Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ahtisaaren kauppamatkat yritysten mieleen



Presidentti Martti Ahtisaari osallistui näkyvästi myös yritysten kaupallisiin ponnisteluihin. Hän teki yhdessä teollisuuden edustajien kanssa viennin edistämismatkan yhteensä noin 20 maahan.


Vaikka presidentti ei itse bisnestä hoidakaan, hänen panostaan on kaivattu luomaan yhteyksiä kohdemaan päämiehiin.

Tällaisia kontakteja kaivataan Aasiassa, esimerkiksi Japanissa, jossa yritysten on lähes turha yrittää maan markkinoille, jos ovia korkeimmalla tasolla ei ole avattu.

Presidenttivierailut hyödyttävät bisnesihmisiä monin tavoin, paljolti niiden saaman suuren julkisuuden takia. Suomen presidentin vierailu on tapaus monessa maassa, niissäkin, joissa Nokian pääjohtajan Jorma Ollilan läsnäolo sai enemmän huomiota kuin Ahtisaari.

Suomalaisten yritysten etujärjestöt ja Finnpro pohjustivat presidentin vierailut perusteellisesti ja siksi vierailuilla saatiin myös kohdemaan talouselämän johtajat liikkeelle.

Varsinkin kuningas- ja keisarikunnissa sikäläisiä yritysjohtajia hiveli, kun heille Ahtisaaren vierailun ansiosta tarjoutui mahdollisuus kätellä oman maansa päämiestä olipa tämä sitten keisari, emiiri tai kuningas. Näin Suomi muistetaan ja suomalaisia arvostetaan.

Usein Ahtisaaren vierailuun yhdistettiin yritysfoorumi, jossa presidentti yhdessä liikemiesvaltuuskunnan kanssa markkinoi Suomea teknologiamaana, EU:n jäsenenä sekä porttina Itä-Euroopan markkinoille.


Ei pelkkiä kauppamatkoja

Yritysjohtajat eivät kiitä ainoastaan Ahtisaaren valmiutta osallistua kaupallisiin ponnisteluihin, vaan myös hänen henkilökohtaisia avujaan.

- Hän osasi bisnestapaamisissa luoda ilmapiirin, jolla kohdemaan ihmiset saatiin mukaan, Suomen Höyhenen toimitusjohtaja Eero Kotkasaari tiivistää.

Kotkasaari voi kehua konkreettisilla saavutuksillakin. Pari vuotta sitten Kreikkaan tehdyn vienninedistämismatkan jälkeen yhtiön vienti sinne on kaksinkertaistunut.

Pelkkiä kauppamatkoja Ahtisaaren vierailut eivät aina olleet. Monessa maassa sivuttiin kohdemaan ihmisoikeuspolitiikkaa, Suomen EU-jäsenyyttä ja sittemmin EU-puheenjohtajuutta tai kohdemaan suhteita muihin valtoihin.

Ihmisoikeudet nousivat Ahtisaaren puheeseen mm. Kiinassa. Intiassa Ahtisaari toi esiin ydinasepolitiikan, sillä maa oli juuri jättäytynyt ydinkieltosopimuksen ulkopuolelle.

Intiassa Ahtisaari patisti jatkamaan maan uudistuksia kohtia markkinataloutta ja Indonesiassa käsiteltiin mm. Itä-Timoria, jota Indonesia oli pitkään miehittänyt.


Kiitokseksi kirja

Presidenttikaudellaan Ahtisaari teki kauppapainotteisen vierailun 21 maahan. Kiitokseksi ja muistoksi hänen panostuksestaan Teollisuuden ja työnantajien keskusliitto kokosi yksiin kansiin kaikki Ahtisaaren kauppamatkat ja kuvia matkoilta.

Kirjanen luovutettiin Ahtisaarelle tammikuussa, kun hän oli jäähyväisvierailulla teollisuuden etujärjestössä.

Vaikka lähes kaikki maailman kolkat tuli koluttua Ahtisaaren kaudella, kauppasuhteiden avaamista riittää seuraavalle presidentillekin. Yritysjohtajat korostavat, että Ahtisaari hoiti homman tavallaan, seuraaja valitsee oman tiensä.

Erityisen tärkeäksi suomalaisyritykset kokevat valtion päämiehen osallistumisen niissä maissa, joissa suomalaisilla ei vielä ole jalansijaa. Myös maissa, joissa markkinatalous ei vielä toimi, bisneskanavien avautumiseen kaivataan suhteita valtionpäämiestasolla.

Siksi presidentin panostusta toivotaan vastedeskin erityisesti Aasian ja Latinalaisen Amerikan maihin.

Lue myös artikkeli:

  • Ahtisaari oli sisäpolitiikassa hieman sivussa
  • Ahtisaari ja tiedotusvälineet eivät tulleet toimeen
  • Ahtisaari arkipäiväisti presidentti-instituutiota maakuntamatkoillaan

    STT-IA
    3.3.2000


    Politiikka -sivulle