Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Maailmanlaajuinen kampanja pyrkii kitkemään häiriköinnin lentomatkustamisesta



Ilmailualan liitot aloittavat ensi viikolla kansainvälisen kampanjan lentomatkustamisessa tapahtuvaa häiriköintiä vastaan.


Kansainvälisen kuljetustyöntekijöiden federaation ITF:n järjestämän kampanjan tarkoitus on saada hallitukset ja lentoyhtiöt tarttumaan ilmailussa yhä vaikeammaksi käyvään ongelmaan.

ITF vetoaa hallituksiin, että ne toteuttaisivat tai valmistelisivat vuoden 2002 loppuun mennessä lainsäädännön, joka antaa mahdollisuuden käsitellä oikeudessa kaikkia lentokoneessa sattuvia rikkomuksia riippumatta siitä, mistä maasta kone saapuu valtion alueelle.

Lisäksi kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n valmisteleman sopimuksen pitäisi olla valmiina hallitusten allekirjoitettavaksi vuoden 2003 loppuun mennessä.

Asiaan liittyvät koulutukseen ja varustukseen velvoittavat määräykset tulisi valmistella seuraavan kahden vuoden sisällä.

Liikenteen harjoittajien, maapalvelujen tuottajien ja lentoasemien tulisi puolestaan neuvotella toimintaperiaatteista häiriköinnin estämiseksi ja hoitamiseksi vuoteen 2002 mennessä.

ITF toivoo myös, että lentoyhtiöt, maapalvelujen tuottajat ja lakia toimeenpanevat viranomaiset suunnittelisivat ammattiliittojen kanssa strategioita, joilla häiriökäyttäytymiseen voitaisiin puuttua.

Häiritsevä käyttäytyminen on lentotoiminnassa erityisen vaarallista. Lentohenkilöstö on hankalassa välikädessä, kun se joutuu olemaan korkeuksissa matkustajia täynnä olevassa koneessa, jossa uhkaavasta tai väkivaltaisesta tilanteesta ei noin vain poistuta. Ulkopuolisen avun saaminenkin on mahdollista vasta laskeutumisen jälkeen.

Lisäksi seuraukset eivät rajoitu pelkästään koneessa olevien vammoihin ja pelkoon, vaan voivat uhata koko lentoturvallisuutta.

Kun häiriköiden syihin paneudutaan, alkoholin osuus korostuu. Sen nauttimisesta on tullut osa matkailua. Kilpailun kiristyessä lentoyhtiöiden välillä, ja lentoasemien pyrkiessä lisäämään tulojaan alkoholin merkitys on kasvanut.

ITF pitää tärkeänä, että matkustajapalvelussa olevalla henkilöstöllä on turvalliset työskentelyolosuhteet niin maassa kuin ilmassakin.

ITF uskoo, että alalle olisi parasta luoda yhtenevä asenne, johon tulevat mukaan hallitukset, turvamääräyksistä vastaavat, lentoyhtiöt, lentoasemat ja huolitsijat.


Suomalaiset lentohäiriköt saadaan yleensä aisoihin

Suomalaisten häiriköinti lentokoneissa ja -asemilla on toistaiseksi pysynyt suhteellisen hyvin kurissa. Kotoisen häirikön liikuttimena on yleensä alkoholi, jonka nauttiminen on kenties alkanut jo hyvissä ajoin ennen lentoa.

- Alkoholin nauttiminen saattaa johtaa siihen, että matkustajaa ei voi päästää ollenkaan koneeseen, muistuttaa toimitsija Tuomo Oksanen Ilmailualan unionista.

Suoranainen väkivaltainen häiriköinti on kuitenkin Suomessa melko harvinaista.

- Maailmalla on ollut sellaisia tapauksia, että matkustaja on juonut alkoholia omasta pullosta, ja kun pulloa on yritetty ottaa pois, siitä onkin tehty ase.

Pahimmillaan häirikkö vaarantaa kaikkien matkustajien turvallisuuden.

- Jos lentoemännät eivät saa jotakin matkustajaa kuriin, joku koneen ohjaajista voi joutua tulemaan apuun.

Vielä vaarallisempaa on, jos ohjaamo saa kutsumattomia vieraita. Hiljattain alkoholia nauttinut suomalaismies tunkeutui lentokoneen ohjaamoon kesken lennon. Koneen laskeuduttua määränpäähänsä Lontooseen miestä olikin sitten vastassa riuska poliisipartio.

- Yläilmoissa huumaavat aineet vaikuttavat tehokkaammin, koska ilmanpaine ja -koostumus on hieman erilainen kuin maassa. Tähän ei aina osata varautua, Oksanen selvittää.

Joskus suomalaisten häiriköinti on johtanut todella surullisiin seurauksiin. Toissa vuonna unkarilaisen Malev-lentoyhtiön koneessa riehunut suomalaismies kuoli sen jälkeen, kun koneessa matkustajana ollut lääkäri oli antanut hänelle rauhoittavan ruiskeen. Henkilökunta oli tätä ennen turhaan yrittänyt rauhoittaa miestä.

- Kun olin itse hiljattain matkustajana lentokoneessa, takanani istuva mies joi omasta pullostaan ja metelöi todella häiritsevästi. Henkilökunta otti pullon pois ja lennon jälkeen mies joutui ilmeisesti poliisin kanssa tekemisiin, Oksanen kertoo.

Aina häiriköintiin ei tarvita edes viinaa. Oksasen mukaan stressaantunut ja turhautunut matkustaja saattaa joskus heittäytyä hankalaksi vaikka ei muuten olisikaan aggressiivinen luonne.

STT-IKK
7.7 2000


Ulkomaat -sivulle