EU:n siviilikriisinhallinnalle vaadittiin lisäpainoa eduskunnassa
Siviilikriisinhallinta on jäämässä EU:n suunnitelmissa liian vähälle huomiolle, epäiltiin keskiviikkona eduskunnassa. Täysistunnossa
käsiteltiin ulkoasiainvaliokunnan mietintöä
meneillään olevasta hallitustenvälisestä
konferenssista eli EU:n sääntöjen uudistuksesta.
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Liisa
Jaakonsaari (sd.) arvosteli Suomen ja EU:n
valmistelutyötä kriisinhallinnan sotilaallisen
puolen ylikorostuksesta.
- On runsaasti kritiikin sijaa niin Suomen kuin
muidenkin EU:n jäsenmaiden valmistautumisessa,
koska siviilikriisinhallinnan kokonaisuus on
selvästi jäämässä sotilaallisen kriisinhallinnan
jalkoihin, eikä kovin hahmottunutta muotoa vielä
tässä suhteessa ole havaittavissa, Jaakonsaari
moitti.
Jaakonsaari sanoi valiokunnan edellyttävän
hallitukselta erillistä selontekoa sotilaallisen ja
siviilikriisinhallinnan kehittämisestä.
Ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd.) huomautti,
ettei asia ole konferenssin virallisella asialistalla,
eikä Suomi halua ottaa kriisinhallinnan
päätöksentekoa neuvotteluihin.
Tuomioja totesi, että siviilikriisinhallinnan
kehittäminen on Suomenkin tärkeä tavoite.
Kokemus monesta kriisistä on osoittanut, että
puutteet ovat tällä alalla suuremmat kuin
sotilaallisella puolella.
Lopullisia päätöksiä EU:n toiminnasta
kriisinhallinnan alalla on tarkoitus tehdä
joulukuussa. Nizzan huippukokouksessa pitäisi
saada päätökseen myös hallitustenvälinen
konferenssi.
Joustavuus epäilyttää
EU:n uudistuksen keskeisistä kysymyksistä oltiin
eduskunnassa samoilla linjoilla kuin hallitus
selonteossaan. Suomen on pidettävä kiinni
komissaarinpaikasta EU:n laajetessa, mutta
äänten jakoa ministerineuvostossa voidaan uusia.
Määräenemmistöpäätöksiä voidaan lisätä, ja
luopua yksimielisyysvaatimuksista nykyistä
useammin. Tarkempia kantoja siitä, mihin
muutokset kohdistuisivat odotetaan vielä
hallitukselta.
Tuomiojan mukaan vielä
neuvottelujen tässä vaiheessa on liian aikaista
määritellä pykälä pykälältä missä asioissa Suomi
haluaisi siirtyä määräenemmistöpäätöksiin.
Sitä vastoin eduskunnassa oltiin hallitusta
varovaisempia mitä tulee EU:n
joustavuussääntöihin.
Hallitus on valmis
tarkastelemaan uudelleen määräyksiä, joiden
perusteella muutama jäsenmaa voi ryhtyä
syvennettyyn yhteistyöhön keskenään jollakin
alalla. Asiaa voisi hallituksen mielestä käsitellä
samalla kun keskustellaan
määräenemmistöpäätösten lisäämisestä.
Toistaiseksi tätä viime vuonna avattua
mahdollisuutta ei ole käytetty kertaakaan.
Ulkoasiainvaliokunta katsoi mietinnössään, ettei
muutoksia joustavuusmääräyksiin kaivata, ja
tämä näkemys sai laajaa kannatusta ryhmien
puheenvuoroissa.
- EU:hun saattaisi tälle tielle lähdettäessä syntyä
ajan myötä ns. tiivis ydin, sisemmän ulkoradan
valtiot ja ulkoradalla jääneet, jätetyt tai sinne
halunneet, varoitti Esko-Juhani Tennilä (vas.).
Hallitukselta pyydetään asiasta lisäselvityksiä.
Hallitusta pyydetään myös välittömästi
tiedottamaan eduskuntaa, mikäli neuvotteluissa
esitetään määräenemmistösääntöjen soveltamista
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan.
Kiistaa komissaareista
Kokoomuksen Kirsi Piha viritti keskustelua
komissaarien erottamisesta. Pihan mielestä
tämän oikeuden voisi EU-parlamentille antaa -
tällä hetkellä parlamentti voi erottaa vain koko
komission yhdessä.
Ben Zyskowiczin (kok.) mielestä tämä soisi
parlamentilla aivan liikaa valtaa. Zyskowicz oli
samoilla linjoilla kuin hallituskin, ja vastusti
ajatusta.
- Jos parlamentille annetaan oikeus yksittäisen
komissaarin erottamiseen niin parlamentti - ihan
oman arvovaltansa vahvistamiseksi joka on sen
kaiken toiminnan päämäärä - söisi komissaarin
kuussa, parhaassa kaksikin, Zyskowicz sanoi.
Täysistuntosali ammotti keskustelun aikana lähes
tyhjillään. Tuomioja pahoitteli vähäistä
kiinnostusta ja muistutti, että EU:n
päätöksenteolla ja pelisäännöillä on vaikutusta
kansalaistenkin elämään.
STT-IA
5.4.2000
Politiikka -sivulle
|