Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttajien tietosuoja kiinnostaa myös mainostajia



Kuluttajien tietosuoja ja henkilötietojen käsittely kiinnostaa myös suoramarkkinointia tekeviä yrityksiä. Suomen Suoramarkkinointiliitto on yhteistyössä tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa laatinut käytännesäännöt, joilla määritellään miten henkilötietoja voidaan markkinoinnissa käyttää.


Säännöissä on erityisesti otettu huomioon uusissa viestimissä, kuten sähköpostissa ja matkapuhelimessa, mainostaminen. Käytännesäännöt tulkitsevat uutta henkilötietolakia etukäteen. Sääntöjä käytetään kuluttajille suuntautuvan suoramainonnan ohjeistukseen.

- Säännöt sitovat liiton jäseniä ja sääntöjen rikkominen merkitsee liitosta erottamista, kertoo hallituksen puheenjohtaja Timo Saini.

Timo Saini uskoo vakaasti uusien medioiden merkityksen ja käytön kasvuun myös markkinoinnin lähitulevaisuudessa. Sainin mukaan yhä erilaistuvien matkapuhelimien ja vuorovaikutteisen digitaalitelevision käyttömahdollisuudet mainonnassa ovat suuret.

Kuluttajan profilointi muodostuu suoramainonnassa yhä tärkeämmäksi osaksi mainonnan suunnittelua ja kohdistamista. Saini uskoo kohdemainonnan laajenevan kaikkeen mainontaan lähivuosien aikana.


Kuluttajalta saatava suostumus

Käytännesääntöjen laatimiseen osallistunut Timo Lappi Suoramarkkinointiliitosta korostaa, että käytännesäännöissä on pyritty ottamaan huomioon tasapuolisesti niin mainontaa tekevien yritysten tarpeet kuin kuluttajien oikeus yksityisyyteen.

Kuluttajalla on Lapin mukaan nykyään parempi mahdollisuus saada tietoja henkilötietojensa käsittelystä.

Käytännesääntöjen mukaan kuluttajien henkilötietoja saa käyttää mainonnassa periaatteessa vain kuluttajan suostumuksella.

Suostumuksella tarkoitetaan kuluttajan vapaaehtoisesti antamaa yksiselitteistä tietoista tahdonilmaisua. Kuitenkin yritykset saavat käyttää asiakkaidensa henkilötietoja mainontatarkoituksiin.

Tämän lisäksi yrityksen ylläpitämästä henkilörekisteristä saa luovuttaa tietoja mainonnan käyttöön, jos kuluttaja ei ole kieltänyt tietojen luovuttamista ja kuluttaja on tietoinen tietojen luovutuksesta. Yritys saa käsitellä niitä kuluttajia koskevia tietoja, jotka ovat sen liiketoiminnan kannalta tarpeellisia.

Tällaiseen henkilörekisteriin saa tallettaa tiedot kuluttajan nimestä, arvosta tai ammatista, iästä, sukupuolesta, äidinkielestä ja lisäksi yhden muun tunnistetiedon. Näiden henkilötietojen lisäksi rekisterissä saa olla kuluttajan yhteystiedot, eli postiosoite, puhelinnumero, faksinumero tai sähköpostiosoite.


Uudet viestimet mukana säännöissä

Suoramarkkinointiliiton käytännesääntöjen mukaan televiestinmainonta on mahdollista pelkästään kuluttajan suostumuksella. Suostumusta ei tarvitse kuitenkaan erikseen pyytää, jos kuluttaja on yrityksen asiakas tai käyttää muuten hyväkseen yrityksen palveluja.

Televiestimillä tarkoitetaan faksia, sähköpostia, matkapuhelimen tekstiviestiä ja muita automaattisia soittojärjestelmiä.

Jokaisella kuluttajalla on uusien sääntöjen mukaan oikeus tietää, mitä tietoja hänestä on olemassa ja miksi. Jokaisella on myös oikeus kieltää henkilötietorekisterinpitäjää luovuttamasta tietojaan mainontatarkoituksiin.

Suoramarkkinointiliitto ylläpitää alan yhteisiä markkinointikieltorekistereitä. Näitä ovat osoitteellisen suoramarkkinoinnin kieltorekisteri ja puhelintarjonnan rajoituspalvelu.


Pelisäännöt kuntoon etukäteen

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan Suoramarkkinointiliiton käytännesäännöt auttavat mainontaa tekeviä yrityksiä toimimaan nykyisten lakien ja määräysten mukaan.

Käytännesäännöt perustuvat henkilötietolakiin ja lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta.

Aarnion mukaan käytännesäännöt ovat hyvä tapa yhdistää laki ja alan sisäinen itsesääntely. Tietosuojassa on hänen mukaansa ensisijaisesti kysymys siitä, että kahden osapuolen - kuluttajan ja yrityksen - välille saadaan tasapaino.

Reijo Aarnion mielestä käytännesäännöillä ehkäistään ennakolta mahdollisia tapauksia, jotka tulisivat aikanaan tietosuojavaltuutetun hoidettavaksi.

- On muistettava, että uusi tekniikka ei oikeuta sinänsä mihinkään, kuluttajalla on aina oikeus kieltäytyä mainonnasta, korostaa Aarnio.


Tieto lisää suojaa

Aarnion mukaan tietämys teleliikennelaista ja uusiin medioihin liittyvistä käytännöistä on vielä varsin huonoa. Uusiin medioihin on lisäksi tulossa koko ajan uusia palveluntuottajia, jotka eivät välttämättä tiedä oman toimintansa vaikutuksia.

Tässä tilanteessa Aarnio näkee uusia tietosuojaongelmia.
- Yksityiskohtaisten profiilitietojen kerääminen kuluttajasta on kiellettyä, muistuttaa Aarnio.

Asiakasprofiiliin perustuva mainonta on kokonaisuudessaan mahdollista vain asiakkaan suostumuksella.

Tällä hetkellä Internetissä asioiva kuluttaja on paljolti oman aktiivisuutensa varassa, kertoo ylitarkastaja Heikki Partanen Tietosuojavaltuutetun toimistosta. Kuluttajan onkin syytä olla tietoinen omasta tietosuojastaan ja pitää siitä myös aktiivisesti huolta.

STT-IA
6.10.2000


Kotimaa -sivulle