Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Television katselu lisääntynyt merkittävästi



Television katselu lisääntyi viime vuonna selvästi. Radion kuunteluun käytetty aika sen sijaan vähentyi edelleen hieman.


Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset käyttivät viime vuonna television katseluun keskimääräisenä päivänä 2 tuntia 41 minuuttia.

Lisäystä edellisestä vuodesta oli 11 minuuttia eli 7 prosenttia. Finnpanelin toimitusjohtajan Lena Sandellin mukaan muutosta voi pitää merkittävänä.

TV:n katselun kasvu johtui siitä, että ohjelmatarjonta lisääntyi ja vastaanottimesta löytyi entistä enemmän ohjelmaa eri kohderyhmille.

Radion kuuntelu jatkoi viime vuonna lievää hiipumista, mutta kansainvälisessä vertailussa suomalainen radiokuuntelu on edelleen hyvin vahvaa.


Nuori aktiiviväestö ja eläkeläiset esillä

Kaikista ikäryhmistä 65-vuotiaat ja sitä vanhemmat katsojat pysyttelivät tiiviimmin tv:n ääressä, keskimäärin 3 tuntia 58 minuuttia päivässä. Se oli 17 minuuttia enemmän kuin edellisenä vuotena.

Vanhemman polven lisäksi nuorempi aktiiviväestö, eli 3-35-vuotiaat, kasvatti tv:n katseluaan. Muutos edellisvuodesta oli tässä ikäryhmässä arviolta 15-20 prosenttia.

Suosituin katseluaika on hiukan laajentunut edellisvuotisesta. Nykyään se on suurinpiirtein klo 18.30-23.

Viime vuoden katsotuin kanava oli MTV3, jota seurattiin keskimäärin 1 h 8 min. päivässä. Kokonaisuudesta Ylen ykkös- ja kakkoskanava vei kuitenkin suurimman osuuden, 43 prosenttia. MTV3 oli heti perässä prosentin päässä. Nelosen viipale oli 10 prosenttia.

Televisio tavoitti viime vuonna päivittäin keskimäärin 3,4 miljoonaa yli 10-vuotiasta suomalaista. Kaikkien kanavien päivittäinen tavoittavuus kasvoi. Nelosen kasvu oli korkein. Toissa vuoden luku oli 28 prosenttia ja viime vuonna 35 prosenttia väestöstä.


Radio tavoittaa lähes kaikki

Vaikka radiota kuunneltiin viime vuonna hiukan vähemmän kuin vuotta aiemmin, se tavoittaa yhä lähes jokaisen kansalaisen.

Keskimääräisenä päivänä radiota kuunteli 79 prosenttia ja viikon aikana 95 prosenttia suomalaisista, jotka olivat täyttäneet yhdeksän vuotta.

Päivittäinen keskimääräinen radion kuuntelun käytetty aika oli 3 tuntia 10 minuuttia. Tämä oli 9 minuuttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Radiota kuunnellaan edelleen eniten kotona. Yksi keskeinen syy kuuntelun hiipumiseen on se, että työllisyys on parantunut. Tämän vuoksi myös työpaikoissa ja autoissa tapahtuva kuuntelu on lisääntynyt.

Television aamu- ja päivälähetykset ovat anastaneet kuuntelua radiolta.


Varttunut ahkerin radionkuuntelija

Alle 15-vuotiaat kerkiävät kuunnella radiota vain reilun tunnin päivässä, kun taas varttuneempi eli noin 60-vuotias väestö kuuntelee sitä neljä kertaa enemmän. Kiintymyksessä radioon tapahtuu selvä hyppäys, kun ylitetään 45 vuoden ikä.

Kanavauskollisuus on lisääntynyt. Nyt keskimäärin yhtä kanavaa kuuntelee 75 prosenttia suomalaisista, kun vielä neljä vuotta aikaisemmin luku oli 63 prosenttia.

Kuulijoiden merkittävä piirre on se, että he hakeutuvat entistä enemmän omalle suosikkikanavalle.


Yleä kuunnellaan kanavista eniten

Kaikista kanavista kuunnellaan Yleä 60 prosenttia ja kaupallisia kanavia 40 prosenttia kuunteluajasta. Radio Suomi maakuntaradioineen hallitsee 44 prosentin kanavaosuudellaan suomalaista kuuntelua.

Paikallisradioiden kanavaosuus on neljännes. Radio Novan osuus valtakunnallisena toimijana 13 prosenttia.

Paikallisradiot tavoittavat yhteensä vähän enemmän kuulijoita kuin Radio Suomi keskimääräisenä päivänä.

TV:n katsojamäärät ja radion kuulijamäärät kohtasivat toisensa puoli klo 17. Toissa vuonna leikkauspiste syntyi vasta klo 17.30.

STT-MH
4.2.2000


Ajassa -sivulle