Kansainväliset kauppaketjut tulossa Pohjoismaihin?
Eurooppalainen vähittäiskauppa on rajun rakennemuutoksen edessä, kun suuret amerikkalaisketjut lähtevät hakemaan kasvua Euroopan markkinoilta.
- Maailman 20 suurimman ketjun joukossa ovat viime vuosina kasvaneet eniten
amerikkalaiset ketjut. Uskon, että ne tulevat seuraavaksi Euroopan
markkinoille, totesi tutkija Elizabeth Howard Oxfordin yliopistosta
Britanniasta puhuessaan keskiviikkona IIR Finlandin järjestämässä Uudistuva
vähittäisk@uppa 2000 -seminaarissa Helsingissä.
Amerikkalaisten tulo Eurooppaan kiristää kilpailua ja saa suuret ketjut
tähyilemään myös Pohjoismaiden suuntaan. Howardin mielestä Pohjolan
vähittäiskauppamarkkinat ovat suhteellisen pienestä koostaan huolimatta
kiinnostavia suurillekin ketjuille.
- Kuluttajien elämäntyylit ja kulutustottumukset ovat kansainvälistyneet ja
muuttuvat yhä enemmän samanlaisiksi eri maissa. Kovenevassa kilpailussa
menestyvät parhaiten suurimmat ketjut, mutta kansallinen
kilpailulainsäädäntö rajoittaa jo niiden kasvua yritysostojen kautta,
perusteli Howard näkemystään.
Hän arveli, että yritysostot Pohjoismaista saattavat kiinnostaa jopa
amerikkalaista Wal-Martia, joka on maailman ylivoimaisesti suurin
vähittäiskauppaketju. Wal-Mart on viime vuosina kasvattanut liikevaihtoaan
huimasti mm. avaamalla uusia myymälöitä ja yrityskauppojen avulla.
- Useat suuret eurooppalaiset ketjut ovat kuitenkin Wal-Martille hankalia
ostettavia syystä tai toisesta. En hämmästyisi, vaikka ketju sen takia
olisi kiinnostunut tulemaan myös Pohjoismaiden markkinoille, Howard
mietti.
Kehitys vie kohti yleiseurooppalaisuutta
Elizabeth Howardin mukaan nykyään voi hyvällä syyllä puhua eurooppalaisista
vähittäiskauppamarkkinoista, vaikka kansallisia erojakin on yhä olemassa.
- Kuluttajien luottamus talouskasvuun vaihtelee maasta toiseen, mikä
selittää esimerkiksi eroja eri tuoteryhmien menekissä, Howard huomautti.
Hän kertoi, että yhtenäisyyttä markkinoille tuovat mm. Euroopan unioni ja
se, että yritykset ovat yhä vähemmän kansallisessa omistuksessa.
- Yhtenäinen nuorisokulttuuri ja etenkin median samankaltaisuus eri maissa
luovat hyvät puitteet yleiseurooppalaisille vähittäiskauppamarkkinoille,
Howard listasi. Hän nimesi elintarvikebisneksen aidosti eurooppalaisiksi
ketjuiksi hollantilaisen Aholdin, saksalaisen Aldin ja brittiläisen Tescon.
Howardin mukaan myös kansalliset rajat ylittävät yrityskaupat vahvistavat
eurooppalaistumiskehitystä.
- En uskonut että ruotsalaista ICA:aa olisi kukaan voinut ostaa, mutta
niinpä vain Ahold sen hankki, hän huomautti.
Hänen mielestään Ahold on tämän hetken kiinnostavin uusi tulokas Euroopan
suurten vähittäiskauppaketjujen joukossa. Ketju on nostanut liikevaihtonsa
noin 30 miljardiin dollariin muutamassa vuodessa ja päässyt samalla
maailman 20 suurimman vähittäiskauppaketjun listalle.
FF-IA
31.3.2000
Ajassa -sivulle
|