Lääkekorvausjärjestelmää selvittäneeltä työryhmältä väliraportti
Muissa ETA-maissa käytössä olevat lääkekorvausjärjestelmät eivät ole sellaisinaan sovellettavissa Suomeen, toteaa Lääkekorvaustyöryhmä 2000, joka jätti väliraporttinsa maanantaina sosiaali- ja terveysministeriölle.
Työryhmän mukaan lääkekorvausjärjestelmän kehittämistarpeiden arvioiminen edellyttää
perusteellisempaa ja laajempaa Suomen ja eri maiden korvausjärjestelmien
vahvuuksien ja heikkouksien tarkastelua.
- Korvausjärjestelmään viime vuosina
tehdyistä muutoksista huolimatta lääkekustannusten kasvu on edelleen jatkunut
nopeana, raportissa todetaan.
Nykyisen korvausjärjestelmän osalta on työryhmässä noussut esiin monia lisäselvitystä edellyttäviä näkökohtia.
Työryhmän mukaan lääkekorvausjärjestelmä on monimutkaistunut ja tullut hallinnollisesti
raskaammaksi, kun siihen on 90-luvulla tehty rakenteellisia muutoksia, joilla
pyrittiin kustannuskasvun hillitsemiseen, käytettävien varojen tehokkaaseen
käyttöön ja uusien potilasryhmien saamiseen erityiskorvausten piiriin.
Muutoksista huolimatta lääkekorvausten kasvuvauhti on jatkunut nopeana,
mikä sopii huonosti julkisen talouden mahdollisuuksiin ja tavoitteeseen
säilyttää valtion menot reaalisesti ennallaan.
- Lääkekustannusten kasvu on
julkisen talouden kannalta perusteltua kuitenkin, jos lisäkustannuksilla
saavutetaan riittävästi lisähyötyä joko terveydenhuollon muiden menojen
säästöinä tai lääkkeen käyttäjän parempana terveydentilana, huomauttaa työryhmä.
Lääkkeiden erityiskorvattavaksi pääsemiseen liittyvää menettelyä on myös
kritisoitu.
- Vuotuinen lääkekustannusten omavastuukatto ei vastaa alkuperäistä
tarkoitustaan poikkeuksellisen suurten lääkekustannusten korvaajana. Katon
ylittää vuosittain jo runsaat 100 000 henkilöä. Katon ylittymisen jälkeen
nämä henkilöt saavat kaikki korvausjärjestelmään kuuluvat lääkkeensä
maksutta lopun vuotta.
Useita potilaille tarpeellisia lääkkeitä jää lääkeyritysten päätöksillä
korvausjärjestelmän ulkopuolelle ja siten kokonaan potilaan itsensä
kustannettavaksi, työryhmä huomauttaa.
Käytännöt vaihtelevat muissa Euroopan
maissa
Kaikissa työryhmän tarkastelemissa Euroopan maissa pyritään hillitsemään lääkekustannusten
ja korvausmenojen kasvua, joskin keinot vaihtelevat maasta toiseen.
Lääkkeiden
hintaan pyritään vaikuttamaan mm. hinnanvahvistusmenettelyllä tai kontrolloimalla
lääkeyritysten voittoja.
Lääkkeiden korvattavuutta on myös eri tavoin rajoitettu
varsinkin markkinoille tulleiden uusien, kustannuksiltaan kalliiden lääkkeiden osalta.
Eri maissa on pyritty vaikuttamaan myös lääkkeiden määräämiskäytäntöihin.
Työryhmä aikoo jatkotyönsä aikana tutustua yksityiskohtaisemmin
vertailumaiden korvausjärjestelmiin ja erityisesti niissä viime vuosina toteutettuihin muutoksiin sekä arvioimaan
niiden toteuttamismahdollisuuksia Suomessa.
Työryhmän tavoitteena on tehdä ehdotus lääkekorvausjärjestelmästä, joka olisi
kansalaisille nykyistä ymmärrettävämpi ja kustannuskehitykseltään paremmin
ennustettavissa ja hallittavissa ja joka tukisi kansalaisten terveyden edistämistä.
Keskeinen jatkotyön rajanveto on se, missä määrin lääkekorvausjärjestelmän tulisi
tasata lääkekustannuksia väestön kesken ja missä määrin korvausjärjestelmän tulisi
toimia vakuutusperiaatteella siten, että vain keskimääräistä suurempia lääkemenoja
korvataan.
Toinen keskeinen rajanveto on se, missä määrin varsinaisen
korvausjärjestelmän tulisi ohjata lääkkeiden käyttöä kustannusvaikuttavuudeltaan
parempiin lääkkeisiin ja missä määrin näihin tavoitteisiin pyritään
korvausjärjestelmän ulkopuolisilla keinoilla, esimerkiksi vaikuttamalla lääkkeiden määräyskäytäntöön.
Työryhmän edellytettiin tekevän ehdotuksensa kiireellisinä pitämistään muutoksista vuoden 2000 toukokuussa,
kun sen määräaika muuten jatkuu vuoden 2001 toukokuun loppuun.
Työryhmä on tarkastellut nykyisen lääkekorvausjärjestelmän heikkouksia ja vahvuuksia sekä
lääkekorvausjärjestelmiä muissa Euroopan maissa (lähinnä ETA-maat).
Työryhmä ei katso tarkoituksenmukaiseksi tehdä työnsä tässä
vaiheessa toimeksiannon mukaisia kiireellisiä toimenpide-ehdotuksia, koska ne
saattaisivat olla ristiriitaisia työryhmän lopullisten ehdotusten kanssa.
IA
7.7.2000
Kotimaa -sivulle
|