Via Finlandia: Kolmostie vie liikennekäytävien Suomeen
Kolmostie muuttuu 12. lokakuuta Helsingin ja Tampereen välillä moottoritieksi, kun viimeinen rakenteilla ollut osuus otetaan käyttöön. Moottoritien valmistuminen on harppaus kohti liikennekäytävien Suomea ja uutta aluepoliittista ajattelua.
Kolmostien varrella sijaitsevien kaupunkien verkosto on valmiina
sadonkorjuuseen. Kaupunkien 1994 perustama Via Finlandia
-hanke kehittää ja markkinoi liikennekäytävää, joka ulottuu
pääkaupunkiseudulta Hämeenlinnan, Tampereen ja Seinäjoen
kautta Vaasan seudulle.
Via Finlandia -käytävän pituus on runsaat 400 kilometriä. Siitä
lähes puolet on nyt moottoritien vaikutusalueella.
- Tämä on Suomen ainut eurooppalaistyyppinen vyöhyke,
muistuttaa hankkeen projektipäällikkö Aarne Kuokkanen.
Kuokkanen laskee kolmostien ja pääradan muodostavan
sivuilleen noin 50 kilometrin vaikutusalueen, jolloin syntyy
satakunta kilometriä leveä vyöhyke, "yliseudullinen
liikennekorridori".
Se eroaa muusta Suomesta monin tavoin.
- Vyöhyke on Suomen talouselämän, teollisuuden ja osaamisen ydinakseli, projektin esite kerskailee.
Kolmannes suomalaisista asuu vaikutuspiirissä
Alueella asuu 1,8 miljoonaa asukasta, kolmannes maamme
väkiluvusta. Asukastiheys on paljon muuta maata suurempi.
Vyöhykkeen väkiluku kasvaa lähivuosikymmeninä, vaikka muun
Suomen väki vähenee.
Tiemiehet ja tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että uusi moottoritieosuus kiihdyttää vyöhykkeen kasvua. Miksi?
- Päästään aina kulkemaan suunnitelman mukaan, vastaa professori Harri Kallberg Tampereen teknillisen korkeakoulun liikenne- ja kuljetustekniikan laitokselta.
Perimmiltään kysymys on logistiikasta: tavaroiden hankinnasta,
varastoinnista ja kuljetuksesta. Nykyaikainen verkottunut
teollisuus nojaa liikenneyhteyksiin. Tuote valmistuu
verkostossa, johon saattaa kuulua jopa satoja yrityksiä.
Verkostossa tuotteiden ja palvelusten on kuljettava juuri
ajoissa. Myöhästyä ei saa, mutta ei myöskään olla liian ajoissa.
Moottoritie auttaa nipistämään aikavälykset pois. Minuuttien
säästöt kasautuvat lopulta miljooniksi markoiksi.
Tehtaiden Tamperekin on jo siirtynyt verkostotalouden aikaan.
Isot konepajat ovat muuttuneet vaatimattomiksi
kokoonpanohalleiksi, joita alihankkijat ruokkivat. Kaupungin
merkittävin messutapahtuma on alihankintamessut, joilla tänä
syksynä esittäytyi 1 200 yritystä.
Venäjä käänsi valta-akselin
Liikennekäytävän muodostuminen Tampereen ja Helsingin välille
perustuu aikoinaan Venäjän valtakunnassa tehtyihin hallinnollisiin
päätöksiin.
Aikaisemmin Turku ja Viipuri olivat Suomen
keskuksia, mutta Venäjän vallan aikana Helsingistä tuli
hallintokeskus ja Tampereesta teollisuuskeskus.
Kun 36 kilometrin mittainen moottoritieosuus Valkeakosken
Jutikkalasta Lempäälän Kuljuun otetaan käyttöön 12.
lokakuuta, kuuluu historian siipien havinaa. Silloin saadaan
päätökseen valta-akselin käännös Turku-Viipuri-linjalta
Helsinki-Tampere-linjalle.
- Vuosisatoihin juuri kenelläkään ei ollut asiaa Helsingistä
Tampereelle tai päinvastoin, muistuttaa dosentti Marko Nenonen.
Hän on kirjoittanut kirjan Moottoritie Tampereelle,
joka julkistetaan tien vihkiäisissä. Teos kertoo liikenteestä ja
aluerakenteen muutoksesta keskiajalta 2000-luvulle.
Helsingin ja Tampereen välisen valtatien merkitys on Nenosen
mukaan kasvanut sitä mukaa, kun Turun ja Viipurin Suomesta
on siirrytty Helsingin ja Tampereen Suomeen.
Tampereesta tuli toisen maailmansodan jälkeen liikenteen ja
asutuksen toinen keskus pääkaupunkiseudun lisäksi.
1970-luvulle tultaessa kolmostie kasvoi pisimmäksi vilkkaasti
liikennöidyksi valtatieksi.
- Liikenne kolmostiellä kasvoi
nopeammin kuin muilla valtateillä, eritoten 1990-luvun alun
talouslaman jälkeen, tutkija kertoo.
Rautatie ja maantie tukevat toisiaan
Rautatien ja maantien rinnakkaisuus on tukenut nauhataajaman
muodostumista Helsingin ja Tampereen välille. Rata Helsingistä
Hämeenlinnaan valmistui vuonna 1862. Tampereelle rautatie
tuli 1876. Myöhemmin valtatiekin linjattiin rautatien
suuntaiseksi, mikä oli poikkeuksellista.
Nenosen mukaan valtateiden rakentamista rautatien
suuntaisesti vastustettiin 1960-luvulle asti. Kolmostien kohdalla
tehtiin poikkeus jo Helsingin-Hämeenlinnan valtatietä
uudistettaessa 1958-64.
- Olisi ollut aivan pöhköä vetää maantie muualta kuin
Hyvinkään ja Riihimäen kautta, sillä nämä olivat huomattavia
talouskeskuksia. VR kuitenkin vastusti tielinjaa, Nenonen
kertoo.
- Huomionarvoista on, että rautatie ja valtatie ovat nyt uuden
moottoritien valmistuttua linjaltaan kokonaan yhteneviä
kolmostien varrella, hän tähdentää.
Nenonen muistuttaa, että Turun suunnalla tilanne on toinen.
Helsingin päässä rata kulkee rannikolla ja maantie
Lohjanharjulla. Nauhamaisesta taajamasta ei ole tietoakaan.
Turun päässä rata ja maantie kulkevat Saloon asti samalla linjalla.
- Salo onkin - sattumaa tai ei - nopeasti kasvanut ja kehittyvä taajama, Nenonen heittää.
Maantien ja rautatien vuorovedossa on pian taas rautatien
vuoro. Nopeat Pendolinot tulevat pääradalla käyttöön parin
vuoden päästä.
Via Finlandia
Via Finlandia -vyöhyke on valtatie 3:n ja pääradan Helsinki-Seinäjoki-osuuden muodostaman liikennekäytävän vaikutusalue.
Vyöhykkeen pituus on runsaat 400 kilometriä.
Suurimmat kaupungit: Helsinki (551 000 asukasta), Espoo (210
000), Vantaa (176 000), Hyvinkää (42 000), Hämeenlinna (46
000), Tampere (193 000), Seinäjoki (30 000), Vaasa (57 000).
Vyöhykkeellä asuu noin 1,8 miljoonaa asukasta.
STT-IA
6.10.2000
Kotimaa -sivulle
|