Kun työ puhdisti synnyttäneen äidin
Kautta aikain eri puolilla maailmaa on saastaisena pidettyyn vastasynnyttäneeseen äitiin liitetty erilaisia puhdistautumisriittejä. Suomessa tällaisia riittejä edusti mm. kirkottaminen, joka kuitenkin alkoi vähitellen hävitä 1800-luvun lopulta lähtien. Sen korvasi monin paikoin uusi riitti: työ.
Näin kertoo filosofian tohtori Hilkka Helsti, joka
on tehnyt väitöskirjatutkimuksen äitiyden ja
äitiysvalistuksen konflikteista 1900-luvun
alkupuolella ja keskivaiheilla.
Naisten työn arvo alkoi kasvaa 1800-luvun
loppupuolella, suurten nälkävuosien jälkeen, kun
maataloudessa siirryttiin leipäviljan viljelystä
maitotalousvaltaiseen tuotantoon, Helsti
muistuttaa.
Maatalouden muutos heijastui suuresti myös
naisen asemaan, olihan karjanhoito yksinomaan
naisten harteilla. Nyt äitien oli palattava nopeasti
synnytyksen jälkeen töihin, kävivätpä jotkut äidit
synnyttämässä kesken työnsäkin palaten heti
toimeen.
Ennen vastasynnyttäneitä äitejä oli pidetty
saastaisina, poikkeavina, ja heidän pelättiin
pahimmillaan saastuttavan myös kotinsa ja
perheenjäsenensä.
Niinpä äidit eivät saaneet
käsitellä elintarvikkeita, syödä samassa pöydässä
muiden kanssa tai koskea toisten astioihin. Äidit
eivät myöskään saaneet kätellä, tavata vieraita,
nukkua miehensä vieressä tai olla
sukupuoliyhteydessä.
Äitien eristäminen päättyi kirkottamiseen noin
kuuden viikon kuluttua synnytyksestä.
1860-luvulla kirkottaminen muuttui
vapaaehtoiseksi, minkä vuoksi tapa alkoi höltyä.
Samalla sen tilalle nousi uusi riitti, pikainen
työhön palaaminen.
Työn puhdistava vaikutus
Työ oli tärkeä foorumi, jolla naisten ja äitien
kunnia mitattiin. Työstä tuli Helstin mukaan myös
lääke raskauden ja synnytyksen vaivoihin.
Suomalaisessa agraarikulttuurissa työtätekevä
ihminen nautti suurta arvostusta ja häntä
pidettiin "normaalina". Niinpä alettiin ajatella,
että pikainen töihinpaluu puhdistaisi myös äidin.
Äiti saattoi siis puhdistautua ryhtymällä
normaaliksi eli tekemällä sitä, mitä kaikki muutkin
tekevät.
- Silloin hän ei ollut enää likainen, Helsti
kertoo.
Lika on hänen mukaansa tässä yhteydessä
miellettävä sosiaaliseksi kysymykseksi.
- Aikaisemmin kyseessä oli nimenomaan
rituaalinen puhtaus eli ei siinä välttämättä
tarkkailtu sitä, oliko esimerkiksi äidin jälkivuoto
lakannut vai ei. Keskimäärin kirkottaminen
tapahtui kuuden viikon kuluttua synnytyksestä,
jolloin vuotokin oli lakannut, Helsti toteaa.
Perhesäännöstelyn alueella konflikti
Vuosisadanvaihteessa myös perhesuunnittelussa
tapahtui muutos.
- Alettiin ajatella, että yhden tai
kahden lapsen saaminen oli hienoa, kun sen
sijaan isoa lapsilaumaa pidettiin häpeänä. Monet
katsoivat sen olevan osoitus surkeudesta ja
moukkamaisuudesta, Helsti kuvailee.
Nyt löikin kansan syvissä riveissä voimakkaasti
läpi syntyvyyden säännöstelyn ajatus. Ehkäisystä
tuli eräänlainen ajan henki, joka läpäisi kaikki
yhteiskuntakerrokset.
- Siitä tuli myös sosiaalinen
erottautumiskeino. Ihmiset, jotka halusivat olla
varteenotettavia, ryhtyivät rajoittamaan myös
perheen kokoa.
Ihmiset neuvoivat toisiaan ja tieto keinoista levisi
suusta suuhun. Yleisimmät ehkäisymenetelmät
olivat keskeytetty yhdyntä, kondomi ja abortti.
Ihmiset tekivät abortteja omatoimisesti tai
kääntyivät itseoppineiden abortintekijöiden
puoleen.
Sen sijaan kätilöt ja lääkärit eivät antaneet
syntyvyyden säännöstelystä minkäänlaisia
neuvoja.
- Voi sanoa, että lapsirajoitus oli kansanomainen
idea, koska terveydenhuoltohenkilöstö ei sitä
millään lailla edistänyt - päinvastoin esti.
Lääkärit ja kätilöt eivät kuitenkaan vastustaneet
syntyvyyden säännöstelyä niinkään omista
syistään, vaan koska vallalla oli väestöpolitiikka,
joka puhui isompien perheiden puolesta
väestömäärän kasvattamiseksi.
