Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Sähköauton energia halpaa, hankinta kallista



Jos sähköautoja tehtäisiin suurina sarjoina, ne olisivat bensiiniautoa huomattavasti edullisempia. Sähköauton energian käyttö on halpaa, eikä se saastuta paikallisesti. Sähköauto on myös hiljainen ja se toimii hyvin alhaisissakin lämpötiloissa.


Sähköautoja on käytetty postin jakelussa Suomessa, Ruotsissa, Saksassa, Belgiassa ja Ranskassa. Eniten niitä on Ranskassa. Jokaisessa maassa on käytössä eri automalleista kehitetty erikoisauto. Suomessa auto on Elcat Cityvan 200 -mallia.

Turussa alkoi torstaina eurooppalaisten sähköautoprojektien asiantuntijakokous, johon osallistuu asiantuntijoita 11 maasta. He vaihtavat kokemuksia sähköauton käytöstä kaupunkien jakelutehtävissä.

Electric Vehicle Delivery Postin (EVD Post) suomalainen pääsihteeri Vesa Peltola sanoo, että kun sähköauto sijoitetaan sopivalle reitille, se on käyttökelpoinen työväline.

EVD Post -hanketta on rahoitettu osittain EU:n varoin. Hankkeen budjetti on noin 17 miljoonaa markkaa, josta Suomen osuus on 6 miljoonaa markkaa.

- Kuljettajalla pitää olla käyttöön riittävä koulutus ja reittimitoituksen on oltava kohdallaan. Sähköauton kaupallinen käyttö alkoi Suomessa 1990. Kaupunkiajossa yhdellä latauksella saavutettava matka on 60-70 kilometriä. Sen jälkeen auto on pantava lataukseen. Suomessa on toistasataa sähköautoa, joista noin 50 on Postin käytössä. Ranskan postilla on 500 autoa, Peltola selvittää.


Sähköauto ei hyydy pakkasella

Sähköautoja on Turussa, Helsingissä, Kajaanissa ja Rovaniemellä. Suomessa niillä on ajettu +30 ja -50 asteen lämpötiloissa ilman teknisiä vaikeuksia.

- Sähköauton käyttö alkaa tavarankuljetuksista. Turun kaupungilla on viisi autoa. Ne ajavat säännöllistä reittiä tai ovat huoltotöissä. Samanlaista käyttöä on Helsingin kaupungilla, Peltola sanoo.

Turun keskustaan on perustettu parisenkymmentä sähköautojen lastauspaikkaa. Lataajille sähkö on ilmaista, sillä kustannuksia ovat jakamassa Turussa toimivat yritykset ja yhteisöt.

Postin jakeluautoilla ajetaan päivittäin keskimäärin 35 kilometriä. Autojen energiakustannukset ovat noin kuudennes bensiinikäyttöisen auton energiakustannuksista. Hiilidioksidipäästöjä sähköauto tuottaa kolmanneksen tavalliseen autoon verrattuna.

- Sähköautot ovat vielä kalliita verrattuna polttomoottoriautoon, koska pääomakustannukset ovat kaksinkertaiset tavalliseen autoon verrattuna. Mitä enemmän sähköautolla voi ajaa, sen halvemmaksi se tulee.

- Edessä on öljyn niukkuus, mutta toistaiseksi sähköauto on vain osa isojen kuljetusyritysten kalustoa, Peltola pohtii.

STT-IKK
30.6.2000


Talous -sivulle