Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Dogs Of War



Vapaasti pyörivä kuvakulma on uusimpien toimintanaksuttelujen perusominaisuus. Myös Talonsoftin Dogs Of War käyttää tätä hyväkseen.


Eletään vuotta 2161. Maasta on muutettu Primus IV-siirtokuntaan ja planeetalta on löydetty esiintymä uutta materiaalia, nimeltään SL18.

Siirtolaiset ja syntyperäiset ottavat yhteen. Tässä rähinässä alkuperäiskansa jää tappiolle. Uudisasukkaiden ote pitää ja he aloittavat materiaalin talteenoton.

Neljänkymmenen vuoden jälkeen maapallon luonnonvarat on käytetty ja maapallo on kuolemaisillaan, kun SL18:sta kehitetään arvokasta sotakaluston rakennusainetta.

Käyttäen hyväkseen tietojaan SL18:sta, siirtolaiset julistavat itsenäisyyttään Primus IV:stä maahan ja samaan aikaan rekrytoivat palkkasotureiden parhaimmiston palvelukseensa.

Maasta lähetetään kostoksi joukot planeetalle. Myös alkuperäiskansa ilmestyy maanalaisia luolia pitkin tarkoituksena häätää molemmat taistelevat kansat planeetalta.

Tästä alkaa kolmen rodun kamppailu uudesta materiaalista ja planeetan herruudesta. Siirtolaisilla on käytössään tekninen etumatka, maan joukoilla on miesylivoima ja alkuperäiskansan alkukantaisilla joukoilla on kotikenttäetu.


Harjoittelua vaaditaan

Täydellisessä pelissä soditaan parissakymmenessä tehtävässä yli kolmellakymmenellä erilaisella yksiköllä, joita voi parhaimmillaan olla jopa sata.

Kun pelaamista on harjoiteltu tietokonetta vastaan, voidaan taisteluja käydä kahdeksan pelaajan voimin joko lähiverkossa tai Internetin kautta. Moninpelimoodeja on Death Match, Capture the Flag, Finders ja All for One.

Demoversiossa pelaaja komentaa maan joukkoja siirtolaisten joukkoja vastaan. Miehistä otetaan mittaa yhdessä, mutta vaikeassa tehtävässä.

Southford bridge capture-tehtävässä pelaaja yrittää vallata Maltorajoen ylittävän sillan. Tehtävä on kaksiosainen ja apujoukkoja ei pelaajalle heru. Vihulainen sitä vastoin saa täydennysjoukkoja tehtävän aikana.

Tehtävän ensimmäisessä osiossa vihollisen joukkojen tehokkain tykki, Guillotine, on tuhottava. Guillotine ampuu lujaa ja pitkälle, eikä sitä tuhota yhdellä osumalla.

Jos ensimmäisen osion saa suoritettua ja pelaajalla riittää vielä ampuvia yksiköitä, aloitetaan suorittamaan jälkimmäistä osiota. Siinä joudutaan tuhoamaan kaikki vihollisen yksiköt, jotta silta saadaan pelaajan joukkueen hallintaan.

Pelin käyttöliittymä poikkeaa muista genren peleistä ja on aluksi hyvin sekava. Pelaajan apuna on myös demossa harjoitustehtävä, jossa opetellaan sekä yksittäisen että eri joukkueiden toiminnat.

Harjoitustehtävän yksiköissä on mukana kouluttaja, joka neuvoo pelaajaa koko tehtävän ajan. Kouluttaja selostaa seuraavan toiminnon ja selostus näkyy myös ruudulla puhekuplana. Jos neuvot menevät ohi korvien, ne saadaan uudestaan näkyviin ruudun oikeasta reunasta.

Sekä yksiköiden ja joukkueiden toiminnot, että kaikkinainen informaatio on näkyvissä näytöllä koko ajan. Hiiren ja näppäimistön yhteiskäytön on sujuttava mutkattomasti tai muuten pelaajan joukot on tuhottu ennen ensimmäistä taisteluhuutoa.

Vapaasti pyöritettävä kuvakulma lisää näppäintoimintoja. Myös hiiren näppäinten toiminnot ovat vaihtaneet paikkaa ja allekirjoittaneelle se on aina yhtä vaikeaa opetella.

Ennen tehtävää selostetaan tehtävän molemmat osiot. Tämän jälkeen valitaan tehtävää suorittamaan lähtevät joukot. Vielä ennen varsinaista peliä kamera kiertää kentällä näyttäen strategisesti tärkeät kohdat.

Pelaajan valintavaihtoehdot ovat suppeat, eikä mukaan saada kuin kourallinen yksiköitä. Pelaajan käytössä on seitsemänsataa credittiä. Jokaisella yksiköllä on oma hintansa ja saman yksikön ostomäärä on rajoitettu kahteen. Suurin osa joukoista on valittu valmiiksi, eikä niitä voida muuttaa tai poistaa.


Upea grafiikka ja komeat äänet

Grafiikan taso loistava. Pikkutarkkuus niin maastossa kuin yksiköissäkin ei jää pelaajalta huomaamatta. Tämä kuorrutetaan vielä valoefekteillä, jotka painivat omassa luokassaan. Grafiikka ulottuu myös valikoihin, jotka ovat näyttävyydestään huolimatta selkeät.

Peli käyttää joko Glide- tai DirectX-rajapintaa. Resoluutio säätyy 640x480-280x1024 -tilojen välillä.

Taistelut eivät vain näytä hyviltä, vaan myös kuulostavat siltä. Tykkien jylinä ja erilaisten tehosteäänien yhdistelmä toimii hyvin. Peli tukee niin DirectSound- kuin Dolby Surround -ääniä.

Erikoismaininnan saa taustamusiikki. Musiikki on saatu viritettyä pelin henkeen sopivaksi. Taustamusiikki luo lähes vainoharhaisen tunnelman ja saa pelaajan olemaan koko ajan varpaillaan.

Laitteistominimi: P2 266 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7.0a, Direct 3D-yhteensopiva näytönohjain, äänikortti. Sekä DirectX 7.0a- että DirectSound -ajurit tulevat demon mukana.

Dogs Of War on tämän hetken paras maalle sijoittuva toimintastrategiapeli. C&C: Red Alert 2 on kuitenkin valmis ja aika näyttää kumpi peli löytää useimmin tiensä toimintanaksuttelijan pelihyllyyn.

MIKA KULMALA
4.8.2000


Ajassa -sivulle