Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Bisnesmiehelle sallitaan vain pieni erottuminen



Erottautuminen ei ole hyvää bisnespukeutumista. Liike-elämä ei kaipaa ns. suuria persoonallisuuksia, jotka ilmaisevat itseään pukeutumisella.


Bisnesmiehellä voi kyllä olla pitkäkin tukka, jos se on kauniisti poninhännällä ja hänen pukeutumisensa on muuten asiallisen huoliteltua, muotitaiteilija sanoi muotimessuilla Helsingissä.

- Pitkä tukka tai vaikka nuttura ei ole kielletty bisnesmieheltä, jos hänen asunsa on moitteeton, muotitaiteilija Matti Seppänen salli.

Seppänen toivoi pojille pukeutumiskasvatusta eteläeurooppalaiseen malliin. Italiassa isä ja poika katsovat yhdessä näyteikkunoita ja isä opastaa poikaa katsomaan ja arvioimaan myös pukeutumista. Kouluihinkin Seppänen haluaisi jonkinlaista pukeutumistaidon opetusta.

Meillä moni mies opettelee pukeutumista vasta aikuisena - ja sen huomaa. Seppänen kehottaa enemmän tietokoneista kuin pukeutumisesta tietäviä bisnesmiehiä luottamaan vaatettamisen asiantuntijoihin. Oma silmä kehittyy aikaa myöten, kun sille antaa mahdollisuuden.


Bisnespukeutuminen alkaa alushousuista

Seppänen pukee valkoisessa kylpytakissa lavalla odottavan liikemiehen alusvaatteista alkaen. Hän on valinnut miehelle valkoiset alushousut, jotka viestittävät neitseellisyyttä ja puhtautta. Samalla he kertovat, että mies on siisti ja huolehtii hygieniastaan.

Tällä kertaa mies ei pue aluspaitaa, mutta Seppäsellä ei ole mitään aluspaitaa vastaan. Valkoinen aluspaita sopii myös nuorelle miehelle, Seppänen sanoo.
- Eikä haittaa, että se näkyy paidasta läpi.

Yksi seikka bisnesmiehen paidassa on ehdoton: siinä on oltava pitkät hihat kesähelteelläkin.
- Lyhythihainen paita on arveluttava.

Seppänen valitsee miehelle paidan, joka on "uutta väritöntä maailmaa". Paita on metallisen harmaa tai harmahtavan valkoinen. Tämä vivahde sopii muotimiehen mukaan niin harmaan kuin sinisen sävyiseen pukuun, joka on suomalaisen miehen suosikki.


Gigoloasusteet jääkööt gigoloille

Liikemiehen on oltava tarkka asusteiden valinnassa. Mikään ei ole ikävämpää kuin haksahtaminen gigolotyylisiin kenkiin tai solmioon. Liike-elämä arvostaa klassisuutta ja tyylikkyyttä, joita tuotteen hinta ei takaa.

Housujen nosteleminen tavan takaa kertoo, että miehellä ei ole vyötä. Seppänen pitää vyötä tärkeänä asusteena.
- Se on maskuliinisuuden signaali, jolla voi myös rekvisoida.

Liikemiehemme on saanut Seppäseltä punertavan sävyisen liskovyön ja punaruskeat klassiset kengät. Sama punertava sävy toistuu miehen korallinvärisessä silkkisolmiossa, jonka siftaava punerrus vaihtuu karpalosta mustanpunaisen kautta pinkkiin.

- Paidan kauluksessa on avonainen kaula, Seppänen huomauttaa miehen solmiessa solmiota. Jos on vähänkin epävarma solmion leveydestä, klassinen 9-10 senttimetrin levyinen solmio on aina varma valinta.

Tumman harmahtavassa yksivärisessä puvussa mies on valmis valloittamaan bisnesmaailmaa. Hän saa itse päättää, pitääkö kiinni yhden vai kaksi ylintä nappia.
- Mikä tuntuu itsestä hyvältä ja missä vatsa näyttää parhaalta, Seppänen neuvoo nappiasiassa.


Silmälasimuotikin muuttuu

Bisnesmiehellä on usein silmälasit, mutta hän on unohtanut ne. Moni käyttää vielä suuria kultaisia tv-ruutuja, Seppänen kauhistelee. Moni mies ei ole huomannut, että silmälasikehystenkin muoti muuttuu.

Mies tarvitsee liikematkalla kolmet neljät silmälasit: yhdet aamupäiväksi, yhdet päiväksi ja yhdet iltakäyttöön. Seppänen uskoo, että neuvottelukumppanit panevat myönteisesti merkille miehen silmälasinvaihdot.

Liikemiehellä on yhtä ja toista muutakin käyttöesineistöä lompakosta kalenteriin. Pääohjeeksi Seppänen antaa sen, että kaiken pitää sopia miehen kokonaisuuteen.

- Mutta jos miehellä on tarpeeksi tyylitajua, pieni rikkominen on paikallaan bisnespukeutumisessakin. Viimeisen päälle tyylikäs mies voi valita jollekin pikkurekvisiitalleen vaikka räikeänvihreän muovikotelon.

STT-MH
4.2.2000


Kotimaa -sivulle