Arkadianmäen ääni
4.2.2000
Työn ja asumisen suuntaan voidaan vaikuttaa
Ihmiset muuttavat Suomessa näinä päivinä lähes yhtä paljon kuin 1960- ja 70-luvun suuren muuttoaallon aikoina. Muuttoliike kohdistuu nyt pääasiassa muutamiin harvoihin kaupunkeihin tai kaupunkiseutuihin.
Muuton takana on monenlaisia syitä, joista varmasti keskeisin on työ ja sen keskittyminen, mutta lisäksi tulevat myös paremmat uramahdollisuudet, saatavilla olevat palvelut ja harrastus- sekä koulutusmahdollisuudet.
Työn ja yrittämisen keskittyminen on seurausta yhä avoimemmasta ja vapaammasta kansainvälisestä taloudesta sekä pääomien liikkeistä ja teknologisoitumisesta.
Suomen vastaus tässä kilpailussa on panostaminen osaamiseen: työvoiman laatuun ja
teknologiseen etevyyteen sekä toimivaan infrastruktuuriin. Suomalaiset ovatkin jopa hämmästyttävän yksimielisiä siitä, että koulutuksen korkea laatu, kansainvälistyminen ja teknologian hyödyntäminen ovat Suomen todellisia vahvuuksia.
Teknologian kehityksen seurauksena maahamme on syntynyt yhä uusia potentiaalisia ja työllistäviä toimialoja. Tänä päivänä on teknisesti täysin mahdollista yrittää ja työskennellä missä tahansa osassa Suomea.
Maaseutujen ja syrjäisempien alueiden yhtenä erityisenä mahdollisuutena onkin, että tulevaisuudessa suurten kasvukeskusten tietotekniikan työntekijöiden pula ja tästä syntyvä luonnollinen tarve luoda sivu- ja alihankintakonttoreita toisivat nämä yritykset juuri niille alueille, joissa on koulutettua työvoimaa ja vapaata tilaa saatavilla. Tässä tilanteessa alueellinen aktiivisuus on erityisasemassa.
Valtion tehtävänä peruspalveluiden takaaminen
Uhkakuvana voidaan kuitenkin pitää sitä, että muuttoliikkeen seurauksena poislähtevien osaajien, yrittäjien ja työntekijöiden joukko nousee joillain alueilla niin suureksi, että uutta innovaatiota ei enää luontaisesti synny.
Tämä vaikuttaa siihen, että talous taantuu edelleen ja kyky uusien työpaikkojen luomiseen heikkenee. Tätä puutetta ei laadukas, tilava ja halpa asuminen tai kaunis luonto voi korvata.
Valtion onkin päätöksillään ja yhteistyössä kuntien varmistettava riittävän
peruspalvelurakenteen ja infrastruktuuritason
ylläpitäminen sekä luotava
kannustimia, että kilpailukykyiset kauppa-, posti-, ja
pankkipalvelut ja
täten yrittämisen ja asumisen perusedellytykset voidaan
taata kaikkialle
maahamme.
Kuntien yhteistoiminta on välttämättömyys
Samalla kun tartutaan taantuvien muuttotappioalueiden
ongelmiin on
kyettävä katsomaan myös muuttovoittoalueiden ongelmia -
ei toistensa
vastaisina vaan saman kokonaisuuden osina.
Muuttovoittoalueiden ongelmat
kärjistyvät mm. asuntojen hintojen nousemisena sekä
terveyskeskusten,
koulujen ja päiväkotien ylikuormittumisena.
Keskittymiskehityksen yksi
vääjäämätön seuraus on myös kuntatalouden erojen
kärjistyminen. Oman ongelman muodostaa myös kuntien
haluttomuus yhteistoimintaan eri palveluiden suunnittelussa.
Kuntien
yhteistoiminnan takaamiseksi onkin syytä harkita, kuntien
itsehallinnollinen asema huomioiden, jopa lakisääteistä
toimeksiantovelvoitetta kuntien eriteltyihin esim. palo-
ja pelastustoimea
koskeviin seutukunnallisiin tai talousaluekohtaisiin
tehtäviin.
