Valtaosalla koululaisista valoisa minäkuva
Suomeen on kymmenen viime vuoden kuluessa kasvanut nuorten aikuisten kahtiajakautunut joukko, josta valtaosalla on valoisa elämänasenne ja hyvä itsetunto, osalla taas varhaisilta kouluvuosilta peritty huono minäkuva.
Teologian lisensiaatti Mari-Anna Frangén tutki väitöskirjaansa
vuosina 1989-91 kirjoitettuja 3.-9. luokkalaisten lasten ja
nuorten aineita. Edessä häämöttävä lamanahdistus ei niissä
vielä liiemmälti tuikahdellut.
- Mutta oli niitäkin, joiden aineissa henkinen pahoinvointi tuli
selvästi esiin. Yksikin lapsi ihmetteli, että "mitä järkeä siinä on
että ensin mennään kouluun ja sitten kotiin. Maataan vähän
aikaa ja sitten mennään takaisin kouluun tai aikuiset menee
töihin". Elämässä ei näkynyt mitään muuta kuin työ ja
arkirutiinit, Frangén mainitsee.
Väittelijän mukaan kielteistä elämänasennetta ja itsetuntoa
ilmaisevat aineet olivat paikoin hyvinkin hälyttäviä. Ja kun
elämänasenne on usein pysyvä, syrjäytyminen voi siis jo alkaa
lapsena, Frangén huomauttaa.
Suomi ja Ruotsi samalla viivalla
Väitös on osa yhteispohjoismaista tutkimusta, jossa
suomalaislasten tekstien lisäksi mukana oli ruotsalaislasten
aineita.
- Arvomaailma näyttää olevan jopa yllättävän samantyyppinen
sekä suomalais- että ruotsalaislapsilla. Suurimmalla osalla oli
toki tasapainoinen ja myönteinen elämänkatsomus. Trendit
ovat samoja ja keskiössä molempien maiden lapsilla on perhe,
koulu ja kaverit, Frangén mainitsee.
Hän huomauttaa kuitenkin, että tilanne Suomessa on sitten
90-luvun alun muuttunut.
- Nykyään koululuokassa on enemmän kuin kaksi sellaista, jolla
on näkyviä ongelmia.
"Rakastan elämää"
Viime lauantaina Helsingin yliopistossa tarkastettu väitös osoittaa,
että elämänkatsomuksen rakennuspalikoita ovat myös
uskontoon liittyvät asiat, kuten käsitykset jumalasta,
kuolemasta ja tuonpuoleisesta elämästä.
- Kuolemasta lapsilla on varsin realistinen kuva. Se
hyväksytään, vaikka toisaalta lasten kirjoituksista saattoi
löytää liikuttavia "rakastan elämää" -tyyppisiä ilmauksia,
Frangén sanoo.
Suomalais- ja ruotsalaislasten välillä isoimpia eroja löytyi
Frangénin mukaan nimenomaan uskonnollisista käsityksistä ja
jumalakuvista. Suomalaislapset ovat ruotsalaisia perinteisessä
mielessä uskonnollisempia. Väittelijän mukaan se johtuu osittain
koulujen erilaisesta tyylistä opettaa uskontoa.
- Meillä uskonnonopetus perustuu tunnustuksellisuuteen, kun
taas Ruotsissa opetetaan uskontotietoa, hän huomauttaa.
Lasten aineista Frangén löytää selkeän elämänkatsomuksellisen
kehityskaaren ala-asteelta yläasteelle. Kun kolmasluokkalainen
puhuu jumalasta "pienenä vanhana ukkona, jolla on pitkä
valkoinen parta", yläastelaisen näkemys on jo laajempi.
- Olisi kiva tietää onko jumala todella olemassa. Miten sitten
pitäisi olla, että jumala on tyytyväinen? seiskaluokkalainen
ihmettelee.
Opetuksesta elämän eväitä
Frangén pitää koulua kasvattajana, joka muokkaa ison osan
ihmisen elämänkatsomusta. Väittelijä peräänkuuluttaa
koululaitokselta "elämäneväiden" jakamista - oli se sitten
vaikkapa maailman syntyteorioiden läpikäymistä tai pohdintoja
tulevasta ammatista. Kunhan se on sellaista, mistä lapsi on
itse kiinnostunut.
- Kysymykset pitäisi poimia lapsen omista
kiinnostuksenaiheista. He ovat hirveän uteliaita elämälle ja
lapset saadaan innostumaan silloin, kun esimerkit tulevat
heidän omasta elämästään.
Koululla on Frangénin mukaan sosiaalistava rooli, eikä se saa
hänen mukaansa unohtaa niitä joilla itsetunto on heikko.
Tutkimuksesta käy ilmi, että huonon itsetunnon pohja on usein
koulusta lähtöisin: koulukiusausta tai vain kavereiden puutetta.
- Syrjäytyminen alkaa jo tässä vaiheessa, kun lapsi ei löydä
paikkaansa sosiaalisissa kuvioissa. Koululla pitäisi olla
"piilo-opetussuunnitelma", joka tuuppisi vähän sinnepäin, mistä
se paikka voisi löytyä, Frangén sanoo.
STT-IKK
5.5.2000
Kotimaa -sivulle
|