Osa-aikaeläke on kehittämisen arvoinen
Osa-aikaeläkkeen tarkoitus on tarjota vanheneville kokoaikatyössä puurtaville mahdollisuus helpottaa työssä jaksamista yhdistämällä työnteko ja eläkkeellä olo.
Muiden varhaiseläkkeiden tapaan osa-aikaeläke on viime
aikoina joutunut eläkehaukkojen hampaisiin. On
jopa esiintynyt
heittoja, että tämä eläkemuoto pitäisi jo liian
suosittuna
lopettaa. Se olisi kuitenkin hätiköityä ja
lyhytnäköistä.
Nyt
pitäisi malttaa koota kokemuksia osa-aikaeläkkeen
vaikutuksista varttuneiden työntekijöiden
jaksamiseen
pitemmällä aikavälillä.
Osa-aikaeläke tuli yksityisen sektorin
eläkelakeihin vuoden
1987 alusta. Silloin alaikäraja oli 60 vuotta.
Kuntien ja valtion
palveluksessa olevat saivat paremmat säädökset
puolitoista
vuotta myöhemmin: ikäraja asetettiin 58 vuoteen
eikä
osa-aikaeläke heikentänyt jatkoksi myönnettyä
työkyvyttömyys- tai vanhuuseläkettä.
Ikäraja 58 vuoteen
Kiinnostus osa-aikaeläkkeeseen olikin julkisella
sektorilla
kohtalaista, mutta yksityisellä puolella jähmeää.
Syinä lienee
ollut yksityisen sektorin lakien heikkoudet,
tiedonpuute
työpaikkatasolla sekä vanhempien työntekijöiden
saneeraukset
työttömyyseläkeputkeen.
Vasta vuoden 1994 alusta toteutuneet alaikärajan
siirto 58
vuoteen ja korjaus vanhuuseläkkeen karttumiseen
osa-aikaeläkeaikana nytkäyttivät yksityisen
sektorin
osa-aikaeläkeläisten määrää ylöspäin.
Ikääntyvien työssä pärjäämistä setvinyt
IKOMI-komitea totesi
1996, että tärkeintä on muuttaa työelämän
käytäntöjä
ikääntyvien jaksamista tukeviksi.
Osa-aikaeläkettä pidettiin
komiteassa hyvänä vaihtoehtona ja kiinnitettiin
huomiota
tämän eläkemuodon vähäiseen käyttöön.
Osa-aikaeläkkeelle pääsyn helpottamisesta
komiteassa ei
kuitenkaan työnantajaleirin vastustuksen takia
syntynyt
esityksiä.
Tuposta vauhtia
Vuosille 1998-99 solmitussa tupo-sopimuksessa
päädyttiin
esittämään erillislain säätämistä
osa-aikaeläkejärjestelyistä.
Subjektiivista oikeutta työajan lyhennykseen ei
sovittu, mutta
työnantajille asetettiin ohjauksellinen velvoite
pyrkiä
järjestämään lyhyempi työaika osa-aikaeläkkeelle
haluaville.
Samalla osa-aikaeläkkeen ikäraja alennettiin 56
vuoteen
määräaikaisella lailla vuoden 2000 loppuun.
Työaikasäädös ja ikärajan alennus koskivat sekä
yksityistä että
julkista sektoria. Lisäksi yksityisellä
sektorilla päätettiin
korjata
lakeja pysyvästi julkisen sektorin mallin
mukaisesti.
Osa-aikaeläkkeen tulevaisuus oli puntarissa myös
vuonna 1999
rustatussa varhaiseläkepaketissa. Lopputuloksena
oli kahden
vuoden jatkoaika 56 vuoden alaikärajalle eli
määräaikainen
ikärajan alennus on näillä näkymin voimassa
vuoden 2002
loppuun.
Tutkimusta tarvitaan
Eläketurvakeskus julkaisi viime vuonna Mervi
Takalan
tutkimuksen "Työnteon ja eläkkeellä olon
yhdistäminen.
