Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Jokainen www-sivusto haluaa olla suosituin

Käyttäjien määrälle on monta mittaria



Verkkopalvelujen ylläpitäjillä on meneillään kova kilpailu www-sivujen käyttäjistä. Moni yhtiö haluaisi julistaa sivustonsa Suomen suosituimmaksi, ja uusia ykkösiä löytyy sitä mukaa, kun mittausmenetelmiä vaihdetaan.


Viimeksi maanantaina Saunalahti kertoi nousevansa sivulatausten määrässä suosituimmaksi portaaliksi ohi Sonera Plazan. Sonerassa tällaista sivulatausten määrää ei pidetä pätevänä suosion mittana.

- Kävijämäärä on mielestäni ehdottomasti tärkein kriteeri, sanoo osastonjohtaja Anne-Mari Virolainen Sonera Plazasta. Hetken mietittyään hän lisää, että kävijämäärän suhde sivulatausten määrään saattaisi kertoa sivustosta vielä enemmän.

Taloustutkimus mittaa www-sivustojen käyttöä kolmella eri kriteerillä. Eri kävijöiden määrä kertoo, kuinka monella eri käyttäjätunnuksella sivuun on otettu yhteys tietyn ajanjakson aikana.

Sivulatausten määrässä on kyse kaikkien sivujen yhteenlasketuista latauskerroista. Vierailujen määrä selviää, kun lasketaan yhteen kaikki vierailut palvelussa. Sama käyttäjä tekee uuden vierailun, jos hän on ollut poissa vähintään puoli tuntia.

Eri sivustojen sijoitukset suuruuslistalla vaihtelevat huomattavasti, kun muutetaan mittauskriteeriä. Tässä tilanteessa palvelujen ylläpitäjillä on vapaus valita heille sopivin.

- On kai melkein lähtökohta, että kaikki isoimmat portaalit ilmoittavat itsensä kaikkein suosituimmaksi, naurahtaa projektisuunnittelija Markus Varsikko mediatoimisto Dagmarista.

Mainostajat ovat eräs tärkeimmistä ryhmistä, joita kävijäluvut kiinnostavat. Www-palvelun tarjoajan kannalta kasvavat kävijäluvut merkitsevät lisää mainosmarkkoja, jotka tietävät palvelun kehittämistä ja lisää kävijöitä. Halu päästä positiiviseen kierteeseen on kova.


Palvelun rakenne vaikuttaa lukuihin

Markus Varsikko on sitä mieltä, että tärkein yksittäinen luku www-mainoskampanjaa tehtäessä on eri kävijoiden määrä. Myös Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Kari Roose pitää kävijöiden määrää parempana mittarina kuin sivulatausten määrää.

Sivulatausten kokonaismäärään vaikuttaa se, miten palvelu on rakennettu. Tiedot on saatettu ripotella eri sivuille niin, että käyttäjä joutuu liikkumaan paljon löytääkseen haluamansa. Sivuilla saattaa olla myös chat tai muu palvelu, joka tuo sivulatauksia enemmän kuin käytännössä tapahtuu.

- Eri sivustojen välinen vertailu latausmäärien perusteella ei ole kovin fiksua, summaa Taloustutkimuksen Roose.

Saunalahti kuitenkin kirii Suomen suosituimmaksi portaaliksi juuri sivulatausten määrän perusteella. Saunalahden toimitusjohtaja Harri Johannesdahl pitää latausmääriä parhaana yksittäisenä mittarina sivuston suosiolle.

- Sivulatauksien määrä kertoo, miten mielenkiintoinen palvelu on. Jos käyttäjiä on paljon ja latauksia vähän, käyttäjät eivät viihdy portaalin sivuilla, hän sanoo.


Operaattorit ohjaavat omaan portaaliin

Tiettyjen sivustojen kävijämääriä kaunistaa myös se, että Internet-operaattorit asettavat usein asiakkaidensa aloitussivuksi oman portaalinsa. Sitä ei välttämättä osata vaihtaa toiseen.

- Kyllähän se tietyn pohjan tuo, Johannesdahl myöntää. Hän ei kuitenkaan usko, että ilmiö sekoittaa suurimpien portaalien suuruusjärjestystä.

Kaikilla kolmella kriteerillä mitattuna kärjessä ovat juuri operaattorit Saunalahti ja Sonera, jolta mittauksessa on mukana Plaza-portaali. Kolmantena on MTV3, joka sekin tarjoaa omaa Internet-liittymäänsä.

Sonera Plazassa kävi kesäkuussa Taloustutkimuksen mittauksen mukaan keskimäärin 326 600 käyttäjää viikossa. Saunalahden portaalilla oli 190 600 käyttäjää ja MTV3:n sivuja luki 162 700 kävijää.

STT-VT
7.7.2000


Ajassa -sivulle