Lyhyt ajokielto ei vaikuta:
Nuoret autoilijat rikkovat helpommin liikennesääntöjä
Nuoret kuljettajat suhtautuvat liikennerikkomuksiin huolettomammin kuin muut autoilijat. Yli puolet nuorista miehistä ajaa usein ylinopeutta. Nuoret perustelevat sääntöjen rikkomista sillä, että arvioivat tilanteen vaarattomaksi.
Silti
toistuvasti sääntöjä rikkoville on sattunut
kolminkertaisesti
liikennevahinkoja, todetaan liikenneministeriön
tutkimuksessa.
Moniosaisessa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten
liikennerikkomuksia ja tietämystä seuraamuksista vuosina
1996-1998. Nuorille ja keski-ikäisille autoilijoille
tehtyihin
postikyselyihin vastasi yli 4500 kuljettajaa. Tutkimuksen
toisessa osassa seurattiin nuorten puhutteluja poliisin
luona.
Postikyselyjen vastaajat pitivät yksimielisesti
rattijuopumusta
erittäin vakavana rikkomuksena. Humalassa, ilman ajokorttia
tai päin punaista liikennevaloa ei juuri ajeta.
Keski-ikäiset
autoilijat eivät myöskään hurjastele, ohita keltaisen viivan
kohdalla tai roiku edellä ajavan perässä. Sen sijaan alle 15
km/h-ylinopeuteen mieskuljettajat suhtautuvat lievemmin.
Keski-ikäisistä miehistä kolmannes ajaa usein alle 15
km/h-ylinopeutta. Lisäksi lähes joka kymmenes mies ajaa
melko usein ilman turvavyötä.
Nuorista mieskuljettajista yli puolet kertoi ajavansa usein
ylinopeutta. Nuoret miehet pitivät muutenkin valtaosaa
rikkomuksista vähemmän vakavina kuin keski-ikäiset.
Nuoret
olivat muita useammin ajaneet suurta ylinopeutta, liian
lähellä
edellä ajavaa tai ilman turvavyötä. Tilastot osoittavat,
että
useista rikkomuksista kiinnijääneille nuorille oli sattunut
kolminkertaisesti liikennevahinkoja.
Autoilijat sanoivat ajavansa suurta ylinopeutta pääasiassa
siksi, että he pitävät sitä kyseisessä tilanteessa
vaarattomana.
Nuorten ylinopeuksia edistävät myös voimakkaat tunnetilat.
Päin punaisia ajaminen johtuu vain jossain määrin kiireestä.
Yhtä lailla syynä voi olla tarkkaamattomuus tai tilanteen
vaarattomana pitäminen.
Naiset suhtautuvat vakavasti riskeihin
Kuljettajien mukaan päin punaista ajamista estää eniten
ymmärrys onnettomuusriskistä ja halu noudattaa
liikennesääntöjä. Ylinopeuden ajamista estää myös pelko
kiinnijäämisestä ja rangaistusten ankaruus. Erityisesti
nuorilla
miehillä kiinnijäämisriski on tärkein syy nopeusrajoitusten
noudattamiseen, halu noudattaa sääntöjä taas vähäisin.
Täysin
päinvastoin ajattelevat keski-ikäiset naiset, joiden
ajotyyliä
ohjaa nimenomaan sisäistetty halu noudattaa
liikennesääntöjä.
Naiskuljettajat pitävät liikennerikkomusten tekemistä
yleensä
ottaen vakavampana kuin miehet. Naisautoilijoista viidennes
ajaa usein ylinopeutta.
Naiset jättävät ajamatta suurta
ylinopeutta nimenomaan onnettomuusriskin takia, eivätkä
niinkään kiinnijäämisen pelosta. Tämä vastaa tilastotietoja,
joiden mukaan liikennevahinkoon joutuneista 85 prosenttia on
miehiä.
Kaikki ikäryhmät tunsivat huonosti vuonna 1996
käyttöönotetun
liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmän. Vasta ajokortin
saaneet tiesivät seuraamuksista hieman enemmän, ja heidän
rikkomuksensa ovatkin vähentyneet.
Seuraamukset kuviteltiin
kuitenkin huomattavasti ankarammiksi. Kuljettajat arvelivat,
että toistuvista liikennerikkomuksista saa 11-17 viikon
ajokiellon, kun tosiasiassa ajokielto on yleensä pari
viikkoa.
Kyselyn perusteella kuljettajat sietäisivät huomattavasti
nykyistä pidempiä ajokieltoja. Vastaajien enemmistön
mielestä
useamman kuukauden ajokielto on sopivan ankara.
Postikysely tehtiin 18-20-vuotiaille ja 35-45-vuotiaille
autoilijoille vuonna 1996. Seuraavana vuonna kysely
uusittiin.
Tuloksissa ei ollut suuria eroja.
Nykyinen ajokielto liian lyhyt
Liikennerikkomuksia tehneiden nuorten miesten mielestä parin
viikon ajokielto tuntuu lyhyeltä.
Näin todetaan liikenneministeriön toisessa tutkimuksessa,
jossa
seurattiin paljon ajavien nuorten miesten puhutteluja
poliisin
luona.
Puhuttelussa toistuviin liikennerikkomuksiin syyllistyneelle
määrätään yleensä määräaikainen ajokielto. Nuoret
kuljettajat
odottivat keskimäärin pidempiä ajokieltoja ja olivat
helpottuneita kun taukoa oli pidettävä vain 2-3 viikkoa.
Tutkimukseen sisältyi kokeilu, jossa kuljettajille annettiin
ennakkotehtävä ennen puhuttelua. Kuljettajien oli arvioitava
omaa ajotyyliään ja syitä rikkomuksiin. Ne nuoret
kuljettajat,
joiden kanssa poliisi keskusteli vastauksista, olivat
tyytyväisempiä puhutteluun.
Puhuttelu koettiin tällöin
henkilökohtaisemmaksi. Vähiten ajatuksia herättävä taas oli
perinteinen yksisuuntainen varoituspuhe.
Tutkimus suosittelee puhuttelun kehittämistä kuljettajan
itsearviointia tukevaksi. Kuljettajan ensimmäisen puhuttelun
tulisi olla niin tehokas, että se katkaisisi nuoren
liikennerikkomusten sarjan.
Nykyinen liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmä otettiin
käyttöön neljä vuotta sitten. Sen mukaisesti kuljettaja saa
muistutuskirjeen ensimmäisen liikennerikkomuksensa jälkeen.
Jos kuljettaja tekee lisää rikkomuksia, poliisi kutsuu hänet
puhutteluun. Puhuttelu pidetään, jos kuljettajalle kertyy
vähintään kaksi liikennerikkomusta vuoden aikana tai kolme
rikkomusta kahden vuoden aikana.
Vuonna 1999 ajokieltoon määrättiin 11 500 kuljettajaa.
VT
4.2.2000
Kotimaa -sivulle
|