Lääkärit olivat
myös sitä mieltä, että säännöstely oli
epäterveellistä.
Säännöstelystä tuli sittemmin normi
Syntyvyyden säännöstelyn idea sopi Helstin
mukaan hyvin yhteen kansan tuon ajan
äitiyskäsitysten kanssa.
- Äidithän olivat maalla
ja suurelta osin kaupungeissakin hyvin keskeisesti
perheen elättäjiä ja äitien työ oli äärimmäisen
tärkeää.
Niinpä syntyvyyden säännöstely istui näihin
käsityksiin saumattomasti.
- Eli jos syntyi koko
ajan lisää lapsia, niin se vähensi äitien
mahdollisuuksia työntekoon ja vaikutti myös
äitien terveyteen. Tietenkin myös suuren perheen
elättäminen oli työläämpää, Helsti huomauttaa.
Ehkäisykeinoja oli toki tunnettu jo paljon
aikaisemminkin. Mutta nyt muutamassa
vuosikymmenessä tilanne muuttui niin, että
syntyvyyden säännöstelystä tuli normi, jolloin
useimmat alkoivat sitä harjoittaa.
Kotisynnytyksen ehtona puhtauden korostus
Kun kotona synnytettiin, niin kätilöt ja lääkärit
pitivät suurena ongelmana hygieniaa. Tämän
vuoksi äidit joutuivatkin kiihkeän
siisteysvalistuksen kohteeksi.
Heille painotettiin,
että synnytyksen yhteydessä ja ylipäätänsä
muutenkin pitää siivota, pestä ja pyykätä.
- Tämä oli myös uutta, koska suomalaiset kodit
olivat aikaisemmin nykyisiä aika paljon
likaisempia. Tai sanotaan, että puhtaus- ja
likaisuus-käsitykset olivat erilaiset, Helsti aprikoi.
Puhtauskampanjaan oli kätilöiden ja lääkäreiden
lisäksi valjastettu myös mm.
kansakoulunopettajat, kotitalouskoulut ja erilaiset
yhdistykset.
Valistuksessa vaadittiin, että äiti pestään ennen
synnytystä ja lapsi synnytetään huolellisesti
siivotussa huoneessa puhtaiden lakanoiden
päällä.
Kätilö peseytyi ennen ja jälkeen
synnytyksen bakteereita tappavalla aineella.
Lisäksi vastasyntynyt pestiin ja käärittiin
puhtaisiin kapaloihin.
Aina puhtauskäsitysten muuttaminen ei
kuitenkaan ollut helppoa. Äitiyden uhkakuvan
siirtäminen pahasta silmästä bakteeriin oli Helstin
mukaan iso asia.
Kampanjat olivat laajoja ja niissä määriteltiin
myös äidin tehtäviä uudelleen.
- Äidistä tuli se,
jonka tehtävänä oli huolehtia kodin
puhtaanapidosta, ja nimenomaan päivittäin.
Puhtausvalistus suunnattiin yksinomaan naisille,
ja puhtauden sukupuolittuneisuus näkyy vielä
tänä päivänä.
Helsti sanookin, että
puhtauskulttuurissamme on kysymys ainakin
suomalaisittain melko tuoreesta tavasta
sommitella naiseutta ja erityisesti äitiyttä.
- Näin
luotiin rituaalisesti puhtaan äidin kategoria ja
häivytettiin ajatus synnyttäjän saastaisuudesta,
Helsti sanoo.
Neuvolat vedenjakajina
Perinteisesti raskautta ja synnytystä salattiin ja
hävettiin. Lasta odottavat äidit eivät liikkuneet
julkisilla paikoilla enää siinä vaiheessa, kun
raskaus näkyi päältä.
- Varsinkin maalla äidit
olivat tottuneet olemaan suunnilleen neljän
seinän sisällä, Helsti huomauttaa.
Ensimmäiset äitiysneuvolat perustettiin vuonna
1926 Helsinkiin ja Viipuriin. Valtakunnalliseksi
äitiysneuvolatoiminta tuli vuonna 1944, jolloin laki
äitiys- ja lastenneuvoloista velvoitti perustamaan
jokaiseen kuntaan lääkärin johtaman neuvolan.
Neuvoloiden myötä raskaana olevia äitejä
houkuteltiin tai joissakin tapauksissa jopa
painostettiin käymään niissä eli liikkumaan kodin
ulkopuolella. Tämän naiset kokivat hyvin
vaikeaksi.
- Äidit häpesivät tilaansa ja sitä, että muut
kyläläiset saivat tietää heidän olevan taas
raskaana.
Tuohon aikaan raskauteen liittyvistä asioista oli
tapana keskustella hyvin rajoitetusti ja vain
tiettyjen ihmisten kanssa.
- Uutta oli mennä
jonnekin neuvolaan ja keskustella kätilön ja
lääkärin kanssa sekä paljastaa raskaus kaikille,
Helsti sanoo.
Helstin väitöskirjan Kotisynnytysten aikaan on
kustantanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
STT-IA
3.11.2000
Ajassa -sivulle
|