Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kansainväliset kauppaketjut tulossa Pohjoismaihin?



Eurooppalainen vähittäiskauppa on rajun rakennemuutoksen edessä, kun suuret amerikkalaisketjut lähtevät hakemaan kasvua Euroopan markkinoilta.


- Maailman 20 suurimman ketjun joukossa ovat viime vuosina kasvaneet eniten amerikkalaiset ketjut. Uskon, että ne tulevat seuraavaksi Euroopan markkinoille, totesi tutkija Elizabeth Howard Oxfordin yliopistosta Britanniasta puhuessaan keskiviikkona IIR Finlandin järjestämässä Uudistuva vähittäisk@uppa 2000 -seminaarissa Helsingissä.

Amerikkalaisten tulo Eurooppaan kiristää kilpailua ja saa suuret ketjut tähyilemään myös Pohjoismaiden suuntaan. Howardin mielestä Pohjolan vähittäiskauppamarkkinat ovat suhteellisen pienestä koostaan huolimatta kiinnostavia suurillekin ketjuille.

- Kuluttajien elämäntyylit ja kulutustottumukset ovat kansainvälistyneet ja muuttuvat yhä enemmän samanlaisiksi eri maissa. Kovenevassa kilpailussa menestyvät parhaiten suurimmat ketjut, mutta kansallinen kilpailulainsäädäntö rajoittaa jo niiden kasvua yritysostojen kautta, perusteli Howard näkemystään.

Hän arveli, että yritysostot Pohjoismaista saattavat kiinnostaa jopa amerikkalaista Wal-Martia, joka on maailman ylivoimaisesti suurin vähittäiskauppaketju. Wal-Mart on viime vuosina kasvattanut liikevaihtoaan huimasti mm. avaamalla uusia myymälöitä ja yrityskauppojen avulla.

- Useat suuret eurooppalaiset ketjut ovat kuitenkin Wal-Martille hankalia ostettavia syystä tai toisesta. En hämmästyisi, vaikka ketju sen takia olisi kiinnostunut tulemaan myös Pohjoismaiden markkinoille, Howard mietti.


Kehitys vie kohti yleiseurooppalaisuutta

Elizabeth Howardin mukaan nykyään voi hyvällä syyllä puhua eurooppalaisista vähittäiskauppamarkkinoista, vaikka kansallisia erojakin on yhä olemassa.
- Kuluttajien luottamus talouskasvuun vaihtelee maasta toiseen, mikä selittää esimerkiksi eroja eri tuoteryhmien menekissä, Howard huomautti.

Hän kertoi, että yhtenäisyyttä markkinoille tuovat mm. Euroopan unioni ja se, että yritykset ovat yhä vähemmän kansallisessa omistuksessa.

- Yhtenäinen nuorisokulttuuri ja etenkin median samankaltaisuus eri maissa luovat hyvät puitteet yleiseurooppalaisille vähittäiskauppamarkkinoille, Howard listasi. Hän nimesi elintarvikebisneksen aidosti eurooppalaisiksi ketjuiksi hollantilaisen Aholdin, saksalaisen Aldin ja brittiläisen Tescon.

Howardin mukaan myös kansalliset rajat ylittävät yrityskaupat vahvistavat eurooppalaistumiskehitystä.
- En uskonut että ruotsalaista ICA:aa olisi kukaan voinut ostaa, mutta niinpä vain Ahold sen hankki, hän huomautti.

Hänen mielestään Ahold on tämän hetken kiinnostavin uusi tulokas Euroopan suurten vähittäiskauppaketjujen joukossa. Ketju on nostanut liikevaihtonsa noin 30 miljardiin dollariin muutamassa vuodessa ja päässyt samalla maailman 20 suurimman vähittäiskauppaketjun listalle.

FF-IA
31.3.2000


Ajassa -sivulle