Muut
lehdet keskiviikkona 8.3.2000
Katsaus lehtien pääkirjoituksiin keskiviikkona 8.3.2000
Aamulehden mukaan huono Itävalta-päätös ei selityksillä parane
Pääministeri Paavo Lipponen antoi tiistaina odotetun selvityksensä
Itävallan boikottipäätöksen taustoista ja joutui samalla myöntämään, että
aivan käsikirjan mukaisesti ei arveluttava ratkaisu syntynyt.
Presidentti Martti Ahtisaaren rooli jäi täysin toisarvoiseksi, kun
EU-johtajat ryhtyivät - Lipposta mukaillen - "kahdenvälisiin, mutta 14
jäsenmaan yhdenmukaisiin poliittisiin toimiin" Itävaltaa vastaan.
Presidenttiä ei tavoitettu lopullista ota tai jätä -päätöstä tehtäessä,
koska hän istui silloin lentokoneessa. Hän joutui jälkikäteen hyväksymään
tapahtumien kulun.
Mutta miksi hän ei ollut mukana ratkaisua valmisteltaessa? Olihan aikaa
sentään sunnuntai-illasta maanantai-iltapäivään. Ei kai presidentti koko
aikaa voinut olla kaikkien kommunikaatiovälineiden ulottumattomissa.
Ilmoituksessaan Lipponen tunnustaa itsekin menettelynsä
poikkeuksellisuuden: "Pidän toimintaohjeena, että vastaavankaltaisissa
tilanteissa entistä tehokkaammin huolehditaan asianosaisten keskinäisestä
tiedonkulusta riittävän aikaisessa vaiheessa jo ratkaisuja
epävirallisesti luonnosteltaessa."
Voimassa oli vielä vanha perustuslaki ja presidentin ohi porhallettiin
reippaasti!
Lipposelle tärkeintä oli kuitenkin pysyä EU-maiden ruodussa, kun
Itävalta-linjaa sentään saatiin hieman lievennetyksi. "Mielestäni
irtaantuminen olisi ollut vahingollista sekä Suomen että koko unionin
intressien kannalta", hän selitti.
Ehkä niin, mutta muuksi ei muutu se, että ratkaisu oli diplomaattisesti
turhan kova ja hätiköity ja toi tulokseksi pikkulasten jumpittelua
muistuttavan poliittisen boikotin yhtä jäsenmaata vastaan.
Viestin olisi saanut perille muillakin keinoin kuin pakottein ja
leimaamalla Itävalta oikopäätä - ennen kuin mitään EU:n perussopimuksen
loukkauksia oli tapahtunut - unionin "yhteisen arvopohjan" murtajaksi.
Itävalta olisi selkein sanoin voitu istuttaa tarkkailuluokalle. Olisi
rauhassa voitu katsoa, mitä vapauspuolueen nousu hallitukseen tuo
tullessaan.
Lipposen mukaan Suomen kantana on, että Itävallan oikeuksiin unionin
jäsenvaltiona ei tule puuttua, toisin sanoen Suomi ei kannata pakotteiden
kiristämistä tai muita rangaistustoimia.
Amsterdamin sopimus tarjoaa mahdollisuuden pidättää väliaikaisesti
jäsenmaalta jäsenyyteen liittyvät oikeudet, jos maa vakavasti ja
jatkuvasti rikkoo unionin perusarvoja.
Tämä mahdollisuus on edelleen olemassa ja sitä sopii väläyttää niin
Itävallalle kuin muillekin, jos tarve vaatii.
Laajentuvan EU:n on huolehdittava kansalaisten perusoikeussuojan
säilymisestä, eikä silloin sisäisiin asioihin vetoaminen pelasta ketään.
Mutta Itävallan kohdalla meneteltiin tökerösti, vaikka tarkoitus mitä
ilmeisimmin oli saada aikaan varoittava ennakkotapaus.
Demari edellyttää, että postin peruspalvelut turvataan
Suomen Postin rakennemuutos sai aikaisempaa tarkemman hahmon maanantaina.
Yhtiön hallitus päätti karsia pois 250 postin omaa konttoria. Ensi vuoden
puoliväliin mennessä konttoreita lopetetaan toiminnoiltaan hiljaisimmasta
päästä. Työpaikka menee noin 1 500 postilaiselta.
Muutokset käynnisti yhteistyön päättyminen Leonia-pankin kanssa.
Korvaavia toimintoja ei postin johdon mukaan onnistuttu löytämään, ja
vaihtoehdoksi jäi konttoriverkon karsinta.
Postin rakennemuutos uhkaa heikentää yhteiskunnan peruspalveluja
alueilla, joissa niitä on karsittu jo muutenkin. Vaikka osa
lopetettavista konttoreista sijaitsee taajamissa, on ilmeistä, että Itä-
ja Pohjois-Suomi saa varautua rakennemuutoksen kielteisimpiin
seurauksiin.
