT-MH
3.3.2000


Talous -sivulle