Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Paikallisradioiden kannattavuus keskimäärin heikentynyt



Paikallisradioilla menee keskimäärin edelleen melko huonosti. Niiden kannattavuus on keskimäärin edelleen heikentynyt vuoden takaisesta, ilmenee liikenneministeriön teettämästä selvityksestä.


- Radioasemien välillä on kuitenkin isoja eroja, ja osa niistä on hyvinkin kannattavia, tutkija Olli-Pekka Rantala huomauttaa. Tutkimuksessa oli mukana 37 maan yhteensä noin 60 paikallisradiosta. Niistä kaksi kolmasosaa teki viime vuonna tappiollisen nettotuloksen.

Radioyhtiöiden keskimääräinen liikevaihto sen sijaan kasvoi runsaat 5 prosenttia keskimäärin 2,3 miljoonaan markkaan ja pääomien omavaraisuusaste parantui.

Kaupallisten radioiden keskimääräinen liikevaihto oli 2,3 miljoonaa markkaa ja joka viidennellä se nousi yli 5 miljoonaan markkaan. Työntekijöitä yhdellä radioasemalla on keskimäärin 9 henkeä.


Valtakunnallisia mainoksia lisää

Selvin muutos vuoden takaiseen oli se, että valtakunnallisten mainosten osuus tuloista oli selvässä kasvussa. Tämä johtuu ainakin osin siitä, että pienemmät asemat ovat vastanneet valtakunnallisen Radio Novan haasteeseen ketjuuntumalla.

Parikymmentä asemaa perusti viime vuonna Radio Plus -ketjun, jonka jäsenet lähettävät osin omaa, osin yhteistä ohjelmaa ja haalivat siten kanaville myös valtakunnallisia mainoksia.

- Lisäksi seitsemän ns. erikoisradiota, mm. Classic FM, venäjänkielinen Radio Sputnik ja Kiss FM on viime maaliskuusta asti voinut lähettää samaa ohjelmaa useilla paikkakunnilla. Onhan ketjuja ollut ennenkin, mutta nyt toimijoita on enemmän, Rantala sanoo.

Viime vuonna kaupalliset radiot saivat valtakunnallisten mainosten myynnistä jo liki 17 prosenttia tuloistaan, kun osuus vuotta aiemmin oli vajaat 13 ja vuonna 1997 vain 5,5 prosenttia. Radio Nova aloitti toimintansa juuri 1997.

Paikallisen mainosajan myynti toi viime vuonna radioasemien tuloista keskimäärin noin 70 prosenttia, kun vuonna 1996 osuus oli 85 prosenttia.

Viestimien seurantaa kartoittavan Finnpanelin lukujen perusteella paikallisradiot tavoittivat viime kevään aikana hieman entistä enemmän kuuntelijoita, kun taas Nova oli vastaavasti menettänyt asemiaan.


Paikallisuus valttina?

Paikallisradiot ovat kamppailleet talousongelmissa siitä asti, kun ensimmäiset niistä vuonna 1985 perustettiin. Vuosina 1992-1999 vähintään puolet niistä on jäänyt joka vuosi tappiolle.

Muutamilla radioilla sen sijaan on mennyt varsin mukavasti, mutta mitään yksiselitteistä reseptiä menestymiseen ei löydy.
- Ei voi sanoa esimerkiksi, että niillä, joilla on suurempi toiminta-alue, menisi paremmin kuin pienillä paikallisilla, Rantala sanoo.

Viime syksynä ministeriö teetti tarkemman selvityksen viiden hyvin menestyneen radion toiminnasta. Yhteiseksi tekijäksi nousi hieman yllättäen vahva panostus paikallisuuteen. Menestyjillä oli myös muita tehokkaampi kustannusrakenne.

STT-MH
4.8.2000


Talous -sivulle