Etelä-Korea ohitti Japanin suurimpana laivanrakentajana
Telakoiden alustilaukset uuteen ennätykseen viime vuonna
Maailman telakoiden tilauskannan kasvu jatkui edelleen viime vuonna.
Telakoiden tilauskanta
kohosi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä
jälleen uuteen ennätykseen. Se nousi Lloydin
luokituslaitoksen keräämien tietojen mukaan 58,9
miljoonaan bruttorekisteritonniin eli 1,5 miljoonaa
tonnia suuremmaksi kuin vuotta aiemmin.
Etelä-Korea nousi viime vuonna selvästi ohi
Japanin maailman suurimmaksi laivanrakentajaksi.
Etelä-Korean ja Japanin yhteenlaskettu osuus
koko maailman telakoiden alustilauksista laski
viimeisellä neljänneksellä 68 prosenttiin, kun se
vuotta aiemmin oli 70 prosenttia. Länsi-Euroopan
telakoiden osuus tilauskannasta putosi vajaasta
15 prosentista runsaaseen 13 prosenttiin.
Korealaistelakat kasvattivat tilauskantaansa koko
vuoden ajan, mutta erityisen nopeasti viimeisellä
neljänneksellä. Niiden tilauskanta nousi vuoden
lopussa 22,6 miljoonaan bruttorekisteritonniin,
kun se vuotta aiemmin oli 20,3 miljoonaa tonnia.
Japanilaistelakoiden tilauskanta laski 19,7
miljoonasta bruttorekisteritonnista 17,4
miljoonaan tonniin ja Länsi-Euroopan telakoiden
8,5 miljoonasta bruttorekisteritonnista 7,8
miljoonaan tonniin.
Maailman telakoiden tilauskirjoissa oli vuoden
lopussa 2 463 alusta, joista rakenteilla oli 1 371.
Viimeisellä vuosineljänneksellä valmistui 296
alusta ja tilattiin 447 uutta alusta. Uusia tilauksia
telakat saivat loka-joulukuussa nettomääräisesti
3,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia ja
bruttomääräisesti 9,9 miljoonaa tonnia.
Suomesta tilattu kymmenen alusta
Suomi oli viime vuoden lopussa tilauskannan
bruttovetoisuudella mitattuna maailman
yhdenneksitoista suurin laivanrakentaja.
Telakoiden tilauskirjoissa oli vuoden lopussa
yhteensä kahdeksan alusta, joiden
bruttovetoisuus oli 647 600 tonnia. Rakenteilla
olevien neljän aluksen osuus tästä oli 418 600
tonnia. Suomea enemmän alustilauksia oli
Kiinassa, Saksassa, Italiassa, Puolassa,
Taiwanilla, Espanjassa, Kroatiassa ja Ranskassa.
Suomen telakoiden tilauskanta kasvoi helmikuun
lopussa reippaasti, kun Kvaerner Masa-Yards teki
seitsemän miljardin markan arvoisen suurkaupan
kahden uuden Eagle-luokan risteilyaluksen
toimituksista. Tilauskirjoja kauppa kasvatti 272
000 bruttorekisteritonnilla. Alukset luovutetaan
lokakuussa vuosina 2002 ja 2003.
Eagle-luokan alukset ovat suurimpia koskaan
rakennettuja risteilyaluksia. Niiden
bruttovetoisuus on 136 000 tonnia. Aluksen pituus
on 311 metriä ja rungon leveys 38,6 metriä.
Matkustajia alukseen mahtuu 3 840 ja miehistöä
sillä on 1 180 henkeä.
Viime vuoden lopussa suomalaistelakoilta
tilatuista kahdeksasta aluksesta kolme
luovutetaan tänä vuonna, neljä ensi vuonna ja
yksi myöhemmin. Eagle-luokan toinen alus
valmistuu syys-lokakuussa ja kolmas ensi vuoden
lokakuussa. Suomalaistelakoiden tilauskirjoissa
viime vuoden lopussa olleista kuudesta
lastialuksesta viisi on risteilyaluksia. Kuudes on
matkustaja-roro -alus.
Tilauskirjoissa 50 risteilyalusta
Maailman telakoiden tilauskirjoissa oli viime
vuoden lopussa yhteensä 50 risteilyalusta. Niiden
yhteenlaskettu bruttovetoisuus oli runsaat 3,1
miljoonaa tonnia ja kuollutpaino 282 873 tonnia.
Suurin risteilyalusten rakentaja on Italia, jonka
telakoilla oli vuoden lopussa 13 risteilyalusta
kirjoissaan. Niiden vetoisuus oli yhteensä 1,1
miljoonaa bruttorekisteritonnia.
Ranskalaisilta telakoilta oli viime vuoden lopuissa
tilattu 12 ja saksalaisilta telakoilta 10
risteilyalusta. Niiden tilauskannan bruttovetoisuus
oli 643 885 tonnia ja 645 400 tonnia. Puolasta oli
tilattu kaksi risteilyalusta sekä Hollannista ja
Espanjasta yksi pieni alus kummastakin. Muista
maista tilattujen kuuden risteilyaluksen vetoisuus
oli yhteensä 199 198 bruttorekisteritonnia.
Bruttovetoisuudella mitattuna telakoiden
tilauskannasta runsas kolmannes eli 20,3
miljoonaa bruttorekisteritonnia oli öljytankkereita.
Kuivalastialusten osuus tilauskannasta oli 13,2
miljoonaa tonnia ja konttialusten 9,0 miljoonaa
tonnia. Nesteytetyn kaasun kuljetusaluksia
tilauskirjoissa oli 2,7 miljoonaa
bruttorekisteritonnia, kemikaalialuksia 2,2
miljoonaa tonnia ja yleislastialuksia 2,2 miljoonaa
tonnia.
STT-MH
3.3.2000
Talous -sivulle
|