Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Check Point hakee kasvua myös pk-yrityksistä ja kuluttajista

Tietoturvajätti Check Point suuntaa uusille markkinoille



Jotta e-business voisi levitä, on Internetin oltava turvallinen. Muuten e-business ei ole todellisuutta, toteaa palomuureistaan tunnetun Check Point -tietoturvayhtiön varatoimitusjohtaja Jerry Ungerman.


Ungerman toisti Suomessa vieraillessaan varoituksen siitä, ettei tietoturvan ja Internet-yhteyksien suojaamisen merkitystä ole vieläkään ymmärretty tarpeeksi hyvin. Tästä todistavat vähän aikaa sitten tapahtuneet hyökkäykset tunnettujen Internet-yhtiöiden kotisivuille.

Yahoon tai EBayn kaltaisille yhtiöille kotisivujen sulkeminen vaikka vähäksikin aikaa tulee kalliiksi, eikä menetetyn maineen hintaa voi vielä laskea rahassa. Kysymyksiä herättää jo se, että tapahtuneen olisi voinut estää.

- Meillä oli ollut suurin osa tarvittavasta teknologiasta jo neljä vuotta, he vain eivät olleet ottaneet sitä käyttöön. Voimme tunnistaa ja analysoida minkä tahansa hyökkäyksen verkkopalvelinta kohtaan, sekä estää sen, Ungerman kertoo.

Paljon julkisuutta saaneiden tapauksien jälkeen tietoturvatuotteet kävivät vilkkaasti kaupaksi, ja jopa jotkut turvallisuusalan yritykset paljastuivat huolimattomiksi yhteyksien turvaajiksi.

- Edelleen on ehkä miljoonia pieniä yhtiöitä ja kotitoimistoja, jotka ovat kiinni Internetissä mutta eivät turvattuja. En tiedä onko kyse rahan vai ymmärryksen puutteesta, todennäköisesti jälkimmäisestä, Ungerman pohtii.


Turvan tarve takaa alalle kovan kasvun

Sähköisen kaupankäynnin ja tietoturvayhtiöiden kasvu kulkee käsi kädessä. Kun yhtiö hankkii kunnon suojaukset, se uskaltaa panostaa sähköiseen kauppaan. Sähköisen kaupan kasvaessa taas tarvitaan yhä lisää tietoturvaa, Ungerman selittää.

Check Point on kasvanut seitsemässä vuodessa liikevaihdoltaan yli miljardin markan ja pörssiarvoltaan miljardien markkojen yhtiöksi, ja uskoo kovan kasvun jatkuvan.

Palomuureissa ja VPN-tuotteissa yhtiö on jo selvä markkinajohtaja, mutta uusilta markkina-alueilta kasvua saattaa löytyä moninkertaisesti.

Check Pointin kumppanit ovat ohjanneet sitä kehittämään teknologiastaan sovelluksia laajakaista- ja kaapeliverkkoihin, sekä pk-yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Jokainen uusista markkinoista voi olla yhtä iso kuin yhtiö on nyt, Ungerman arvioi.

Uudet markkina-alueet ovat tuoneet Check Pointille uudenlaisia kumppaneita kuten operaattoreita, palvelun tarjoajia ja kaapelimodeeminvalmistajia.


Kumppanit hyötyvät valmiista markkinoista

Check Point toimii kansainvälisillä markkinoilla kumppaneidensa kautta. Kumppanit markkinoivat Check Pointin tuotteita, ja kehittelevät niihin yhteensopivia tuotteita ja palveluita. Check Point sanookin tarjoavansa jokaisen yrityksen tarvitseman perus Internet-turvapaketin, johon jokainen voi hankkia makunsa mukaan kuorrutuksia.

86 maassa toimii yli tuhat Check Pointin aktiivista kumppania. Suomalaisista tunnettuja ovat Sonera, Nokia, F-Secure ja Stonesoft. Ohjelmistoyhtiö Stonesoft kertoi listautumisesitteessään, että sen menestys on suorastaan riippuvainen yhteistyösopimuksesta Check Pointin kanssa.

Ungerman uskoo, että myös suomalaisilla kumppaneilla on hyvät mahdollisuudet menestyä maailmalla. Ne voivat viedä tuotteensa valmiiseen jälleenmyyntiverkkoon, eikä tuotteiden yhteensopivuudesta asiakkailla jo oleviin ohjelmistoihin ole huolta.

STT-IA
7.4.2000


Talous -sivulle