Kuluttajien tietosuoja kiinnostaa myös mainostajia
Kuluttajien tietosuoja ja henkilötietojen käsittely kiinnostaa myös suoramarkkinointia tekeviä yrityksiä. Suomen Suoramarkkinointiliitto on yhteistyössä tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa laatinut käytännesäännöt, joilla määritellään miten henkilötietoja voidaan markkinoinnissa käyttää.
Säännöissä on erityisesti otettu huomioon uusissa viestimissä, kuten sähköpostissa ja matkapuhelimessa, mainostaminen. Käytännesäännöt tulkitsevat uutta henkilötietolakia etukäteen. Sääntöjä käytetään kuluttajille suuntautuvan suoramainonnan ohjeistukseen.
- Säännöt sitovat liiton jäseniä ja sääntöjen rikkominen merkitsee liitosta erottamista, kertoo hallituksen puheenjohtaja Timo Saini.
Timo Saini uskoo vakaasti uusien medioiden merkityksen ja käytön kasvuun myös markkinoinnin lähitulevaisuudessa. Sainin mukaan yhä erilaistuvien matkapuhelimien ja vuorovaikutteisen digitaalitelevision käyttömahdollisuudet mainonnassa ovat suuret.
Kuluttajan profilointi muodostuu suoramainonnassa yhä tärkeämmäksi osaksi mainonnan suunnittelua ja kohdistamista. Saini uskoo kohdemainonnan laajenevan kaikkeen mainontaan lähivuosien aikana.
Kuluttajalta saatava suostumus
Käytännesääntöjen laatimiseen osallistunut Timo Lappi Suoramarkkinointiliitosta korostaa, että käytännesäännöissä on pyritty ottamaan huomioon tasapuolisesti niin mainontaa tekevien yritysten tarpeet kuin kuluttajien oikeus yksityisyyteen.
Kuluttajalla on Lapin mukaan nykyään parempi mahdollisuus saada tietoja henkilötietojensa käsittelystä.
Käytännesääntöjen mukaan kuluttajien henkilötietoja saa käyttää mainonnassa periaatteessa vain kuluttajan suostumuksella.
Suostumuksella tarkoitetaan kuluttajan vapaaehtoisesti antamaa yksiselitteistä tietoista tahdonilmaisua. Kuitenkin yritykset saavat käyttää asiakkaidensa henkilötietoja mainontatarkoituksiin.
Tämän lisäksi yrityksen ylläpitämästä henkilörekisteristä saa luovuttaa tietoja mainonnan käyttöön, jos kuluttaja ei ole kieltänyt tietojen luovuttamista ja kuluttaja on tietoinen tietojen luovutuksesta. Yritys saa käsitellä niitä kuluttajia koskevia tietoja, jotka ovat sen liiketoiminnan kannalta tarpeellisia.
Tällaiseen henkilörekisteriin saa tallettaa tiedot kuluttajan nimestä, arvosta tai ammatista, iästä, sukupuolesta, äidinkielestä ja lisäksi yhden muun tunnistetiedon. Näiden henkilötietojen lisäksi rekisterissä saa olla kuluttajan yhteystiedot, eli postiosoite, puhelinnumero, faksinumero tai sähköpostiosoite.
Uudet viestimet mukana säännöissä
Suoramarkkinointiliiton käytännesääntöjen mukaan televiestinmainonta on mahdollista pelkästään kuluttajan suostumuksella. Suostumusta ei tarvitse kuitenkaan erikseen pyytää, jos kuluttaja on yrityksen asiakas tai käyttää muuten hyväkseen yrityksen palveluja.
Televiestimillä tarkoitetaan faksia, sähköpostia, matkapuhelimen tekstiviestiä ja muita automaattisia soittojärjestelmiä.
Jokaisella kuluttajalla on uusien sääntöjen mukaan oikeus tietää, mitä tietoja hänestä on olemassa ja miksi. Jokaisella on myös oikeus kieltää henkilötietorekisterinpitäjää luovuttamasta tietojaan mainontatarkoituksiin.
Suoramarkkinointiliitto ylläpitää alan yhteisiä markkinointikieltorekistereitä. Näitä ovat osoitteellisen suoramarkkinoinnin kieltorekisteri ja puhelintarjonnan rajoituspalvelu.
Pelisäännöt kuntoon etukäteen
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan Suoramarkkinointiliiton käytännesäännöt auttavat
mainontaa tekeviä yrityksiä toimimaan nykyisten
lakien ja määräysten mukaan.
Käytännesäännöt
perustuvat henkilötietolakiin ja lakiin
yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja
teletoiminnan tietoturvasta.
Aarnion mukaan käytännesäännöt ovat hyvä tapa
yhdistää laki ja alan sisäinen itsesääntely.
Tietosuojassa on hänen mukaansa ensisijaisesti
kysymys siitä, että kahden osapuolen - kuluttajan
ja yrityksen - välille saadaan tasapaino.
Reijo Aarnion mielestä käytännesäännöillä
ehkäistään ennakolta mahdollisia tapauksia, jotka
tulisivat aikanaan tietosuojavaltuutetun
hoidettavaksi.
- On muistettava, että uusi tekniikka ei oikeuta
sinänsä mihinkään, kuluttajalla on aina oikeus
kieltäytyä mainonnasta, korostaa Aarnio.
Tieto lisää suojaa
Aarnion mukaan tietämys teleliikennelaista ja
uusiin medioihin liittyvistä käytännöistä on vielä
varsin huonoa. Uusiin medioihin on lisäksi tulossa
koko ajan uusia palveluntuottajia, jotka eivät
välttämättä tiedä oman toimintansa vaikutuksia.
Tässä tilanteessa Aarnio näkee uusia
tietosuojaongelmia.
- Yksityiskohtaisten profiilitietojen kerääminen
kuluttajasta on kiellettyä, muistuttaa Aarnio.
Asiakasprofiiliin perustuva mainonta on
kokonaisuudessaan mahdollista vain asiakkaan
suostumuksella.
Tällä hetkellä Internetissä asioiva kuluttaja on
paljolti oman aktiivisuutensa varassa, kertoo
ylitarkastaja Heikki Partanen
Tietosuojavaltuutetun toimistosta. Kuluttajan
onkin syytä olla tietoinen omasta tietosuojastaan
ja pitää siitä myös aktiivisesti huolta.
STT-IA
6.10.2000
Kotimaa -sivulle
|