Odotettavaa on myös, että tulva kaupunkeihin tulee
jossain vaiheessa
aiheuttamaan kaupungistumisen vastareaktion ja johtaa
muuttoaaltoon
takaisin maaseutujen pieniin ja edullisempiin taajamiin.
Tämän
vastareaktion käynnistämisessä laajemminkin esim.
maakunnalliset
kampanjat, joita on kokeiltu mm. Pohjois-Karjalassa,
voivat olla
ratkaisevassa asemassa.
Rajojen asettamisesta positiiviseen kannustamiseen
Yksi lähiaikojen suurimmista haasteista Suomessa on saada
vahvat ja
menestyvät kasvukeskukset säteilemään hyvinvointia
ympäristöönsä ja luoda
maahamme eri tyyppisiä, eri kokoisia ja eri
kehitysvaiheissa olevia
kasvukeskuksia.
On myös uskallettava tunnustaa tosiasiat
kuten se, että
tuotannon ja väestön keskittyminen on yleismaailmallinen
ilmiö, joka vauhdittaa tuotannon kasvua ja rakennemuutosta.
Keinotekoisten rajojen asettaminen tälle keskittymiselle
johtaisi vain siihen, että taloudellinen kasvu heikkenisi,
mikä johtaisi edelleen muihin laajempiin ongelmiin.
Rajojen asettamisen sijasta onkin pyrittävä tuotannon
ohjaamiseen eri
puolille maata positiivisten kannustimien avulla.
Samoin kuin luonnollista muuttoliikettä ei voida
rajoittaa, ei valtion
myöskään ole syytä rajata kasvukeskusten lukumäärää.
Suurehkoja
maanosallisia kasvukeskuksia on nyt syntymässä ehkä
kymmenkunta ja
näidenkin keskusten kehitys eriytyy toisistaan.
Lisäksi
tarvitaan
kuitenkin runsaasti maakunnallisia ja seutukunnallisia
kasvukeskuksia tai keskittymiä, jotka löytävät oman
erikoistumisalansa ja tukevat
ympäröivää maaseutua.
Luonnollisimmat ja vahvimmat
keskukset syntynevät
alueille, joilla on yliopisto ja/tai ammattikorkeakoulu
antamassa lisää
kasvupotentiaalia.
Esimerkiksi Joensuun, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun
yliopistot ovat
selvästi tuoneet omalle alueelleen uutta
osaamispotentiaalia ja
rohkaisseet opiskelunsa päättäneitä nuoria jäämään
opiskelupaikkakunnallensa työhön ja yrittämään.
Oulu ja
Oulun yliopisto
lienee tunnetuin esimerkki menestyneestä
kasvukeskuksesta.
Usein kuitenkin
unohdetaan, että Oulun ihmeen rakentaminen kesti
vuosikymmeniä ja vaati
yliopiston onnistuneiden strategisten linjavalintojen
lisäksi yliopiston
ja kaupungin tiivistä yhteistoimintaa, johon liittyivät
niin
elinkeinopoliittiset kehittämisohjelmat kuin alueellisen
riskirahoitusyhtiön perustaminen.
Italiasta mallia yrittäjyyteen
Suomessa on tyypillistä aina ajoittain etsiä eri maista
malleja, joita
sitten sovellamme omaan käyttöömme.
Yksi kiinnostava
yrittämisen
toimintamallia voisi olla ns. Italian malli, jossa
rikkaan ja köyhän
Italian välissä oleva ns. kolmas Italia on verkostoitunut
siten, että
esim. maakunnan nimi voi jo olla sama kuin yksi tuote ja
yksi yritys.
Tällä mallilla pienyritykset voivat muodostaa
kilpailukykyisiä
tuotantoketjuja, toimia suuren yrityksen
alihankintaverkostona ja päästä
täten kansainvälisille markkinoille ja ne ovat myös
kykeneviä tuottamaan
korkeaa laatua ja uutta innovaatiota.
Meillä on myös puhuttu paljon ns. Norjan mallin
mukaisista
aluepoliittisista vaihtoehdoista. Norjan aluepoliittinen
tukimalli, johon
kuuluu normaalia alemmat verot ja maksut, on tehty
erityisesti yhden
Norjan maakunnan eli Finnmarkin erityistarpeita varten.
