Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Stealth-alukset tulossa

Merivoimien uuden taisteluvenelaivueen prototyyppikokeet loppusuoralla



Merivoimien tämän vuosituhannen taistelulaivuehankkeen prototyyppikokeet on Hamina-luokan ohjusveneen osalta pääosin jo tehty ja osin loppusuoralla.


- Valmius toisen samanlaisen aluksen tilaamisesta on olemassa, vahvistaa insinöörikommodori Pekka Lopmeri Merivoimien esikunnan materiaaliosastolta.

Valtion ensi vuoden tulo- ja menoarvioehdotukseen sisältyvässä merivoimien uudistamissa on esitetty uusi 120 miljoonan markan tilausvaltuus, joka on tarkoitettu toisen ohjusveneen rakentamisen käynnistämiseksi.

Niin ikään on saatu valmiiksi taistelulaivueeseen rakennettavan ilmatyynyaluksen prototyypin mallikokeet. T2000-nimellä kulkevan prototyypin valmistus on jo aloitettu Aker Finnyardsin telakalla.

Ensimmäinen ilmatyynyaluksen hankintasopimus allekirjoitettiin viime helmikuussa. Ensimmäinen uuden sukupolven taisteluvene luovutetaan merivoimille vajaan vuoden kuluttua.

Merivoimien suurimmalla yksittäisellä hankkeella Laivue 2000:lla korvataan merivoimista vuoteen 2004 mennessä poistuvat Turunmaa-luokan tykkiveneet ja Tuima-luokan nopeat miinanlaskijat ja vanhat R-luokan vartioveneet.

Koulutusalukset Rihtniemi ja Rymättylä on jo runsas vuosi sitten luovutettu Viron merivoimille.


Nykyaikaista häivetekniikkaa

Taistelulaivue 2000:n suunniteltu kokoonpano on kaksi raskaampaa uppoamarunkoista ohjusvenettä ja neljä kevyempää ilmatyynyalusta. Niiden rakentamisessa sovelletaan häivetekniikkaan.

Tämä tekniikka on paremmin tullut tietoon steath-hävittäjistä ja -pommikoneista, jotka on rakennettu tutka-aaltoja imevistä tai väistävistä materiaaleista.

Häivealuksissa ei aivan näin pitkälle mennä. Niihin joka tapauksessa sovelletaan nykyaikaista häiveteknologiaa.

Tutkaa vältetään mm. pienentämällä alusten peräaaltoihin siirtyvää lämpöä ja pinnoittamalla aluksen viistoiksi suunnitellut rakenteet tutka-aaltoja sammuttavin ja väistävin maalein sekä rakentein.

Suurissa ohjusveneissä pakokaasut ohjataan pinnan alle, mutta ilmatyynyaluksissa se ei ole mahdollista. Niihin asennetaan ilmatorjunta-aseistus.


Strategisen iskun torjunta

Uuden laivueen päätehtävä on strategisen iskun torjunta. Se edellyttää suurta siirtymänopeutta ja ketteryyttä sekä saariston mahdollisimman tehokasta hyväksikäyttöä.

Laivueen kaksi suurinta alusta rakennetaan nykyisten ohjusveneiden kokoisiksi. Ne varustetaan täydellisillä johtamisjärjestelmillä ja kevyitä ilmatyynyaluksia raskaammalla aseistuksella.

Itse ilmatyynyalukset, joita alkuvaiheessa tilataan neljä, perustuu poikkeukselliseen ajatteluun, jossa lähtökohtana on Suomen rannikon sokkeloisuus ja karikkoisuus. Niiden suurimpina valtteina on suuri nopeus, riippumattomuus perinteisistä väylistä ja ympärivuotinen käyttö.

Ilmatyynyalusten asejärjestelmävaihtoehdot ovat samoja kuin Hamina-luokassa. Vaihtoehtoina ovat ohjus-, miina- ja torpedojärjestelmät.


Ilmatyynyteknologia Yhdysvalloista

Hankkeen toteutukseen liittyy ilmatyynyteknologian siirto Yhdysvalloista Suomeen osana Hornet-torjuntahävittäjien vastakauppavelvoitteita.

Ratkaisu perustuu Yhdysvaltojen merivoimien ilmatyynyalusten maihinnousukäytön kokemuksiin. Yhden ilmatyynyaluksen hinnaksi tulee noin 80 miljoonaa markkaa. Hankkeen työllistävä vaikutus on Suomessa noin 75 henkilötyövuotta.

Ilmatyynyalusten rakenteessa tullaan käyttämään ohuista alumiinilevyistä ja pursotteista hitsaamalla koottuja paneeleita sekä muovikomposiitteja. Runkorakennetta kiertävä helma on luonnonkumia ja neopreemia.

Pääkoneistona on kaksi Allied Signal TF40 -kaasuturbiinia, jotka käyttävät ilmapotkureita sekä nosto- ja keulaohjailupuhaltimia.

Teknologiasiirron amerikkalainen osapuoli on Boeing ja sen alihankkija BLA. Aluksesta tulee 27,4 metriä pitkä ja 15,4 metriä leveä. Sen kokonaispaino on noin 85 tonnia ja esteen ylityskyky 1,3 metriä. Suurin nopeus on 50 solmua.

STT-IA
6.10.2000


Kotimaa -sivulle