Vaihtoehtona osa-aikaeläke". Tutkimusta varten
tehdyn
kyselyn kohdejoukkona olivat vuoden 1994 lopussa
osa-aikaeläkkeellä olleet TEL- ja YEL-vakuutetut.
Tutkimus ei siis vielä anna tietoja vuoden 1998
lainmuutosten
jälkeen osa-aikaeläkkeelle siirtyneistä, mutta
jatkotutkimus on
onneksi tulossa.
Jo nyt voi tilastoja tutkimalla esittää
varovaisia tulkintoja kehityksestä.
Osa-aikaeläkeläisiä oli vuoden 1998 kesäkuun
lopussa
yksityisellä ja julkisella sektorilla yhteensä 7
300. Tämän
vuoden maaliskuun lopussa heitä oli 20 500,
joista 10 900
yksityisellä sektorilla.
Työkyvyttömyyseläkkeiden määrä oli samaan aikaan
alentunut
lähes vastaavasti. Tämä viittaa siihen, että osa
osa-aikaeläkkeelle päässeistä on työajan
lyhentämisen avulla
saanut jatkoaikaa työelämässä ja onnistunut
siirtämään
joutumistaan työkyvyttömyyseläkkeelle.
Jos näin on, osa-aikaeläkkeen ehtoihin tehdyt
lakimuutokset
ovat olleet järkeviä, työnjättöikää nostavia
kehittämistoimia.
Tieto levinnyt
SAK:n keväinen jäsenkysely osoitti, että tietämys
työajan
lyhentämisen monista mahdollisuuksista on nyt
levinnyt
työpaikoille.
Kyselyn mukaan neljä viidestä työntekijästä
suhtautuu
myönteisesti osa-aikaeläkkeeseen keinona vähentää
työrasitusta. Noin 90 prosenttia arvioi myös
työnantajien
suhtautumisen olevan myönteistä.
Osapäivätyötä ei tunnuta suosivan
osa-aikaeläkejärjestelyissä,
mutta yhden tai useamman työ- ja vapaaviikon
vuorottelu
sekä työviikkoon sisältyvien vapaapäivien
lisääminen ovat
suosittuja tapoja osa-aikaeläkkeen ehtona olevan
työajan
lyhentämisessä.
SAK:n kyselyn tulokset antavat viitteitä myös
työpaikkatason
edunvalvonnan kehittämiselle. Kaikilla
toimialoilla noin puolet
vastanneista ilmoitti, että
osa-aikaeläkeläisyydestä aiheutuva
työpanoksen menetys on lisännyt muiden työtä eikä
siis ole
johtanut uusien työntekijöiden palkkaamiseen.
Jatkossa onkin syytä tehostaa mahdollisuutta
käyttää
osa-aikaeläkettä työn jakamiseen - muutenhan myös
tavoite
jaksamisen tukemisesta ontuu. Työpaikoilla olisi
järkevää pyrkiä
neuvottelemaan yrityksen oma sovellus työajan
lyhentämisestä
ja uusien työntekijöiden palkkaamisesta.
Myös lakien koukerot vaatisivat vielä korjailua.
Esimerkiksi
vaatimus 12 kuukauden kokoaikatyöstä 18 kuukauden
aikana
ennen osa-aikaeläkettä on osoittautunut liian
jäykäksi.
Mervi Takalan tutkimuksessa kysyttiin myös,
katsooko
osa-aikaeläkeläinen itsensä palkansaajaksi vai
eläkeläiseksi.
Yhdeksän kymmenestä kysymykseen vastanneesta
ilmoitti
olevansa palkansaaja.
Tämänkin voi tulkita viittaavan siihen, että
osa-aikaeläke on
yksi keino pitkittää työelämään osallistumista
eikä - kuten on
väitetty - aikaistaa työstä poistumista.
KAIJA KALLINEN
7.7.2000
Kirjoittaja on SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri ja
Eläketurvakeskuksen hallituksen jäsen.
Politiikka -sivulle
|