Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Laivoille heinäkuussakin runsaasti hajapaikkoja



Heinäkuu on lomakuukausista kuumin myös laivaliikenteessä. Vilkkain kesäsesonki alkaa juhannuksen jälkeen ja hiipuu vasta koulujen alkaessa elokuun puolivälissä.


Laivayhtiöt vakuuttavat kuitenkin, että matkaan pääseminen on vain lähtemisestä kiinni.

- Kaikilta reiteiltä löytyy vielä hajapaikkoja. Kysymys onkin lähinnä siitä, onko tilaa täsmälleen toivottuna ajankohtana, halutussa hyttiluokassa. Heinäkuussa matkaan mielivä saattaa joutua hieman tinkimään aikatauluistaan ja toiveistaan, Silja Linen matkustajaliikenteestä vastaava Lars Wendelin kiteyttää.

Laivaliikenteen lomakauden ruuhkat riippuvat reitistä. Viking Linen aluepäällikön Heikki Dahlbon mukaan ensimmäisinä myydään Ahvenanmaan automatkat.

Seuraavaksi täyttyvät Turusta Tukholmaan suuntaavat laivat ja tämän jälkeen ruuhkaa syntyy Helsingin reiteille. Risteilyistä Tukholmaan seilaavat ovat Dahlbon mukaan selvästi 20 tunnin risteilyjä suositumpia.

Wendelinin mukaan Siljalla on myyty matkoja tänä kesänä noin viisi prosenttia enemmän kuin edellisenä. Erityisesti Finnjetin Helsingistä Rostockiin liikennöivää reittiä on myyty selvästi viime kesää vilkkaammin.

Wendelin kertoo varaustilanteen muuttuneen radikaaleimmin merenkulkuliikenteessä: Vaasa-Uumaja väliä on myyty Siljalla tänä kesänä selvästi viime vuotista vähemmän. Tax free poistettiin reitiltä vuosi sitten kesä-heinäkuun vaihteessa.


Tallinnaan miltei koska tahansa

Mahdollisuus Tallinnan-matkaan tarjoutuu kesäaikaan keskimäärin 27 kertaa päivässä. Hajapaikkoja löytyy muutaman päivänkin varoitusajalla miltei kaikkiin lähtöihin.

Wendelinin mukaan myydyimpiä ovat aamuvuorot Helsingistä Tallinnaan ja ensimmäiset iltavuorot takaisin päin.

- Lähdöstä päätetään usein varsin lyhyellä varausajalla. Kun mökillä tulee kahden ensimmäisen viikon jälkeen kinaa tiskivuoroista, haetaan lohtua laivamatkasta, Tallink Finlandin toimitusjohtaja Keijo Mehtonen nauraa.

Hän vakuuttaa, että vaikka seuraavan aamun vuoro olisikin jo loppuunmyyty, puoleen päivään mennessä pääsee todennäköisesti jo matkaan.

- Tallinna on siitä erinomainen kohde, ettei matkaajan tarvitse päättää viikkokausia etukäteen, että lähdenpä Tallinnaan elokuun 16. päivä. Matkalle mielivä voi katsoa taivaalle, miettiä porukkaansa ja mielenlaatuansa. Kun kaikki nämä ovat kohdallaan ja muutama kymppi lompakossa, joku vaihtoehto löytyy varmasti aina, Mehtonen lupaa.

Mehtonen kertoo tilanteen olevan tiukin 2-4 päivän hotellipakettien osalta. Isomman ryhmän majoittamisesta Tallinnan hotelleihin kannattaa tuskin enää heinäkuulla haaveilla.

- Tällä hetkellä eletään kädestä suuhun: kun peruutus tulee, paikka myydään miltei välittömästi seuraavalle, Mehtonen toteaa.


Suomalaisten reviiri laajenee

Tallinnaan liikennöivällä Eckerö Linella kasvua viime vuodesta on kertynyt vajaat viisi prosenttia. Markkinointipäällikkö Jaakko Vaahtoniemen mukaan tämä on hiukan enemmän kuin ennalta osattiin odottaa.

- Yllättävää kyllä arkipäivät myyvät tällä hetkellä viikonloppuja vilkkaammin, Vaahtoniemi hämmästelee. Viime vuosina suomalaisten Baltian reviiri on hänen mukaansa selvästi laajennut.

- Suurin nousija on Riika, vaikka Tallinna onkin tietysti edelleen matkakohde numero yksi. Via Baltica vetää, Vaahtoniemi toteaa välittäen kiitoksensa Mika Häkkiselle. Otollisen automatkan päässä olevat formula-kisat näkyvät laivamatkojen myynnissä selkeinä piikkeinä.

Vaikka sateinen sää yleensä tuokin mökkeilyyn kyllästyneet lomalaiset laivoille, Vaahtoniemi toteaa vesikelien verottavan Tallinnaan matkaavien määrää. Myynnin kannalta pilvipouta on hänen mukaansa keleistä parhain, sillä liian helteiset kelit laiskistavat kansaa.

Toisaalta rantalomaa haikailevat ovat keksineet suunnata elohopean noustessa Baltian hiekoille.
- Suomalaiset ovat selvästikin huomanneet, että Tallinnassa Piritan uimaranta on oikeassa suunnassa aurinkoon nähden, Vaahtoniemi naurahtaa.

Tallinnan liikenteen kasvu kesyyntyi kesäkuulla 2-3 prosenttiin. Tiukka kilpailu pitää huolen laivamatkojen hintatasosta; tämän kesän taksat noudattelevat viime vuoden linjaa.

Vuodessa tuplaantuneen polttoaineen hinnan kanssa kamppailevat laivayhtiöt ottivat kuitenkin kesäkuussa käyttöön lisämaksun. Helsinki-Tallinna välillä lipun hintaan rapsahtaa 10 markan polttoainelisä. Tukholmaan mennessä korotus on 15 markkaa.

STT-IA
7.7.2000


Kotimaa -sivulle