Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Internet-mainostajat lupaavat parantaa tiedonkeruutapojaan Yhdysvalloissa



Yhdysvaltain hallitus on suostunut maan Internet-mainostajien suunnitelmaan, jossa luvataan parantaa kuluttajan yksityisyydensuojaa.


Torstaina voimaantulleen sopimuksen mukaan vastaisuudessa, milloin heistä kerätään tietoja. Kuluttajalla pitäisi olla myös oikeus vaikuttaa siihen, voidaanko heistä kerättyä tietoa käyttää nimettömästi.

Nettimainostajat lupaavat, että kuluttajilla on mahdollisuus seurata heistä hankittua tietoa. Yhtiöt sitoutuvat ponnistelemaan parhaansa mukaan suojatakseen kerättyä kuluttajainformaatiota.

Sopimuksen takana on Network Advertising Initiative, yhteenliittymä, johon kuuluu 90 prosenttia Yhdysvaltain Internet-mainostajista. Järjestö lupaa säädellä itse alan toimintaa, jotta mainostajien toimintaa ei ryhdyttäisi säätelemään pakkokeinoin.

Yksityisyyden suojasta huolissaan olevat kuluttajajärjestöt arvostelivat sopimusta kuitenkin heti tuoreeltaan, niiden mukaan valvonta on mahdotonta, sopimus on liian epämääräinen eikä sopimusrikoista pystytä langettamaan rangaistuksia.


Yksityisyydensuoja huolen aihe

Kuluttajaryhmät sekä yksityiset tahot ovat yhä enemmän huolissaan Internet-markkinoinnista. Kuluttajista pystytään keräämään nykytekniikan avulla melkoinen määrä tietoa pelkästään Internetissä liikkumista seuraamalla.

Niin sanottua profilointia käytetään mainonnassa siihen, että kuluttajille voidaan suunnata juuri heidän kiinnostuksenkohteisiinsa liittyvää mainontaa.

Seurantaa tekevät yhtiöt ovat voineet myös myydä eteenpäin keräämiään kuluttajatietoja lupaa kysymättä.

Pelkästään tietokoneeseen ladatut erilaiset ohjelmat voivat vakoilla kuluttajia; ohjelma saattaa lähettää valmistajalleen erilaista tietoa aina, kun kone on Internetissä.

Tällaisia "vakoiluohjelmia" sisältyy mm. lukuisiin lasten tietokonepeleihin. Ohjelmien avulla voidaan seurata hyvinkin tarkkaan koneenkäyttäjän web-liikkumista sekä myös kovalevylle ladattuja tietoja. Harva kuluttaja edes tietää, että pelit ja muut ohjelmat saattavat sisältää tällaisia lisäkkeitä.

STT-IKK
4.8.2000


Ulkomaat -sivulle