Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Etelä-Korea ohitti Japanin suurimpana laivanrakentajana

Telakoiden alustilaukset uuteen ennätykseen viime vuonna



Maailman telakoiden tilauskannan kasvu jatkui edelleen viime vuonna.


Telakoiden tilauskanta kohosi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä jälleen uuteen ennätykseen. Se nousi Lloydin luokituslaitoksen keräämien tietojen mukaan 58,9 miljoonaan bruttorekisteritonniin eli 1,5 miljoonaa tonnia suuremmaksi kuin vuotta aiemmin.

Etelä-Korea nousi viime vuonna selvästi ohi Japanin maailman suurimmaksi laivanrakentajaksi. Etelä-Korean ja Japanin yhteenlaskettu osuus koko maailman telakoiden alustilauksista laski viimeisellä neljänneksellä 68 prosenttiin, kun se vuotta aiemmin oli 70 prosenttia.

Länsi-Euroopan telakoiden osuus tilauskannasta putosi vajaasta 15 prosentista runsaaseen 13 prosenttiin.

Korealaistelakat kasvattivat tilauskantaansa koko vuoden ajan, mutta erityisen nopeasti viimeisellä neljänneksellä. Niiden tilauskanta nousi vuoden lopussa 22,6 miljoonaan bruttorekisteritonniin, kun se vuotta aiemmin oli 20,3 miljoonaa tonnia.

Japanilaistelakoiden tilauskanta laski 19,7 miljoonasta bruttorekisteritonnista 17,4 miljoonaan tonniin ja Länsi-Euroopan telakoiden 8,5 miljoonasta bruttorekisteritonnista 7,8 miljoonaan tonniin.

Maailman telakoiden tilauskirjoissa oli vuoden lopussa 2 463 alusta, joista rakenteilla oli 1 371. Viimeisellä vuosineljänneksellä valmistui 296 alusta ja tilattiin 447 uutta alusta. Uusia tilauksia telakat saivat loka-joulukuussa nettomääräisesti 3,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia ja bruttomääräisesti 9,9 miljoonaa tonnia.

Suomesta tilattu kymmenen alusta

Suomi oli viime vuoden lopussa tilauskannan bruttovetoisuudella mitattuna maailman yhdenneksitoista suurin laivanrakentaja.

Telakoiden tilauskirjoissa oli vuoden lopussa yhteensä kahdeksan alusta, joiden bruttovetoisuus oli 647 600 tonnia. Rakenteilla olevien neljän aluksen osuus tästä oli 418 600 tonnia. Suomea enemmän alustilauksia oli Kiinassa, Saksassa, Italiassa, Puolassa, Taiwanilla, Espanjassa, Kroatiassa ja Ranskassa.

Suomen telakoiden tilauskanta kasvoi helmikuun lopussa reippaasti, kun Kvaerner Masa-Yards teki seitsemän miljardin markan arvoisen suurkaupan kahden uuden Eagle-luokan risteilyaluksen toimituksista. Tilauskirjoja kauppa kasvatti 272 000 bruttorekisteritonnilla. Alukset luovutetaan lokakuussa vuosina 2002 ja 2003.

Eagle-luokan alukset ovat suurimpia koskaan rakennettuja risteilyaluksia. Niiden bruttovetoisuus on 136 000 tonnia. Aluksen pituus on 311 metriä ja rungon leveys 38,6 metriä. Matkustajia alukseen mahtuu 3 840 ja miehistöä sillä on 1 180 henkeä.

Viime vuoden lopussa suomalaistelakoilta tilatuista kahdeksasta aluksesta kolme luovutetaan tänä vuonna, neljä ensi vuonna ja yksi myöhemmin. Eagle-luokan toinen alus valmistuu syys-lokakuussa ja kolmas ensi vuoden lokakuussa.

Suomalaistelakoiden tilauskirjoissa viime vuoden lopussa olleista kuudesta lastialuksesta viisi on risteilyaluksia. Kuudes on matkustaja-roro -alus.


Tilauskirjoissa 50 risteilyalusta

Maailman telakoiden tilauskirjoissa oli viime vuoden lopussa yhteensä 50 risteilyalusta. Niiden yhteenlaskettu bruttovetoisuus oli runsaat 3,1 miljoonaa tonnia ja kuollutpaino 282 873 tonnia.

Suurin risteilyalusten rakentaja on Italia, jonka telakoilla oli vuoden lopussa 13 risteilyalusta kirjoissaan. Niiden vetoisuus oli yhteensä 1,1 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Ranskalaisilta telakoilta oli viime vuoden lopuissa tilattu 12 ja saksalaisilta telakoilta 10 risteilyalusta. Niiden tilauskannan bruttovetoisuus oli 643 885 tonnia ja 645 400 tonnia.

Puolasta oli tilattu kaksi risteilyalusta sekä Hollannista ja Espanjasta yksi pieni alus kummastakin. Muista maista tilattujen kuuden risteilyaluksen vetoisuus oli yhteensä 199 198 bruttorekisteritonnia.

Bruttovetoisuudella mitattuna telakoiden tilauskannasta runsas kolmannes eli 20,3 miljoonaa bruttorekisteritonnia oli öljytankkereita. Kuivalastialusten osuus tilauskannasta oli 13,2 miljoonaa tonnia ja konttialusten 9,0 miljoonaa tonnia.

Nesteytetyn kaasun kuljetusaluksia tilauskirjoissa oli 2,7 miljoonaa bruttorekisteritonnia, kemikaalialuksia 2,2 miljoonaa tonnia ja yleislastialuksia 2,2 miljoonaa tonnia.

STT-MH
3.3.2000


Talous -sivulle