Lähivuosien ratahankkeet parantavat rautatieliikenteen kilpailukykyä
Ratahallintokeskus panostaa Pohjois-Suomen ratoihin
Ratahallintokeskus panostaa lähivuosina tuntuvasti pohjoisen Suomen ratojen kunnostamiseen ja kehittämiseen. Ratojen sähköistykseen, perusparannukseen ja turvalaitetöihin on suunniteltu käytettäväksi vuosina 2000-2004 noin 1,5 miljardia markkaa.
Ratahankkeilla aiotaan luoda aikaisempaaä paremmat toimintaedellytykset sekä henkilö- että tavaraliikenteelle.
Merkittävin kehittämishanke on ratojen jatkosähköistys.
Ensimmäiseksi sähköistetään tavaraliikenteen rataosa
Tuomioja-Raahe vuosina 2000-2001 ja sen jälkeen rataosa
Oulu-Rovaniemi vuosina 2001-2004.
Ratahallintokeskus (RHK) on tilannut sähköistyksen Fortum-konserniin kuuluvalta
Sähköradat Oy:ltä. Lisäksi RHK:n ja Sähköradat Oy:n kesken on
sovittu rataosien Oulu-Kontiomäki-Vartius sekä Kontiomäki-Iisalmi
sähköistyksen ehdoista.
Hanke toteutuu, jos eduskunta antaa
aloitusluvan ja myöntää määrärahat. RHK esittää hankkeen
aloittamista jo vuoden 2001 budjettiin. Suunnitelmien mukaan hanke
valmistuisi vuonna 2007.
Ratojen sähköistyksessä käytetään nyt ensimmäistä kertaa
uudentyyppistä, 2x25 kV:n sähkönsyöttöjärjestelmää. Tämän
ansiosta syöttöasemien välit voivat olla aiempaa pitemmät, mikä
lisää entisestään kustannustehokkuutta. Sähköistys on myös
merkittävä ympäristöinvestointi.
Sähköistystöiden yhteydessä parannetaan ratapihoja ja ratalinjaa.
Nämä työt ovat pääosin ikääntyneen kevyen kiskotuksen
korvaamista raskaalla kiskotuksella.
Perusparannustöitä useilla rataosuuksilla
Radan parannustöitä, kuten kiskojen ja ratapölkkyjen uusimista
tehdään lähivuosina mm. rataosilla Oulu-Kemi-Tornio,
Rovaniemi-Misi, Oulu-Kokkola, Seinäjoki-Kokkola sekä
Ylivieska-Pyhäsalmi.
Laurila-Rovaniemi-välin parannustyöt ovat
valmistumassa. Ennen sähköistyksen valmistumista tällä osuudella
on tarkoitus toteuttaa myös Louen ja Koskenkylän rataoikaisut.
Lisäksi RHK uudistaa lähivuosina Rovaniemen ja Kemin ratapihat.
Ratapiharaiteistot varustetaan nykyistä raskaammilla kiskoilla.
Kemissä hankkeeseen sisältyy myös ratapihan raiteiden jatkaminen
vastaamaan liikenteen tarpeita.
Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan myös mittavilla
turvalaiteinvestoinneilla. Junien automaattisen kulunvalvonnan
ratalaitteet rakennetaan tänä vuonna rataosalle Kokkola-Oulu ja
muille pohjoisen Suomen henkilöliikenneradoille vuoden 2005
loppuun mennessä.
Oulu-Rovaniemi-välille rakennetaan vuosina 2003-2005 uusi
turvalaitejärjestelmä, minkä ansiosta rataosa saadaan
kauko-ohjauksen piiriin eli junaliikennettä voidaan ohjata ja valvoa
keskitetysti.
Seinäjoki-Oulu-rataosasta tarveselvitys
Seinäjoki-Oulu-rataosan perusparannuksen yhteydessä
tarkoituksena on tehdä myös kehittämisinvestointeja.
Tätä varten
käynnistetään kuluvana vuonna tarveselvitys, jolla kartoitetaan osuuden
ratatekninen kunto, liikenteenhoidon ongelmat sekä sähköistys- ja
turvalaitteiden nykytila. Selvityksen perusteella tehdään varsinainen
rataosan kehittämissuunnitelma.
RHK:n alustavien laskelmien mukaan nopeuden nosto
Seinäjoki-Oulu-rataosalla nykyisestä 140 km/h:sta 160-200 km/h:iin
on yhteiskuntataloudellisesti kannattava.
Rataosista Oulu-Tuomioja-Raahe ja Oulu-Kemi-Tornio tehdään
parhaillaan selvitystä, jossa tutkitaan mahdollisuuksia nostaa junien
akselipainoja. Tätä selvitystä RHK tekee yhteistyössä Helsingin ja
Tampereen teknillisten korkeakoulujen kanssa.
Akselipainojen nosto nykyisestä 22,5 tonnista 25 tonniin ja
mahdollisesti jopa 30 tonniin antaisi Ratahallintokeskuksen mukaan uusia kehittämismahdollisuuksia
pohjoisen tavaraliikenteelle.
IA
3.3.2000
Talous -sivulle
|