Tuomareiden nimitysmenettely uudistui
Tuomareiden nimitysmenettely uudistui tämän kuun alussa, kun uusi Suomen perustuslaki tuli voimaan.
Uuden perustuslain mukaan tasavallan presidentti nimittää vakinaiset tuomarit
valtioneuvostossa sen ratkaisuehdotuksesta. Tuomareiden nimityksiä valmistelee uusi elin,
tuomarinvalintalautakunta, jonka valtioneuvosto asettaa viideksi vuodeksi kerrallaan.
Tuomarinvalintalautakunta valmistelee muiden kuin ylimpien tuomioistuinten vakinaisten
tuomareiden viran täyttämistä ja tekee perustellun esityksen tuomarinvirkaan nimittämisestä.
Korkeimman oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden jäsenet nimitetään kuitenkin edelleen
asianomaisen tuomioistuimen esityksestä. Tasavallan presidentti nimittää tuomarit valtioneuvoston
ratkaisuehdotuksesta.
Uuden lainsäädännön tarkoituksena on yhtenäistää eri tuomioistuinten tuomareita koskevaa
nimityskäytäntöä, lisätä nimitysratkaisujen avoimuutta ja perusteluja sekä edesauttaa nykyistä
monipuolisemman ammattitaidon ja -kokemuksen omaavien lakimiesten rekrytoimista tuomareiksi.
Valintalautakunta valmistelee nimitykset
Lain mukaan valtioneuvosto asettaa tuomarinimityksiä valmistelevan tuomarinvalintalautakunnan,
kuten hallituksen esityksessä ehdotettiin. Sen sijaan lautakunnan kokoonpano ja valintatapa ovat
jonkin verran muuttuneet hallituksen esityksestä. Myös lautakunnan nimi on muuttunut, sillä hallituksen
esityksessä puhuttiin virkaesityslautakunnasta.
Tuomarinvalintalautakunnan puheenjohtajana toimii korkeimman oikeuden valitsema jäsen ja
varapuheenjohtajana korkeimman hallinto-oikeuden valitsema jäsen. Hallituksen esityksen mukaan
näissä tehtävissä olisivat toimineet näiden tuomioistuinten presidentit.
Lautakuntaan kuuluu 12 jäsentä. Virka-asemansa perusteella tuomarinvalintalautakuntaan nimetään
jäseniksi sekä korkeimman oikeuden että korkeimman hallinto-oikeuden valitsema jäsen,
hovioikeuksien presidenttien keskuudestaan valitsema edustaja ja hallinto-oikeuksien ylituomarien
keskuudestaan valitsema edustaja.
Lisäksi korkein oikeus nimeää ehdolle tehtävään ilmoittautuneista hovioikeuksia edustavan
jäsenen, käräjäoikeuksien laamannien edustajan sekä käräjätuomareiden edustajan. Korkein
hallinto-oikeus puolestaan nimeää ehdolle ilmoittautuneista yhden hallintotuomareiden ja yhden
hallintotuomareiden tai erityistuomareiden edustajan.
Tuomarikunnan ulkopuolelta lautakuntaan kuuluu sekä valtakunnansyyttäjän nimeämä yleisten
syyttäjien että Suomen Asianajajaliiton nimeämä asianajajien edustaja. Oikeusministeriö nimeää
lautakuntaan oikeustieteellistä tutkimusta ja opetusta edustavan jäsenen kuultuaan sitä ennen
tutkimus- ja opetuslaitoksia.
Jotta lautakunta voitaisiin muodostaa alueellisesti, ikärakenteeltaan sekä sukupuoli- ja
kielijakaumaltaan tasapuoliseksi, lautakuntaan nimetään ehdolle kaksi kertaa niin paljon jäseniä
kuin on täytettäviä paikkoja.
Tuomarinura avoimemmaksi
Uudella lailla säädetään myös tuomareiden kelpoisuusvaatimuksista ja nimitysperusteista. Sen
mukaan tuomarilta edellytetään paitsi oikeustieteellistä tutkintoa myös, että hän on aikaisemmalla
toiminnallaan osoittanut omaavansa viran hoitamisen edellyttämän perehtyneisyyden viran
tehtäväalaan sekä tarvittavat henkilökohtaiset ominaisuudet.
Yksinomaan virkaiän mittaamiseen perustuvasta nimityskäytännöstä halutaan luopua. Etenkin
alempien oikeuksien tuomareita nimitettäessä on aiemmin painotettu liian yksipuolisesti hakijan
tuomioistuinpalvelun pituutta. Korkeimpiin oikeuksiin on nimitetty myös muilla aloilla
pätevöityneitä lakimiehiä.
Valmisteluvaiheessa lautakunnan on aina pyydettävä virkaa hakeneista lausunto siltä
tuomioistuimelta, joka on julistanut viran haettavaksi. Kun haettavana on käräjätuomarin virka,
lausunto pitää lisäksi pyytää siltä käräjäoikeudelta, jossa virka on.
Uuteen lakiin sisältyvät myös säännökset siitä, että kaikki tuomarin virat on julistettava julkisesti
avoimiksi. Virkaa haetaan tai siihen ilmoittaudutaan aina kirjallisesti hakuilmoituksen mukaisessa
määräajassa.
Tuomarille asetetaan myös velvollisuus ennen nimittämistään antaa selvitys
elinkeinotoiminnastaan, omistuksistaan, sivutoimistaan ym. sidonnaisuuksista, joilla voi olla
merkitystä tuomarinviran hoidossa.
Määräaikaisia tuomareita
Tuomioistuimissa tarvitaan vakinaisten tuomareiden lisäksi määräaikaisia tuomareita vakinaisen
tuomarin viran ollessa ilman viranhoitajaa esim. pitkäaikaisen virkavapauden vuoksi tai
lyhyemmäksi ajaksi tuomarin ollessa esteellinen tai estynyt virkaansa hoitamasta.
Viime aikoina
on myös tarvittu määräaikaisia tuomareita käsiteltävien asioiden suuren määrä johdosta (esim.
Natura-jutut).
Uusi lainsäädäntö sisältää säännökset myös määräaikaisten tuomareiden nimittämisestä. Tasavallan
presidentti nimittää määräaikaisen tuomarin ainoastaan korkeimpiin oikeuksiin.
Korkein oikeus ja
korkein hallinto-oikeus nimittävät määräaikaisen tuomarin yli vuoden pituiseksi ajaksi sekä
eräisiin päällikkötuomarin virkoihin. Lyhyemmäksi ajaksi määräaikaisen tuomarin nimittää
yleensä asianomainen tuomioistuin itse.
IA
3.3.2000
Kotimaa -sivulle
|