Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Totaalikielto tai harkitusti harrastusten mukaan

Uusi kotirauhapalvelu hillitsee mainostulvaa



Uusi Kotirauha-palvelu tarjoaa kuluttajille mahdollisuutta hallita koteihin tulvivaa mainontaa ja markkinointia. Rekisteröitymällä palveluun kuluttaja voi suodattaa itselleen vain kiinnostavat mainosviestit ja estää loppujen tulemisen.


Kotirauha on uudenlainen suodatinpalvelu, jonka avulla kuluttaja voi valita ne tuotteet ja palvelut, joista hän haluaa tietoa ja tarjouksia. Samalla hän voi estää ei-toivotun puhelinmyynnin ja osoitteellisen suoramainonnan.

Markkinoiville yrityksille konsepti rakentaa kustannustehokkaan kanavan kohdistaa viestit ihmisille, jotka haluavat tutustua nimenomaan näiden yritysten edustamien alojen tuotteisiin ja palveluihin.

- Palvelu on kuluttajalle maksuton, ja se perustuu lain muutokseen, joka antaa kansalaiselle oikeuden estää puhelinmyynti, kertoo Kotirauha PaxActor Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Marko Heikinheimo.

Mainospostituksia on voinut kieltää jo aiemminkin. Kotirauha-palvelu yhdistää puhelinmyynnin ja suoramainonnan, eli kotiin suunnatut mainosviestit voi nyt kieltää yhdessä paikassa ja samalla suodattaa kiinnostavat yhteydenotot.

- Oikeus yksityisyyteen tarkoittaa suoramarkkinoinnissa käytännössä sitä, että valistuneena kuluttajana voin itse helposti ja maksuttomasti valita, mitä mainosviestejä haluan ottaa vastaan ilman, että minun tarvitsee totaalisesti kieltää kaikki tarjonta.

- Kotirauha-palvelu tarjoaa tähän mahdollisuuden, toteaa Kotirauha-palvelun teknisen neuvottelukunnan puheenjohtaja, professori Arto Karila Teknillisestä korkeakoulusta.

Kuluttaja valtuuttaa Kotirauha-palvelun välittämään viestinsä - oli se sitten kielto tai markkinointiviestien valikointi - kaupallisten tahojen tietoon.

Lain mukaan tietosuojavaltuutetun tehtävänä on valvoa kielto-oikeuden noudattamista. Kotirauha huolehtii lain edellyttämällä tavalla siitä, ettei kuluttajalle soiteta ei-toivottuja myyntipuheluita eikä lähetetä ei-toivottua mainospostia.

Samalla se toimii tehokkaana kohdennetun markkinoinnin kanavana kuluttajien ja markkinoijien välissä kuluttajaa kiinnostavien asioiden osalta.


Ylivoimainen enemmistö kieltäisi telemarkkinoinnin

Tuoreen Gallup-tutkimuksen mukaan ylivoimainen enemmistö tutkituista 1000 kuluttajasta haluaisi kieltää puhelinmarkkinoinnin. Postitse tulevan suoramarkkinoinnin haluaisi kieltää nykyisellään kolmannes kuluttajista.

Jos kuluttajat voisivat helpommin itse päättää kotiin tulevasta markkinoinnista, ainoastaan 15 prosenttia kieltäisi suoramarkkinoinnin täydellisesti mutta noin puolet kuluttajista on kiinnostuneita Kotirauhan kaltaisesta suodatinpalvelusta.

- Kotirauha vastaa juuri tähän kysyntään - se ei tyrmää markkinointipyrkimyksiä, vaan auttaa niiden toivotummassa ja tehokkaammassa kohdentamisessa, toteaa tulevaisuudentutkija ja yhtiön taustavaikuttaja Risto Linturi R. Linturi Oyj:stä.

Ajankohdan, yhteydenottojen tiheyden sekä tietoa välittävän kanavan kuluttaja voi valita itse. Kotirauhan suodattamat viestit välitetään kuluttajalle esimerkiksi puhelimella tai postin kautta.

Halutessaan palvelun käyttäjä voi valita kanavakseen Internetin, jolloin tieto Kotirauhan kotisivuilla olevasta, hänelle tehdystä tarjouksesta tai suunnatusta viestistä välitetään hänelle sähköpostilla.

Käytännössä kuluttajan antama kielto on täydessä voimassa muutamassa kuukaudessa, sillä yrityspuolella uusiin toimintamalleihin tottuminen ja logistiset järjestelyt vievät oman aikansa.

Kuluttajan yksilöivät henkilötiedot ovat Kotirauhan vastuulla, eikä niitä luovuteta kolmansille osapuolille missään tilanteessa. Rekisteristä voi tarkistaa omat tietonsa ja tarvittaessa muuttaa ja lisätä intressitietojaan.

Palvelevasta puhelimesta saa vastauksia kysymyksiin, ja halutessaan palvelusta voi irrottautua milloin tahansa.

Palvelu on saatavissa osoitteessa www.kotirauha.net tai soittamalla ilmaisnumeroon 0800 0000.

IA
3.11.2000


Kotimaa -sivulle