Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Myynnissä ennätysmäärä uusia malleja

Venekauppa käy kuumana



Veneiden kysyntä on nyt kova. Investoinnit ovat kasvaneet huomattavasti, ja tuotekehitys on tuonut markkinoille ennätysmäärän uusia venemalleja, kerrotaan Venealan keskusliitto Finnboatista.


Venealan liikevaihto on kehittynyt Suomessa huimaa vauhtia laman syvimmästä vuodesta 1993. Keskusliitto ennakoi tämän vuoden liikevaihtoon lähes viidenneksen kasvua.

- Maassamme myytäneen yli 16 000 erilaista vesikulkuneuvoa tänä vuonna, arvioi Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Huju.

- Valtaosa näistä on soutuveneitä ja pieniä avomoottoriveneitä. Veneisiin, moottoreihin, varusteisiin ja palveluihin tehtävät investoinnit lähentelevät kotimaassa 800 miljoonaa markkaa.

Vene- ja varustevienti ylittänee 700 miljoonan markan rajan. Lähes kaikilla päämarkkinoilla, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa, tapahtuu kehitystä. Esimerkiksi Pohjanmaan veistämöt ovat saaneet vakaan aseman yli 30-metristen veneiden superyacht-luokassa.


Avainsanoja linjakkuus ja käyttömukavuus

Yritykset ovat investoineet toden teolla veneiden tuotekehitykseen parin viime vuoden aikana. Keväällä Helsingin kansainvälisillä venemessuilla esiteltiin peräti 77 täysin uutta venemallia.

- Käyttömukavuus, pyöreä linjakkuus sekä koko ajan parantuvat ajo-ominaisuudet ja sitä kautta turvallisuus ovat avainsanoja uusissa venemalleissa, kertoo Jouko Huju.

Yksittäisten venetyyppien kasvulukujen kärjessä ovat ns. keskihyttiveneet. Läpikuljettavuus tekee veneistä monikäyttöisiä. Monet aikaisemmin avoveneillä ajaneet perheet ovatkin siirtyneet tähän venetyyppiin, jossa liikkuminen ja rantautuminen on helppoa.

Myös veneiden värillisyys alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus perinteisten valkoisten runkojen rinnalla.

Perämoottoreissa kehitys on menossa nelitahtisten suuntaan. Jo yli puolet myytävistä koneista on nelitahtisia.


Päästöt ja melu kuriin

Teollisuus ja eri tutkimuslaitokset parantelevat yhteistyössä muun muassa värähtelyn ja äänen hallintaa tavoitteenaan yhä hiljaisemmat veneet.

EU:n huvivenedirektiivi asettaa äärimmäisen kovat vaatimukset sekä melun että päästöjen suhteen. Moottorivalmistajat ovat jo hyvissä ajoin valmistautuneet määräyksiin ja erityisesti nelitahtitekniikka on jo direktiivin mukainen.

Ympäristön huomioiminen veneilyn kaikissa vaiheissa on myös alan painopistealueita.

- Ekokilpailukyvyn varmistamiseksi veneiden suunnittelussa ja kehittämisessä pyritään veneteollisuuden DFE-periaatteeseen (Design for the Environment), sanoo Huju.

Ympäristöperiaatteet pyritään jatkossa sisällyttämään myös yritysten laadunhallintajärjestelmiin.

Tuotannon, kuljetusten ja markkinoinnin alueilla ollaan luomassa omaa indikaattorijärjestelmää ympäristöystävällisyyden parantamiseksi.

STT-IKK
30.6 2000


Talous -sivulle