Tutkimus kuntien koulutoimesta: Oppilaitosten välinen kilpailu lisääntyy
Oppilaitosten välisen kilpailun arvioidaan lisääntyneen kunnissa viime vuosina. Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten rehtorit arvioivat kilpailun lisääntyvän myös tulevaisuudessa. Varsinkin ammatilliset oppilaitokset toteuttavat jo nyt mittavia markkinointikampanjoita.
Kilpailu oppilaista, etenkin "hyvistä" oppilaista kiristyy ainakin peruskouluasteen jälkeisten
opintojen osalta, kun oppilaitosten rahoitus on
riippuvainen oppilasmääristä ja suoritettujen
tutkintojen määristä.
Vaasassa uskotaan vankimmin, että kilpailu
lisääntyy jatkossakin. Muita kilpailun kovenemista
ennustavia kuntia ovat Mikkeli, Kerava,
Lappeenranta ja Kotka, eli suurehkot kaupungit.
Kuntaliiton ja tutkimuslaitosten yhteiseen
KuntaSuomi 2004 -tutkimusohjelmaan kuuluva
tutkimus Kuntien vaihtelevat koulutiet on
toteutettu Vaasan yliopistossa.
Tutkimuskyselyyn
vastasivat 47 tutkimuskunnan 636 oppilaitoksen,
ala-asteiden, yläasteiden, lukioiden ja
ammatillisten oppilaitosten, rehtorit. Tuloksia
vertaillaan vastaavaan kyselyyn vuodelta 1995.
Kilpailun sijasta toivotaan yhteistyötä
Kilpailun lisääntymistä ei kuitenkaan toivota eikä
pidetä sen lisäämistä tärkeänä oppilaitoksen
kehittämisen kannalta. Rehtorit ovat varsin
yksimielisiä siitä, että oppilaitosten yhteistyötä
tulisi korostaa kilpailemisen sijasta.
Yksimielisyys
on vankkaa riippumatta oppilaitostyypistä,
oppilaitoksen koosta, kuntakokoryhmästä tai
kunnasta.
Oppilaitosten välisen yhteistyön arvioidaan
yleisesti lisääntyneen keskinäistä kilpailua
voimakkaammin.
Ammatillisten oppilaitosten ja
lukioiden rehtorit arvioivat oppilaitosten välisen
yhteistyön lisääntyneen eniten, vaikka näissä
oppilaitoksissa myös kilpailu on lisääntynyt
voimakkaimmin.
Yhteistyö on lisääntynyt sitä
enemmän, mitä suuremmista kouluista on
kysymys. Opetustoimen kuntayhteistyön
lisäämistä ei pidetä niin tärkeänä kuin
oppilaitosten välistä yhteistyötä.
Suotuisimmin oppilaitosten välinen yhteistyö on
kehittynyt Suolahdella, Humppilassa, Kemiössä,
Hämeenlinnassa, Oulaisissa ja Vaasassa, joista
kaksi viimeksi mainittua olivat kärjessä myös
kilpailun lisääntymisessä.
Oppilaitosten välisen
kilpailun lisääntyminen ei siis näyttäisi olevan
este myös yhteistyön lisääntymiselle.
Oppilaitostensa imagon ja markkinoinnin tason
rehtorit arvioivat varsin korkeaksi. Eri
oppilaitostyyppien rehtoreiden arvioiden välillä ei
ole suuria eroja.
Siinä, kuinka tärkeäksi rehtorit kokevat imagon ja
markkinoinnin kehittämisen, esiintyy jo
selkeämpiä eroja.
Peruskoulujen ala- ja yläasteilla
ei imagoa ja markkinointia kehittämistä pidetä
läheskään yhtä tärkeänä kuin lukioissa ja
ammatillisissa oppilaitoksissa, joiden rehtorit
näkevät imagon ja markkinoinnin kehittämisen
yhdeksi lähivuosien viidestä tärkeimmästä
kehittämiskohteesta.
Keskimäärin rehtorit kokevat, että sekä
koulupalveluita yleensä että heidän omia
oppilaitoksiaan arvostetaan kunnissa melko hyvin.
Skeptisimpiä oman koulunsa arvostukseen ja
koulupalveluiden yleiseen arvostukseen ovat
pienten ala-asteiden rehtorit. Resurssit
vähentyneet, opetuksen taso säilynyt
Oppilaitosten varustetason arvioidaan
parantuneen vuodesta 1995. Etenkin opetuksessa
käytettävä tietotekninen varustelutaso ja
verkkoyhteydet ovat parantuneet.
Resurssit vähentyneet - opetuksen tila
hyvä
Muutoin sekä taloudellisten resurssien että
opetusresurssien arvioidaan vähentyneen.
Opetusresurssien väheneminen on näkynyt
etenkin tuntikehysresurssien selvänä
supistumisena ja siinä, että sijaisia on käytetty
vähemmän vakinaisen henkilökunnan poissaolojen
aikana.
Huolimatta siitä, että rehtorit arvioivat
opetusresurssien jonkin verran heikentyneen, he
pitävät kuitenkin oppilaitostensa opetuksen
nykytilaa varsin hyvänä.
Arviot opetuksen
nykytilasta ovat myönteisiä kaikilla oppiasteilla,
erikokoisissa oppilaitoksissa ja
kuntakokoryhmissä.
Opetuksen laatuun liittyvät tekijät ovat kuitenkin
rehtoreiden mielestä kehittämisen kärkisijoilla
taloudellisten lisäresurssien tarpeen kanssa. Eri
oppilaitostyypeissä tärkeimmät ja vähiten tärkeät
kehittämiskohteet ovat melko samanlaisia.
Poikkeuksena voidaan mainita lukioiden rehtorit,
jotka nostavat koulukirjastojen kehittämisen
lähivuosien tärkeimpien kohteiden joukkoon
samoin kuin oppilaitosten imagon ja
markkinoinnin kehittämisen yhdessä ammatillisten
oppilaitosten rehtoreiden kanssa.
Ammatillisten
oppilaitosten rehtorien mielestä tärkeimpiin
tavoitteisiin kuuluu myös opetuksen
suuntaaminen entistä vankemmin työelämän
tarpeiden mukaan.
Oppilaitosten kunnallistamista tai yksityistämistä
ei pidetä tärkeänä eikä myöskään palveluiden
tuottamista henkilöstöyritysten avulla.
Käyttäjämaksujen lisääminen ja korottaminen
tyrmätään yleisesti. Rehtorit eivät myöskään
kannata palvelusopimusten käyttöönottoa.
IA
3.11.2000
Kotimaa -sivulle
|