Posti lupailee, että konttorien vähennyksestä huolimatta palvelut voidaan
turvata asiamiespostien avulla. Näitä yhteistyökumppaneita haetaan
tiiviisti. Määrällisesti päästäneen tyydyttävään lopputulokseen, mutta
entä laadullisesti? Se, mikä ennen tehtiin päätyönä, muuttuu
sivutoimeksi, minkä voi ajatella heikentävän palvelutasoa.
Viime vuodelta Suomen Posti teki taloudellisesti aivan hyvän tuloksen. Se
mahdollistaa varautumisen edessä oleviin henkilöstöjärjestelyihin, joihin
on suunniteltu runsaan 200 miljoonan tukipaketti. Sitä epäilemättä
tarvitaan pehmentämään muutoksen tuomia kolhuja.
Silti mieltä jää vaivaamaan ajatus postin perustehtävistä. Onko toiminnan
oltava mahdollisimman kannattavaa vai pitäisikö paino asettaa postin
peruspalvelutehtävien hyvään hoitoon, jos molempien toteuttaminen
samanaikaisesti käy kovin vaikeaksi?
Postin tarjoamat palvelut muodostavat haja-asutusalueilla tarvittavan
sidoksen toimivalle yhteisölle. Sen menetys voi purkaa muitakin palveluja
ja lopputuloksena yhteiskunnan maksettavaksi tulevat kokonaiskustannukset
saattavat kasvaa suuremmiksi kuin postin tulouttama voitto. Kokonaisuus
jää silloin miinukselle.
Tämä harkinta on postin rakennemuutoksessa jo ohitettu, minkä vuoksi
olennaisinta on keskittyä siihen, että henkilöstökysymykset hoidetaan
mahdollisimman hyvin ja että postin peruspalvelutehtävä pidetään edelleen
kirkkaana mielessä. Tulosta saa tehdä, mutta ei palvelujen
kustannuksella.
Kansan Uutiset on huolissaan postin työttömistä
Pahin vaihtoehto toteutuu posteissa. Leonian pankkipalveluita korvaavaa
toimintaa ei löytynyt, ja noin 1 5000 postin toimihenkilöä joutuu
etsimään muualta työtä tai päätyy työttömäksi.
Asia varmistui
maanantai-iltana Postin hallituksen kokouksessa. Onni onnettomuudessa on,
että maa sattuu juuri nyt elämään voimakasta nousukautta, ja suuri osa
irtisanottavista postilaisista löytänee uutta työtä pankeista ja muista
palvelutehtävistä.
Postin palvelupisteiden vähenemiseen on tiedetty varautua siitä lähtien,
kun Leonia ilmoitti lopettavansa yhteistyön postin kanssa. Posti on
saanut Leonian pankkipalveluiden hoidosta vuosittain noin 400 miljoonaa
markkaa.
Nykyisen toimipaikkaverkon menot ovat noin miljardi markkaa
vuodessa. Postikonttoreita joudutaan lopettamaan, kun korvaavia tehtäviä
ei löytynyt huolimatta vuosia kestäneestä etsiskelystä.
Osa henkilöstön vähennyksestä hoituu ns. luonnollisen poistuman kautta.
Postin henkilöstön normaalikin vaihtuvuus on noin 900 henkeä vuodessa.
Konsernin palveluksessa on myös toista tuhatta määräaikaista työntekijää.
Posti lupaa etsiä uuden työpaikan yli puolelle 1 500:sta. Postilaisia on
siirtynyt jo nyt pankkien, erityisesti osuuspankkien, palvelukseen, ja
kysyntä näyttää jatkuvan. Silti erityisesti maaseudulla on uuden työn
löytäminen vaikeaa.
Postin omien konttoreiden määrä putoaa 550:stä noin kolmeensataan. Postin
johto vakuuttaa, ettei postin palvelutaso laske, sillä postipalveluita
tarjoavien palvelupisteiden määrä pysyy ennallaan, noin 1 500:ssa.
Asiamiespostit korvaavat sulkeutuvat postikonttorit.
Asiakkaat ovat
Postin mukaan olleet asiamiesposteihin yhtä tyytyväisiä kuin varsinaisiin
postinkonttoreihinkin. Se pitänee paikkansa, sillä useimmat
asiamiespostit toimivat myymälöiden yhteydessä, ja ne ovat auki paljon
pitempää kuin postin omat konttorit. Lisäksi postiasiat voi hoitaa
kaupassa käynnin yhteydessä.
Leonian palveluiden loppuminen postikonttoreista on kansalaisille suurin
menetys, mutta sillehän ei Posti mitään voi. Lähin pankki saattaa harvaan
asutuilla seuduilla siirtyä kymmenien kilometrien päähän. Näin käy vielä
juuri siellä, missä asujaimisto on vanhinta ja missä liikenneyhteydet
ovat huonoimmat. Peräkylän mummoilla on kaiken lisäksi muita heikommat
edellytykset ruveta hoitamaan pankkiasioitaan kotitietokoneella.
