Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Juhannusliikenteen juopumusluvut hämmentävät

Heinonen laskisi heti ruorijuopumuksen alarajaa



Juhannusliikenteen ennätysmäiset juopumusluvut hämmentävät liikenneministeri Olli-Pekka Heinostakin (kok.). Heinonen arvelee asenteiden kehittyneen edelleen huolestuttavampaan ja piittaamattomampaan suuntaan. Ruorijuopumuksen alarajaa hän olisi valmis laskemaan vaikka heti.


Poliisin haaviin jäi maanteillä neljän päivän juhannusliikenteessä kaikkiaan 690 rattijuoppoa, joista 381 puhalsi alkometriin törkeän rattijuopumuksen (vähintään 1,2 promillea) rajan.

Poliisin mukaan tulos ei kuitenkaan kerro koko totuutta rattijuoppojen määrästä, sillä hälytyskeskuksiin tulleiden puhelujen perusteella rattijuoppoja liikkui juhannuksena tiestöllä jopa moninkertaisesti kiinnijääneiden määrä.

Poliisin ratsioihin ja tarkastuksiin ajoi todellisten rattijuoppojen lisäksi huomattava määrä kuljettajia, joiden puhalluskoe osoitti 0,2-0,4 promillen humalatilaa.

- Luvut kuvaavat sitä, että asenteiden kehitys huolestuttavampaan suuntaan liikenteessä jatkuu, liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen toteaa.

Heinonen huomauttaa, että kyseessä on vähemmistö liikenteessä liikkuneista ja että valvontaiskuja järjestettiin tehostetusti.

- Se ei kuitenkaan ole puolustus eikä selitys, Heinonen huomauttaa.

Heinosen mukaan juhannusliikenteen juopumusluvut ryydittävät kaikkiaan keskustelua Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan esityksistä turvallisuuden parantamiseksi maanteillä. Hän ei kuitenkaan ole valmis toistaiseksi lyömään lukkoon tiukkoja henkilökohtaisia kantojaan esityksiin, esimerkiksi rattijuopumuksen promillerajan alentamiseen.

- Haluan ensin kuulla ja katsoa neuvottelukunnan esityksestä annetut lausunnot, hän sanoo.

EU:n liikenneministerit antoivat alkuviikosta jäsenmaille suosituksen rattijuopumusrajan määrittämiseksi 0,5 promilleen. Vain Luxemburg olisi pitänyt rajan korkeampana. Toisaalta EU:n suositus ei sido kansallisten hallitusten käsiä päättää alemmastakin promillerajasta.

- Tarkoituksena on käydä asiasta perusteellinen keskustelu, jonka jälkeen hallitus syksyllä tekee periaatepäätöksen liikenneturvallisuutta edistävistä toimista, Heinonen kertoo.


Päivittäin 55 rattijuoppoa

Suomessa jää kiinni vuosittain keskimäärin 20 000 rattijuoppoa. Lukema tarkoittaa, että päivittäin maassamme jää kiinni keskimäärin 55 rattijuoppoa.

Viikonloppuisin kiinnijääneiden määrä on korkeampi, mutta siitä huolimatta juhannus tuotti noin kolminkertaisen määrän rattijuoppoja normaaliin tulokseen verrattuna. Tulos yllätti myös poliisin, sillä tänäkään juhannuksena ei puhallusratsioita voitu toteuttaa suunnitellulla teholla hälytystehtävien työllistäessä poliisia.

Tulokseen vaikuttaa kuitenkin se, että puhallusratsioita pyrittiin keskittämään sinne, missä juhannusta juhlittiin näkyvimmin.

Poliisin mukaan rattijuopumuksen rajan alentaminen muun muassa Ruotsissa olevalle tasolle (0,2 promillea) mahdollistaisi nykyisten "lähes" rattijuoppojen poistamisen liikenteestä ja tarkentaisi kuljettajien oman tilan kontrollointia nykyistä rajaa paremmin.

Heinonen haluaa ennen mahdollista muutosta varmistua myös siitä, että promillerajan alentaminen osoittautuu valvonnan kannalta käyttökelpoiseksi ratkaisuksi.


Ruorissakin oltiin tuiskeessa

Vesiliikenteestä tavattiin juhannuksena kaikkiaan 92 ruorijuoppoa. Määrä on huomattava, sillä Suomessa jää kiinni vuosittain kaikkiaan keskimäärin 300 ruorijuoppoa, joista juhannus siis tuottaa kolmanneksen.

Ruorijuoppojen suuri määrä ja erityisesti tänä juhannuksena vesillä tapahtuneet alkoholin aiheuttamat vakavat onnettomuudet herättävät perustellusti keskustelun myös vesiliikenteen promillerajan (1 promille) alentamisesta.

- Mielestäni ruorijuopumuksen rajan voisi aivan hyvin laskea 0,5 promilleen. Sen juhannuksen luvut osoittavat, Heinonen sanoo.


Asenteissa vikaa

Heinonen kertaa asenteissa viime vuoden puolivälissä tapahtuneen dramaattisen muutoksen. Viime kesästä lähtien liikenteessä on oltu piittaamattomampia kuin tavallisesti ja se näkyy myös onnettomuustilastoissa.

Oikealle asennekasvatukselle onkin Heinosen mukaan juuri nyt tilausta.

- Sitä tarvitaan kouluissa, ajo-opetuksen yhteydessä sekä muun muassa yleisessä kampanjoinnissa, Heinonen sanoo.

Hänen kaipaa avoimuutta myös uudenlaisille ideoille liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Yksi keino voi olla teknologian kehitys.

- Esimerkiksi rattijuoppolukkoa on jo kokeiltu ja se voisi olla yksi osaratkaisu pitää alkoholin vaikutuksen alaiset poissa liikenteestä, Heinonen sanoo.

ILPO KIURU
30.6.2000


Politiikka -sivulle