Suomessa tämän
mallin soveltamisen ongelmia olisivat heti mm. alueen
rajaus ja
kustannukset valtiolle sekä myös kansalaisten
yhdenmukaisuusperiaate. Lisäksi tänä päivänä niin Suomea kuin Norjaa koskevat
EU:n kilpailuviranomaisten antamat määräykset.
Norjan mallista parhaiten hallituksen jo aloittamia
aluepoliittisia
linjauksia tukisi opintolainojen anteeksi antaminen
niille, jotka
muuttaisivat asumaan ja työskentelemään syrjäseuduille.
Meidän etumme ei
ole estää nuoria muuttamasta muualle opiskelemaan ja
kokemusta hankkimaan,
vaan kannustaa heitä palaamaan kotimaakuntaansa
ajatustensa ja ideoidensa
kanssa sekä rohkaista mahdollisimman monia muitakin edes
kokeilemaan
asumista Suomen syrjäisemmissäkin osissa.
Ministeri Suvi
Lindén onkin
hiljattain luvannut, että tämän tukimuodon käyttö
selvitetään
opintotukijärjestelmän kehittämistä arvioivassa
työryhmässä.
Vaarantamatta perustuslain yhdenmukaisuusvaatimusta tämä
tukimuoto
voitaneen sopeuttaa niin perustuslakiimme kuin EU:n
valvontaviranomaisille
sopivaksi.
Osaamisen yksimielisyydestä aluepolitiikan
yksimielisyyteen
Suomalaisessa aluepolitiikassa on siirrytty
teollistavasta ja suunnittelevasta
kehitysaluepolitiikasta osaamiseen
panostavaan aluepolitiikkaan. Nyt meidän on löydettävä
yksimielisyys uuden vuosituhannen
aluepoliittisesta linjastamme.
Tämän linjan on oltava
toisaalta
kansainväliset sitoumuksemme täyttävää, toisaalta
kokonaisvaltaista siten,
että aluepolitiikkaa on oltava niin
muuttotappiomaakunnissa kuin
täyttyvissä kasvukeskuksissa.
Suomessakin nyt noudatettavan Euroopan unionin
aluepoliittisen toiminnan
keskeisenä tavoitteena on alueiden elinvoimaisuuden
takaaminen alueen
omien asukkaiden tahdon ja taidon mukaisesti.
Informaatioyhteiskunnassa ja
globaaleilla markkinoilla toimittaessa kilpailukyvyn
edellytys on
osaaminen ja verkostoituminen sekä positiivinen
houkuttaminen pakottamisen
sijasta.
Eri muotoisia kasvukeskuksia ja yritysten
alihankintaverkostoja tukeva
politiikka lienee kaikkein
tehokkain keino alueellisen tasapainon saavuttamiseksi
sekä muuttoliikkeen
suuntaan ja tasapainoon vaikuttamiseksi.
Itsensä
kehittämisen ja oman
koulutustason nostamisen on oltava johtava ajatus
erityisesti juuri
syrjäseuduilla.
Maaseudun kehitykseen voidaan vaikuttaa
laajentamalla
yritysalaa, luomalla luottamus taloudellisen tuen
johdonmukaisuuteen sekä tarvittaessa osoittamalla luonnon
ja
turvallisuuden erityispiirteet maaseutumaisilla
seuduilla. Teknologiaan
perustuvat työpaikat ovat myöskin haja-asutusalueiden
erityisiä
mahdollisuuksia.
Aluepoliittisen toiminnan keskeisenä tavoitteena täytyy
olla taloudellisen
kasvun tukeminen; sen suunnan ohjaaminen - ei
rajoittaminen - ja
alueellisten erojen tasoittaminen sekä osaamisen ja
innovaatioiden
hyödyntämisen mahdollistaminen laaja-alaisesti.
Tässä
tehtävässä ei
pelottelulla ja turhalla vastakkainasettelulla voiteta
mitään.
JARI VILÉN
Kirjoittaja on kokoomuksen kansanedustaja Lapin vaalipiiristä.
Kolumnit -sivulle
|