Posti ei lopeta konttoreitaan siksi, että Postilla kokonaisuudessaan
menisi huonosti. Postin tulos parani viime vuonnakin selvästi. Tulos oli
rahoituserien jälkeen 460 miljoonaa markkaa eli 107 miljoonaa markkaa
enemmän kuin vuotta aiemmin.
Tällä tuloksella pitäisi auki melkoisen
määrän tappiollisia tai kannattavuuden rajalla keikkuvia
postikonttoreita. Se ei kuitenkaan olisi vallitsevan ajattelutavan
mukaista.
Postikin on liikelaitos, jonka tehtävä on ennen kaikkea tuottaa voittoa
omistajalleen, valtiolle. Kansalaisten palvelusta se huolehtii vain,
mikäli se on liiketaloudellisesti kannattavaa. Suomella oli varaa pitää
postin kulkua kansalaisten perusoikeutena vuosisatojen ajan, mutta ei ole
enää, kun maa on rikkaampi kuin koskaan.
Turun Sanomien mukaan ulkopolitiikan työnjakoon jäi edelleen
tulkinnanvaraa
Pääministeri Paavo Lipposen tiistaina eduskunnalle antama ilmoitus
ulkopoliittisen päätöksenteon käytännöstä ei tuonut ratkaisevaa uutta
kiistaan presidentin ja pääministerin rooleista. Perimmäinen ongelma on
uunituoreen perustuslain säädösten tulkinnanvaraisuus.
Kohta kyllästymiseen asti siteeratun perustuslain 93 pykälän ensimmäisen
momentin mukaan Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti
yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Seuraavassa momentissa
presidentti rajataan kokonaan Euroopan unionia koskevan päätöksenteon
ulkopuolelle.
Tammikuun lopulla tehty Itävallan EU-painostuspäätös osoitti, miten
rivakasti pääministeri on alkanut ottaa haltuunsa aiemmin valtion
päämiehelle kuulunutta valtaa. Istuva presidentti Martti Ahtisaari sai
kuulla boikottilinjaa tukeneesta Suomen kannasta vasta jälkikäteen,
vaikka maassa sentään elettiin vielä vanhan valtiosäännön mukaan.
Itävalta-ratkaisun yksityiskohtia eduskunnalle selostanut Lipponen antoi
ymmärtää, että presidentin sivuuttaminen oli pikemminkin kömmähdys ja
työtapaturma kuin tietoinen teko. Eduskuntaryhmien tiukasti arvostelema
pääministeri lupasi huolehtia, että vastaisuudessa tieto kulkee
asianosaisille tehokkaammin.
Lipponen kertasi toimintaperiaatteet, joista hän on tasavallan
presidentti Tarja Halosen kanssa ulkopoliittista päätöksentekoa koskien
sopinut. Niissäkin korostetaan presidentin ja hallituksen aktiivista
yhteistyötä sekä kiinteää yhteydenpitoa pääministerin, ulkoministerin ja
muiden ulkosuhteista vastaavien ministerien kanssa.
Kaiken pitäisi siis olla kunnossa. Eikä kuitenkaan ole. Sen myönsi
viimeksi hallituksen tuore ulkoministeri, Sdp:n Erkki Tuomioja. Hän
päivitteli tiistain lehtihaastattelussa työn- ja vastuunjaon
epämääräisyyttä erityisesti hallituksen ulko- ja
turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa (hutva).
Pääministerin johtama valiokunta kokoontuu presidentin kanssa "aina, kun
asiat sitä vaativat". Presidentti johtaa kokousta asioissa, joissa "hän
antaa Suomen ulkopolitiikkaa koskevat toimintaohjeet". Kuulostaa
yksinkertaiselta, mutta on käytännön kannalta luvattoman moniselitteistä.
Tulkintaongelmiin törmätään jo siinä, mikä kuuluu perinteisen ulko- ja
mikä nykyisen EU-politiikan piiriin. Integraation edetessä rajanveto käy
yhä vaikeammaksi. Kuka reviirit viime kädessä päättää ja paaluttaa? Ja
miten menetellään silloin, kun presidentti ja pääministeri ovat
linjauksista eri mieltä.
Tuomioja toteaa aivan oikein, joskin jälkiviisaasti, että ulko- ja
turvallisuuspolitiikan menettelytavoista äitynyt keskustelu on kovin
myöhäsyntyistä. Se olisi pitänyt käydä ja johtopäätökset tehdä silloin,
kun perustuslakia säädettiin.
Vahinko, että uudistuksen kanssa vuosikausia hangoitelleet ja vikuroineet
sosiaalidemokraatit vasta nyt huomaavat, kuinka turmiollisia
lainsäädännön selkeydelle poliittiset kompromissit saattavat olla.
Koonnut: TK
8.3.2000
Muut lehdet -sivulle
|