Keiteleen sata vuotta vanhalle kartalle moderni seuraaja
Merikarttojen jalat ja sylit historiaan
Suomen vesireiteillä ei enää mittailla jalkoja ja sylejä, kun staabikapteeni Liljebergin sata vuotta sitten tekemiin mittauksiin perustuva Keiteleen merikartta jää pois käytöstä.
Suomalainen erikoisuus, Kallion kirkon kautta kulkevaan nollameridiaaniin perustuva Helsinki-koordinaatisto, on tämänkin
jälkeen käytössä vielä Päijänteen ja Konneveden kartoissa.
Merenkulkulaitoksen tuore Keiteleen merikarttasarja perustuu
vuosina 1994-97 tehtyihin mittauksiin. Tämän jälkeen
mittausretkikunta on jatkanut työtään Päijänteen puolella,
jonka karttapohjat ovat peräisin 1920-luvulta peräisin. Uuden
karttasarjan ensimmäiset uudet lehdet saataneen käyttöön
ensi vuonna.
Vanha Keiteleen kartta koostui kahdesta erillisestä
karttalehdestä, on merikarttasarja yhdeksänsivuinen julkaisu.
Erityisesti veneilijöille tarkoitettuja merikorttisarjoja on julkaistu
Suomen vesiltä kaikkiaan 52.
Tarkkuus riittää
GPS-navigointiin
Uudet kartat mahdollistavat entistä tarkemman
paikanmäärityksen, sillä vanhojen karttojen tarkkuus ei ole
mahdollistanut GPS-navigointia.
Pahimmillaan tämä on
tarkoittanut sitä, että väylällä liikkuvan veneen
satelliittinavigaattorin näyttämä on voinut kartan mukaan olla
kuivalla maalla.
- Vanhojen karttojen ongelma on se, että kartan runko on
vääristynyt, eikä virheen suuruus ole hallittavissa, suunnittelija
Juha Tiihonen Merenkulkulaitoksesta vahvistaa.
Uusien karttojen rantaviiva- ja nimistötiedot perustuvat
maanmittauslaitoksen aineistoon. Kartalla tämä näkyy paitsi
rantaviivan tarkkuutena myös roimasti lisääntyneenä nimistön
määränä.
Kesä-heinäkuun vaihteessa tuore Keiteleen merikarttasarja on
saatavana myös cd-versiona. Samassa paketissa julkaistaan
myös Keiteleen kanavan kartta, joten samalla rompulla voi
suunnitella reitin Jyväsjärveltä aina Viitasaarelle saakka.
Cd-merikarttoja on Suomen vesiltä julkaistu kaikkiaan
yhdeksän.
Maaston korkeustiedot
uutta merikartassa
Tuore Keiteleen kartta ennakoi tulevien merikorttien uusia
piirteitä. Ensimmäistä kertaa merikartasta löytyvät myös
maaston korkeuskäyrät, jotka osaltaan helpottavat myös
paikanmääritystä vesillä.
Toinen uutuus liittyy tarkkoihin satamatietoihin: ne löytyvät
nyt ainoastaan Veneilykesä 2000 -kirjasta, johon merikartan
satamanumerointi viittaa.
Virallista käyntisatamaluetteloa ei
enää ylläpidetä, vaan sen korvaa yksityisen kustantajan
julkaisema kattava opaskirja.
Koordinaatteja
ongelmaksi asti
Suomalaisia karttoja ja satelliittipaikannusta käyttävien
veneilijöiden on vielä huomioitava koordinaattijärjestelmien
erot, joita piisaa vaikka Helsinki-koordinaatisto onkin jäämässä
historiaan.
GPS-järjestelmän koordinaatisto on Yhdysvaltain
puolustuslaitoksen luoma WGS84, Suomessa taas käytetään
perinteisiin mittauksiin perustuvaa
kartastokoordinaattijärjestelmää (kkj). Eroa koordinaateilla on
toista sataa metriä.
GPS-laitteet osaavat muunnoksen tehdä, mutta käyttäjän on
muistettava tarkistaa että esimerkiksi cd-merikartta ja
GPS-paikannin käyttävät samaa koordinaatistoa.
Muunnosvirheiden mahdollisuus on myös olemassa.
- Joidenkin vuosien kuluttua Suomessakin siirrytään
yleiseurooppalaiseen EUREF89-järjestelmään, suunnittelija Juha
Tiihonen Merenkulkulaitoksesta ennakoi.
EUREF-pohjainen koordinaatisto vastaisi tarkasti GPS-lukemia,
jolloin satelliittijärjestelmän parantunut tarkkuus pystyttäisiin
entistä paremmin hyödyntämään.
Yhdysvallat nimittäin lopetti
toukokuun alussa GPS-signaalin häirinnän, joten pelkällä
GPS-vastaanottimella pääsee helposti kartan tarkkuutta
vastaavaan paikannustarkkuuteen.
Käytännössä GPS-virhe pysyy yleensä alle 10 metrissä.
Koordinaattimuunnoksien ja teknisen ongelmien vuoksi
hetkellinen virhe voi olla minuuttienkin ajan merkittävästi
suurempi.
STT-IA
30.6.2000
Ajassa -sivulle
|