|
Puolueet rinnastetaan savuke- ja alkoholivalmistajiin Kuluttajavirasto ja Opetushallitus ovat antaneet kouluille ja oppilaitoksille yhteiset pelisäännöt sponsorointi- ja markkinointiyhteistyöhön. Ohjeissa kaupallisuuteen kehotetaan suhtautumaan pidättyvästi. Kiellettyjen sponsoreiden listan kärjessä ovat savuke- ja alkoholivalmistajat sekä - poliittiset puolueet. Pääasiassa perusopetusta antavien koulujen tarpeisiin laadittu muistilista on tarkoitettu tueksi tilanteisiin, joissa joudutaan päättämään suhtautumisesta erilaisiin kaupallisiin yhteistyötarjouksiin ja markkinointiin koulussa. Ohjeistoa voi laatijoiden mukaan käyttää myös lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa.
Ohjeissa kouluja pidetään mainostajille houkuttelevana markkinointikanava. Kuluttaja-asiamiehen mukaan etenkin viimeisen vuoden aikana kouluista on tullut useita kaupallisiin yhteistyötarjouksiin liittyviä tiedusteluja ja ilmoituksia.
Vanhemmat päättävät lastensa kaupallisesta yhteistyöstäOhjeissa myönnetään, että kaupallinen yhteistyö saattaa auttaa koulua toteuttamaan jonkin hankkeen, johon muuten ei olisi varaa. - Kaupallisessa yhteistyössä kannattaa kuitenkin säilyttää kriittinen suhtautuminen yritysten markkinointiin ja muistaa koulun ensisijainen tehtävä lasten kasvattajana ja puolueettoman tiedon jakajana. Koulun tehtävä ei ole toimia markkinointikanavana, ohjeissa teroitetaan. Lasten vanhemmilla on kuluttajaviraston ja opetushallituksen mukaan ensisijainen oikeus päättää siitä, millaiseen kaupalliseen yhteistyöhön lapset saavat osallistua tai millaista kaupallista aineistoa heidän lapsilleen saa jakaa. - Sponsorointi ja muu markkinointi ei saa rohkaista lapsia painostamaan vanhempiaan ostamaan sponsorin tai muun markkinoinnin harjoittajan tuotteita. Markkinoinnin täytyy olla tunnistettavaa. Peitelty mainonta ei ole sallittua, kielto kuuluu.
Puolueet rinnastetaan sponsoroijina savuke- ja alkoholituotteisiin
Ohjeissa muistutetaan, ettei sponsorointi ja muu kaupallinen yhteistyö saa johtaa koulun tai sen ylläpitäjän riippuvuuteen tuen antajasta. Yhteistyön ehdot ja toteuttamismuodot eivät saa olla ristiriidassa koulun kasvatus- ja opetustehtävän kanssa. - Jotkut yritykset (joiden toimialana on esimerkiksi tupakkatuotteet ja alkoholi) ja yhteisöt (esimerkiksi poliittiset puolueet) ovat ilman muuta soveltumattomia koulun sponsoriksi. Kaikille hyväksyttävänä pidettäville sponsorointiin halukkaille yrityksille ja yhteisöille on taattava yhtäläiset mahdollisuudet, ohje erittelee. Jo sponsoroinnin ja muun markkinoinnin suunnittelu pitäisi ohjeistuksen mukaan tapahtua kolmikantaisesti koulun, yritysten ja kotien kesken. Tämä koskee myös yrittäjyyskasvatukseen, kummiluokkatoimintaan ja työelämään tutustumiseen liittyviä hankkeita. - Sponsorilla on oikeus saada logonsa näkyviin hankkeen yhteydessä. Sponsori voi myös mainita koulun ulko-puolelle suuntautuvassa markkinoinnissaan, että se tukee koulun hanketta. Sponsorin ei pidä saada vaikuttaa hankkeen, esimerkiksi opetusaineiston tai liikuntatapahtuman sisältöön. Sponsorin ei ole sallittua esimerkiksi esitellä omien tuotteidensa kuvia tai mainoksia eikä kehotuksia ostaa sponsorin tuotteita, neuvo kuuluu.
Markkinointiviestinnän opetusta ala-asteelle?
Viranomaisten ohjeistus kieltää suoramarkkinoinnin osoittamisen lapsille. Sen sijaan lasten vanhemmilta on kysyttävä lupa markkinointimateriaalin, kuten mainosten, tuotenäytteiden tai mainoslahjojen jakoon.
Monet yritykset tai järjestöt tuottavat ja tekevät asiasisällön puolesta käyttökelpoisia kiinnostavia opetusaineistoja.
Alaikäisten oppilaiden vanhemmilta olisi niin ikään hyvä hankkia oppilaille osallistumislupa tilaisuuksiin, joissa esiintyy tapahtumamarkkinointia, kaupallisiin kilpailuihin tai muihin perinteisestä mainonnasta poikkeaviin markkinointimuotoihin. Ohjeissa muistutetaan myös, että oppilas tarvitsee huoltajan suostumuksen luokkasormusten, t-paitojen ja muiden tuotteiden ostamiseen. - Alaikäinen ei voi tehdä tilauksia tai ostoksia ilman vanhempien lupaa. Kouluvalokuvauksista kuluttaja-asiamies on antanut erilliset ohjeet. Vanhemmille on tiedotettava etukäteen kuvauksen ajankohdasta, kuvalajitelmasta, hinnasta ja kuvien palautusoikeudesta. Opetushallituksen ja kuluttajaviraston mukaan kaupallisen vaikuttamisen ilmiöt voivat olla kouluille kiinnostavia myös kuluttaja- ja viestintäkasvatuksen näkökulmasta. - Sponsoroidut ja muut markkinointihankkeet voi ehkä hyödyntää opetuksessa. Niiden avulla voi valmentaa oppilaita selviytymään kulutusyhteiskunnassa, viranomaiset arvelevat.
ILPO KIURU
|