Verkkouutiset

Sisältö
Etusivu
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Mökkiläisten kakkosasumista edistetään rakentamiskampanjalla



Saaristoasiain neuvottelukunta järjestää ensi vuonna yhdessä kuntien ja sidosryhmien kanssa valtakunnallisen vapaa-ajan asuntojen korjaus-, jätevesijärjestelmien parantamis-, sähköistys- ja uudisrakentamiskampanjan. Kampanjan tarkoituksena on vahvistaa maaseudun elinvoimaa kakkosasumisella.


Kampanjaa koskeva kutsu on lähetty kunnille, joissa on paljon mökkiläisiä tai joille mökkeilyllä on kauppakeskuksena huomattava merkitys. Kampanjassa on mukana 200 kuntaa.

Vapaa-ajan asuminen on noussut yhdeksi maaseudun tärkeimmistä kehitysasioista. Siihen käytetään vuosittain 8,5 miljardia markkaa.

Mökkiläisiä on haja-asutusalueilla jo vakituisia asukkaita enemmän. Kehitystyötä mökkeilyn ympärillä on tarkoitus voimistaa asian merkitystä vastaavalla tavalla.

Vapaa-ajan asuntojen peruskorjaus- ja laajennustarve on suuri mökkien ikärakenteen ja ympärivuotisen käytön kasvun takia. Vapaa-ajan lisääntyminen ja etätyö asettavat mökeille korkeampia vaatimuksia.

Jätevesien käsittelyn parantaminen kaipaa erityistä huomiota ja auttaa osaltaan valtakunnallisen vesiensuojelun tavoiteohjelman tavoitteiden saavuttamista.

Vapaa-ajan asukkaat itsekin tiedostavat asian, sillä 34 prosenttia mökkiläisistä on tyytymättömiä mökkinsä viemäröintiin. Myös käyttövesijärjestelmät kaipaavat parannusta.


Puolet vapaa-ajan asunnoista vailla sähköä

Noin puolet eli 200 000 vapaa-ajan asuntoa on sähköistämättä. Osassa näistä mökeistä verkkosähkö on sopiva vaihtoehto.

Vapaa-ajan asuntojen hyvä suunnitelmallinen uudisrakentaminen kaipaa myös tukea. Puoli miljoonaa taloutta toivoo voivansa hankkia mökin kymmenen vuoden aikana.

Tästä huolimatta rakentamisen määrä on pudonnut viime vuosikymmenen alkuun verrattuna 9000:sta 4500:aan.

Kaavoituksen edetessä on mahdollisuus aktiivisempaan markkinointiin, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaavat.
- Tämä merkitsee lisää pysyvää ostovoimaa ja osaamisresursseja maaseudulle, neuvottelukunta toivoo.

Mökkiläisiä aktivoidaan kampanjalehdellä, mökkien rakentamis- ja korjausoppaalla, yhteistyöyritysten markkinoinnilla sekä kuntakohtaisilla tilaisuuksilla ja neuvonnalla.

Kampanjaan kuuluu myös mainontaa valtakunnallisissa ja alueellisissa viestimissä. Maakunnallisesti järjestetään koulutusta ja tiedotusta kuntien yhteyshenkilöille.

Kampanjan rahoitus haetaan yrityksiltä, maaseutupolitiikan yhteistyöryhmältä, maa- ja metsätalousministeriöltä, sisäasiainministeriöltä, ympäristöministeriöltä ja kunnilta.

Yhteistyöyrityksiksi ovat jo lupautuneet sähköalaa edustava Fortum sekä vesi- ja viemärijärjestelmiä edustava Uponor. Kustannusarvio on 1,3 miljoonaa markkaa.

IA
6.10.2000


Kotimaa -sivulle